Hej!

Vi har ett väldigt lång badrum så vi tänkte dela av det till två, så vi får två toaletter, värdelöst med en toa på 5 pers...

Frågor:

Kan jag bara slå upp en ny vägg mitt i om jag använder mig av våtrumspackel och våtrumsfärg på den? något speciellt skivmaterial? Som det är nu så är det våtrumsmatta en bit upp (7-10cm?) på väggen, hur löser man det?

När jag ska ta mig ner i källaren med nya avloppet (avloppet är helt synligt på undersidan av golvet, lätt åtkomst från källaren), behöver jag då lägga om hela golvet eller räcker det med att jag är noga med att täta runt hålet jag gör?

Något speciellt att tänka på med den nya dörren?

BirgitS
Det låter svårt att göra det du vill utan att byta ut våtrumsmattan. Jag tänker t.ex. på detta:
Rör ska vara fixerade, det vill säga sitta fast, så att rörelser inte riskerar att skada tätningen mellan rör och tätskikt. Fixering ska vara utförd före montage av tätskikt och enligt rörleverantörens monteringsanvisning.
...
Avloppsrör, avloppsstosar eller genomföringshylsor ska sticka upp cirka 40 mm över färdigt golv och vara utformade så att tätskiktet kan anslutas vattentätt mot dessa. Efter montage av tätskikt kan rör kapas till önskad ländg, förutsatt att tät- och ytskiktets anslutning till röret inte skadas.
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar
Jag föreslår att du läser GVK:s branschregler och ser om de går att förena med vad du vill göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.