hej! Har en gräsmatta i söderläge som tagit mkt stryk efter torkan 2018 och mkt dött samt ogräs. Tänkte lägga ny och köra ut ca 5 cm matjord linnan sådd. Behöver jag fräsa upp allt det gamla , räfsa bort allt innan matjord, eller kan jag lägga jord ovanpå bara? Vill göra rätt då fet är mkt jobb

• Gräsmatta med skadade områden och jord framför blomsterbädd med rosor, arbete pågår för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskadigad gräsmatta med gula fläckar och ogräs inför planerad jordpåläggning och ny sådd.
    Skapa konto
  • Skadad gräsmatta med bruna fläckar samt ogräs, i behov av restaurering efter torka.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med skadade områden och ogräs, redo för jord och ny sådd.
    Skapa konto
C carl fabian skrev:
hej! Har en gräsmatta i söderläge som tagit mkt stryk efter torkan 2018 och mkt dött samt ogräs. Tänkte lägga ny och köra ut ca 5 cm matjord linnan sådd. Behöver jag fräsa upp allt det gamla , räfsa bort allt innan matjord, eller kan jag lägga jord ovanpå bara? Vill göra rätt då fet är mkt jobb
Tjena köp 10 säck dressjord och strö ut gräsfrön ,vattna inom 2 veckor nytt gräs

Jag skulle köra på ytan med en Vertikalskärare. Ganska djupt, sedan på med några cm jord.
Sedan på med gräsfrön. Nu är en perfekt tid för detta.

Jag har samma problem och skulle vara väldigt tacksam om TS eller någon annan i samma sits vill skriva och berätta hur man löst problemet, förutsatt att resultatet blivit bra, helst långsiktigt och utan alltför mycket ogräs.
Jag har själv försökt olika metoder och olika grässorter, b.la sol / torktåliga Siesta vilket inte funkat. Dom två senaste somrarna har bränt bort gräset och ogräset etablerar sig där nu inte kaninerna är och river i jorden :cry:

Jag är personligen ingen fan av jordfräs då det dels blir en massa klumpar med gräs som oftast gör det extremt tidsödande att få ytan drägligt jämn efteråt. Sen drar fräsningen upp djupare liggande ogräsfrön till ytan som då börjar gro.

Den metod som jag tycker ger i särklass minst ogräsproblem är denna (som jag kört med ett antal gånger med mycket lyckat resultat):
0. Vänta tills det är lagom varmt, helst efter högsommaren, säg i mitten av Augusti. Våren funkar också, men är lite osäkrare då sommaren kan vara tuff mot nysått gräs beroende på var man bor och andra förutsättningar.
1. Vattna och gödsla ytan med snabbverkande gödning för att ogräs och gräs skall komma i god tillväxt.
2. Döda ytan mha Round Up (Glyfosat). Det kan tyckas drastiskt, men är man ute efter en ogräsfri matta så är detta det mest effektiva alternativet, IMHO.
3. Efter någon vecka när ogräs och gräs börjar se halvdött ut så klipper man ner ytan så lågt det går med gräsklipparen. Använd eventuellt vertikalskärare för att få upp så mycket thatch (gräsfilt, dvs gammalt hoppackat gräsklipp som ligger ovanpå jorden) som möjligt och försök exponera jorden under ogräsmattan.
3. Släta ut eventuella håligheter du vill bli av med mha jord och kratta/slätvält.
4. Fortsätt vattna dagligen i en till två veckor för att kvarvarande ogräsfrön skall börja gro.
5. Gör ytterligare en behandling med Round Up för att döda av ogräset som grott.
6. Dagen efter RoundUp (ja, du läste rätt - dagen efter RoundUp!) sår du direkt på ytan. Gräset kommer att gro utan problem, jag lovar!
7. Sprid eventuellt ut ett mycket tunnt lager dressjord eller strötorv som krattas ner försiktigt över ytan. Många grässorter behöver ljus för att gro bra så fröna skall inte begravas alls mycket, helst inte mer än några milimeter.
8. Rulla med slätvält -gräsfrön gror bäst om dom har bra kontakt med jorden.
9. Se till att ytan och jorden är fuktig (men inte genomblöt) genom att vattna ofta och lite tills gräset börjar gro. Eventuellt kan man använda tunn täckduk för att hålla kvar fukt och värme lite bättre.

• Gilla
  • Arg
masken10 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.