11 848 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Ommålning av innerdörr - kvistar blöder igenom
Sida 1 av 2
Hej,
Skulle måla om innerdörren (ser ungefär ut som denna https://static.byggmax.com/media/!I...02.jpg/phonefw/Innerd_rr_Max_Allmoge_Furu.jpg).
Dörren hade lasyr tidigare, men tänkte måla om de i vitt.
På rekommendation från en Nordsjö butik, så skulle det räcka med deras primer och sedan två lager färg.
Primer och färg köptes in från butiken (dyrt som f-n var det också)
Primer första rundan
torktid etc
Tänkte för säkerhetsskull så tar jag en runda till med primer.
torktid etc
Såg bra ut då, ingen genomblödning.
Första omgången med snickeri färg idag......suck nu 2 timmar senare så syns kvistarna....va f-n :s
Vad gör man nu, förutom att köpa helt nya dörrar som lär kosta mindre än färgen?
Är det ens ngn poäng att stryka på andra lager färg?
Köpa ngn vit spärr färg? Försent nu eller kan man måla det ovan på första lagret nu?
Känner att en stroke är på ingång.... :s
Skulle måla om innerdörren (ser ungefär ut som denna https://static.byggmax.com/media/!I...02.jpg/phonefw/Innerd_rr_Max_Allmoge_Furu.jpg).
På rekommendation från en Nordsjö butik, så skulle det räcka med deras primer och sedan två lager färg.
Primer första rundan
torktid etc
torktid etc
Första omgången med snickeri färg idag......suck nu 2 timmar senare så syns kvistarna....va f-n :s
Vad gör man nu, förutom att köpa helt nya dörrar som lär kosta mindre än färgen?
Köpa ngn vit spärr färg? Försent nu eller kan man måla det ovan på första lagret nu?
är detS sharif skrev:Hej,
Skulle måla om innerdörren (ser ungefär ut som denna [länk]).
Primer första rundan
torktid etc
torktid etc
Original Kvist- och spärrgrund?
Primern är:
http://www.sigmafarg.se/SigmaFarg/Produkter/Træ-og-metal/Sigma-Renova-Træprimer
"
Sigma Renova Träprimer
Vattenspädbar isolerande grundfärg för invändigt trä
Nu är jag inte insatt i de olika kvistarter men...
http://www.sigmafarg.se/SigmaFarg/Produkter/Træ-og-metal/Sigma-Renova-Træprimer
"
Sigma Renova Träprimer
- Extremt bra yta för efterföljande behandling
- God vidhäftning
- Extremt bra spärrande egenskaper
- Flyter ut bra
Nu är jag inte insatt i de olika kvistarter men...
vet inte hur den ser ut. är den mjölkig eller är den som en målarfärg?S sharif skrev:Primern är:
[länk]
"
Sigma Renova Träprimer
Sigma Renova Träprimer är en vattenspädbar grundfärg för isolering av nikotin-, sot– och och vattenskadade ytor. Användes på trä invändigt. Extremt goda isolerande egenskaper. Isolerar kvistar vid målning av tex paneltak. Resultatet är dock avhängigt kvistarnas art. Utför därför alltid en provyta. Sigma Renova Träprimer har extremt god vidhäftning på de flesta hårda och blanka underlag. Matt. Kan tonas i ljusa kulörer"
- Extremt bra yta för efterföljande behandling
- God vidhäftning
- Extremt bra spärrande egenskaper
- Flyter ut bra
Nu är jag inte insatt i de olika kvistarter men...![]()
Nu är man i ett limbo läge....om de började synas lite efter 2 lager primer och 1 lager färg, känns det inte speciellt hoppfullt att en sista lager färg kommer lösa problemet. Så frågan är om man kan kleta på ngt mög nu ovanpå ytan som den är nu innan man målar igen. Slipa ner dörren nu igen för att repetera proceduren med ngt annan kvistmedel ser jag inte framemot direkt 
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Jag rekommenderar Becers Panelgrund, 4 i 1.
Här målat flera dörrar och tak samt väggar med den. Blöder inte igenom och den är jättefin som täckfärg
Här målat flera dörrar och tak samt väggar med den. Blöder inte igenom och den är jättefin som täckfärg
konstigt. att kommer igenom. vad säger butiken?S sharif skrev:Nu är man i ett limbo läge....om de började synas lite efter 2 lager primer och 1 lager färg, känns det inte speciellt hoppfullt att en sista lager färg kommer lösa problemet. Så frågan är om man kan kleta på ngt mög nu ovanpå ytan som den är nu innan man målar igen. Slipa ner dörren nu igen för att repetera proceduren med ngt annan kvistmedel ser jag inte framemot direkt![]()
Ska snacka med de imorgon, de hade redan stängt när jag upptäcke det. De kan iaf inte säga att jag använde för lite, han var säker på att en strykning med primer skulle räcka, men jag körde med två, for good measure.SBH skrev:
Ska ta en titt på det, hoppas man kan applicera det på kvistarna (redan målat) och sen färg ovanpå det.Daniel_N skrev:
Kan bidra med mina erfarenheter.
Målade vår ovanvåning som hade furupanell i snedtaket för två år sedan, ca 200 kvadrat. Sprejade först på en kvistlack på sprejflaska på alla kvistar följt av lacknaftabaserad grundfärg och två vändor med vattenbaserad täckfärg. En del kvistar har börjat blöda igenom....
Målade även om en innerdörr för 6 månader sedan. Shellack, vattenbaserad grund och två strykningar med snickerifärg. Inga tendenser än.
Ser på våra innerdörrar som är 8 år gamla, flera genomblödningar på alla dörrkarmar trots att de är köpta målade. Så det känns som att det är en slump om det klarar sig eller inte.
Målade vår ovanvåning som hade furupanell i snedtaket för två år sedan, ca 200 kvadrat. Sprejade först på en kvistlack på sprejflaska på alla kvistar följt av lacknaftabaserad grundfärg och två vändor med vattenbaserad täckfärg. En del kvistar har börjat blöda igenom....
Målade även om en innerdörr för 6 månader sedan. Shellack, vattenbaserad grund och två strykningar med snickerifärg. Inga tendenser än.
Ser på våra innerdörrar som är 8 år gamla, flera genomblödningar på alla dörrkarmar trots att de är köpta målade. Så det känns som att det är en slump om det klarar sig eller inte.