Är det någon som har personlig erfarenhet av att ombilda en BRF till samfällighetsförening som kan dela med sig lite? Frågan börjar puttra i vår förening och jag tror det kan vara svårt att övertyga alla om att vara med.

Undrar även om någon är insatt i hur det skulle fungera om bara delar av BRF:en ombildas. Vår förening är uppdelad på 3 fastigheter, är det ens möjligt att bryta ut 1 ur föreningen och skapa en samfällighetsförening där?
 
Uppdelningen av fastigheter tror jag ej spelar roll för Bostadsrättsföreningen. Dock så måste det vara 3 eller fler bostäder i föreningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Handlar det om typ fristående hus/radhus som idag är en BRF ni tänker er ska bli friköpta hus på egna fastigheter med en samfällighet?

Eller tänker ni er den här relativt nya lösningen med 3D-fastigheter för olika lägenheter (=ägandelägenheter).
 
Som @merbanan påpekar måste det vara minst tre medlemmar kvar i BRF:en för att den ska kunna finnas. Oklart vad som händer om en delägare i en tremedlems-BRF vill bryta sig ur. Antar att det inte går snarare än att föreningen tvångslikvideras. Men det är väl ännu inte huvudfrågan.

Jag antar att det rör sig om ett radhusområde eller liknande. Är det ett område med en lägenhet i bottenplan och en annan (eller flera) ovanpå kommer detta inte att gå att dela då man inte får skapa tredimensionella fastigheter med bara en bostad.

Annars gäller det väl bara att reda ut vad som är och behöver fortsätta vara gemensamt för alla (vägar inom området, lekplats etc.) och vad som kan vara bara för BRF:en, som kanske ett grovsoprum.

BRF:en kommer sen vara en av medlemmarna i samfälligheten.
 
Claes Sörmland
Frågan kan i alla fall delas upp i olika två steg:

1. Hur lägga ned BRFen och ombilda dess fasta egendom till privatägda fastigheter. (Alternativt då, hur minska vad som är upplåtet som lägenheter/lokaler och frånsälja de delarna från BRFen till enskilda.)

2. Hur bilda en gemensamhetsanläggning för de nya enskilda fastigheterna med tillhörande samfälllighetsförening enligt Lantmäteriets beslut enligt anläggningslagen.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Förlåt, det kunde ha vart tydligare. Varje lägenhet är ett fristående hus, 6st per fastighet.
Som jag förstår det kommer skatteeffekten av ombildningen bli ett problem för de som bott här länge. Bostäderna har sett en rätt ordentlig värdeökning de senaste 15 åren så man överstiger maxbeloppet på uppskov med råge.

Ni säger att man kan ombilda delar av föreningen men ha en bostadsrättsförening kvar med de som inte önskar kliva ur (minst 3 lägenheter). Skulle det innebära att föreningen fortsätter som tidigare, bara i en mycket mindre form? När jag läser hos konsulter så verkar alla skippa den här frågan, vilket jag tolkar som att det är rätt komplicerat och laddat.
 
Claes Sörmland
J jhall skrev:
Förlåt, det kunde ha vart tydligare. Varje lägenhet är ett fristående hus, 6st per fastighet.
Som jag förstår det kommer skatteeffekten av ombildningen bli ett problem för de som bott här länge. Bostäderna har sett en rätt ordentlig värdeökning de senaste 15 åren så man överstiger maxbeloppet på uppskov med råge.

Ni säger att man kan ombilda delar av föreningen men ha en bostadsrättsförening kvar med de som inte önskar kliva ur (minst 3 lägenheter). Skulle det innebära att föreningen fortsätter som tidigare, bara i en mycket mindre form? När jag läser hos konsulter så verkar alla skippa den här frågan, vilket jag tolkar som att det är rätt komplicerat och laddat.
Först och främst måste ni vara överens eller i alla fall ha 2/3-majoritet för att lägenheter friköps. Det går att lösa så att medlemmar friköper sina lägenheter men inte andra. Sen har ni en stämma där ni med 2/3-dels majoritet beslutar att genomföra försäljningen.

Om det finns en överväldigande opinion för friköp så behövs en jurist som kan leda er igenom detta. Särskilt om det ska finnas en mindre BRF kvar efteråt eller det ska bildas en gemensamhetsanläggning som ni samfällt ska förvalta. Det blir lätt en röra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J jhall skrev:
Ni säger att man kan ombilda delar av föreningen men ha en bostadsrättsförening kvar med de som inte önskar kliva ur (minst 3 lägenheter). Skulle det innebära att föreningen fortsätter som tidigare, bara i en mycket mindre form?
Ja, så blir det. Men det kan bli extra knepigt att komma överens om utköpspriset då de som är kvar i föreningen tjänar på att det är så högt som möjligt.

En annan komplicerande faktor kan vara minsta tomtstorlek enligt detaljplan. De 18 nya fastigheterna kanske var och en blir för små, och då kan ju kommunen inte tillåta delningen utan ny detaljplan.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fortfarande otydligt. Är det tänkt att de nuvarande fastigheterna skall styckas så att varje byggnad skall få en egen fastighet? Eller tänker ni er en lösning där man fortfarande sitter på en samägd fastighet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En annan komplicerande faktor kan vara minsta tomtstorlek enligt detaljplan. De 18 nya fastigheterna kanske var och en blir för små, och då kan ju kommunen inte tillåta delningen utan ny detaljplan.
Klokt att börja med att kolla detaljplanen. I alla fall om tanken är att stycka av till en massa friköpta fastigheter med en fastighet per nuvarande lägenhet.

Detaljplaneläsningen kan detta forum troligen vara behjälpligt med (många kunniga!) eller kontakta en handläggare på kommunens bygglovsavdelning.
 
Redigerat:
  • Gilla
darey
  • Laddar…
Ja, alternativet till egna fastigheter skulle ju vara byggnader på ofri grund. Har oerhört svårt att tro att någon tycker att det är bättre än BRF.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vad är det som skulle behöva vara samfällt för de nya fastigheterna och hur väl går det att separera från BRF/mellan resp. hus?
Stor skillnad om det handlar om bara parkering och lite gräsmatta eller om det är massor av tekniska installationer som är gemensamma för husen.

Skulle man då ha en samfällighet som delvis består av BRF, delvis av fristående fastighetsägare? Eller en samfällighet för de enskilda helt utan kvarvarande BRF? Eller en av varje med olika innehåll?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.