Jag brukar läsa kärring när det står hen.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
S
P Peter_Ker skrev:
Jag brukar läsa kärring när det står hen.
Jag brukar läsa lågutbildad när någon ifrågasätter korrekt användande av ordet hen ;)

• Gilla
  • Haha
emmjo och 20 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S styren skrev:
"Höna" på engelska tror jag
Vad jag däremot vet är att "hen" alltid oberopar en female (arg och bestämd!)
"Åberopar" stavas det.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Åberopar" stavas det.
Rätt skall vara Rätt. Åberopa med "Å"
Men, då alltfler skriver meningar med enstaka engelska ord, som helt i onödan trycks in lite random😁 här och var, så är det ingen no brainer🤢 att ordet "hen" kan misstas för ännu ett infantilt försök att verka världsvan.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar läsa överambitiös, inställsam, falsk feminism och vän av så odifferentierat språk som möjligt när jag ser vuxet folk använda "hen".

• Gilla
  • Haha
  • Älska
datja och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag brukar läsa överambitiös, inställsam, falsk feminism och vän av så odifferentierat språk som möjligt när jag ser vuxet folk använda "hen".
Det är roligt när så olika människor som du och jag är helt överens.
Därför fick du mitt hjärta😁

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Märkligt hur olika man kan tänka.
Själv tänker jag "surgubbe som inte kan acceptera att folk är olika och världen föränderlig" om folk som måste klaga på ordet hen i alla sammanhang. När man måste kommentera ordet hen (och inget annat) i en tråd som handlar om störningar från grannar, en tråd som varit inaktiv länge så passar man in i den gruppen, enligt mig, eller när man skriver kommentar som din. Om man bara ogillar ordet och inte vill använda det själv, utan att gnälla så fort någon annan använder sig av ordet så passar man inte in. Eller man kanske fortfarande är en surgubbe som inte kan acceptera att folk är olika etc, men det blir inte lika patetiskt som när folk bara klagar.

• Gilla
Bjober och 7 till
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad gillar du ordet "killgissar" då? 😉 Syfte att ta ner på jorden- platta till

(Självklart skapat av "hen".)

S
T Thomas_Blekinge skrev:
Hen har inget med feminism att göra, absolut ingenting, som sagt. Lågutbildad ^^

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hen har inget med feminism att göra, absolut ingenting, som sagt. Lågutbildad ^^
Det är aldrig försent att sätt sig i skolbänken om du känner behovet! Lycka till!

• Haha
Intet
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Det är aldrig försent att sätt sig i skolbänken om du känner behovet! Lycka till!
Vad ska jag göra där? Har bra jobb och nöjd med utbildningen jag har, och uppenbarligen förstår jag svenska språket bättre än Thomas_Blekinge, och kanske dig också eftersom du också verkar vara kränkt av ordet hen?

S SueCia skrev:
Vad ska jag göra där?
Jag uppfattade det som att du ansåg dig som lågutbildad så jag tänkte att du kanske såg det som ett problem som du ville åtgärda. 😂

S SueCia skrev:
du också verkar vara kränkt av ordet hen?
Intressant slutsats med tanke på att det enda jag skrivit i tråden är ett vänligt tips till dig. 😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad ska jag göra där? Har bra jobb och nöjd med utbildningen jag har, och uppenbarligen förstår jag svenska språket bättre än Thomas_Blekinge, och kanske dig också eftersom du också verkar vara kränkt av ordet hen?
Du förstår säkert svenska bättre än jag men innebörden i ordet "hen" förstår jag mycket väl, det har diskuterats några gånger här. Alla får skriva och prata precis som de vill, och jag känner mig inte kränkt av så lite.
Däremot har jag ventilerat vilka associationer jag får om texten och skribenten när ordet används. Det är alltid så att man som lyssnare/läsare får vissa intryck av ordval, meningsuppbyggnad och andra språkliga vändningar, så fungerar språk.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Du förstår säkert svenska bättre än jag men innebörden i ordet "hen" förstår jag mycket väl, det har diskuterats några gånger här. Alla får skriva och prata precis som de vill, och jag känner mig inte kränkt av så lite.
Däremot har jag ventilerat vilka associationer jag får om texten och skribenten när ordet används. Det är alltid så att man som lyssnare/läsare får vissa intryck av ordval, meningsuppbyggnad och andra språkliga vändningar, så fungerar språk.
Du har helt rätt att olika personer får olika associationer av ord, inget konstigt med det.
Det som är löjligt är behovet att påpeka det för ordet hen i var och varannan tråd, gärna i kombination med att spela (?) korkad "Vad betyder hen?".

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Tex i denna tråd. TS (som är hen) syftar på (Han grannen), men använder formen hen om honom.
Nu visar det ju sig att tråden är 2 år gammal så hen och hen kanske löst sina mellanhavande. 😉

Håller för övrigt med dig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.