Dags att måla panelbrädorna i balkongen (bor i villa). Den övriga fasaden på huset är svart, men i balkongen så är panelbrädorna vita. Dvs jag behöver inte "matcha".

Bytte nyligen fönsteromfattning på balkongen, slipade fönster trärent, och målade sen dessa med Jotun Visir Oljegrunning och sen Drylogin (blev nästan hänförd över hur fint denna flyter ut). Hursom, dessa är nu vitare än panelbädorna i balkongen.

Panelen är ej väderutsatt, kommer nåt stänk på nedersta brädan, längst ut, bara. Befintlig färg ser fin ut, den är minst 16 år gammal.

Problemet är att jag ej vet var det är för färg idag. Vet inte heller om jag har luftspalt (övervåningen på huset, inklusive denna balkong, byggdes 1980).

Jag lutar åt alkydfärg. Gillar tanken på att den andas bättre (ev efter att den spricker upp lite, beroende på ven man ska lyssna på). Är inte rädd för att den kanske kritar och att den ev håller lite sämre.

Eller är det fel tänkt, om man inte vet vad som är under? Annat man ska tänka på? Typ "Tvätta först med ...". "Grundmåla första med ..." Tänkte mig Beckers Front-serie, vilken variant beror sen på vad ni säger. :-)
Några bilder kommer.

Och här är några bilder...

• Ny målning på en dörrkarm nära vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vitmålat trä med synlig lackskada och sprickbildning längs en fog.
    Skapa konto
  • Vit träfasad på hus med synliga hörndetaljer och en balkong med växter.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.