Ursäkta , ett stall , är takhöjden rätt för en normalhäst eller är det russar. Finns vissa regler om takhöjd för stall, om dom ryggar så åker huvudet upp och slår i taket med skador som följd.

J jonaserik skrev:
Ursäkta , ett stall , är takhöjden rätt för en normalhäst eller är det russar. Finns vissa regler om takhöjd för stall, om dom ryggar så åker huvudet upp och slår i taket med skador som följd.
Ja absolutt, tak höjd på 4 meter där stallet är idag, i samma loge altså. Men tänker om jag vill utöka stallet och använde resterande av logen. Måste då söka mm. Men tänker om det blir mycket pengar mer en att bygga själv här ute som vi redan har grävd för lösdrift?
Delen där den låga dörren är är bygg efter stallet liksom. Men vill öppna och då är det till tak 7 meter från den låga dörrens golv och opp. Varit hö tork där tror jag. Så ligger plank över bara men dom flyttar jag på om jag behöver virke ibland så dom är inte fast bara lager av virke där på.

den andra delen som var ett gammal stall där soffan och annat skrot är där var det med hästar, kosser men där är det för lågt som det är nu. Men tänker om man höjer där inne i taket och gör golvet bra vad det kan kosta? Själv? Typ bara för att veta. vi har skog så virke är kapat och klart men tänkt om det är bättre ha hela ekonomibygget som stall eller om det är bättre ha den delen vi har och bygga nytt där vi har grävd typ? Vad som är rimligast i pris?

Det är en 10kkr fråga för kostnader., men det är en bra takhöjd skriver du , hade du ev tänkt att ta in djuren genom den dörren , hur bred är den.

J jonaserik skrev:
Det är en 10kkr fråga för kostnader., men det är en bra takhöjd skriver du , hade du ev tänkt att ta in djuren genom den dörren , hur bred är den.
Dörren dom kommer in nu är 3 m bred och 4 hög så tycker dörren är pytte om man kan säga så. Tänkte där nere att ha att man kan ställa upp dom och duscha av dom tex, mm. Då måste dom komma igenom. Har dock en storhäst bara och en på 76 cm hög och ett russ men trevligt att bygga för stora hästar så alla får möjlighet att bli duschad mm ! eller om jag har sadelkammare där, och annat för mig bara då är dörren bra ju.

Den andra delen som är katastrof mycket jobb där hade jag velat ha tex hö förvaring mm. Eller boxar

Men där det är lågor i tak är en annan del. Och känns som den är ras klar och måste stöttas opp ordentligt? gärn stången som är satt där är innan oss och jag känner bara nääää vet inte. Är loft på hela logen med

Jerpp det verkar som att det finns möjligheter för dig, det enda jag kan säga något om är dörren, det andra med stötta upp eller sträva tajt kan jag inte svara på. Det måste en annan göra på plats som vet vad konstruktion är.
Hoppas att det ordnar sig

Jonaserik

J jonaserik skrev:
Jerpp det verkar som att det finns möjligheter för dig, det enda jag kan säga något om är dörren, det andra med stötta upp eller sträva tajt kan jag inte svara på. Det måste en annan göra på plats som vet vad konstruktion är.
Hoppas att det ordnar sig
Jonaserik
Tack för svar! Det är snickare som har sagt som ni, men inte fattat helt så bilden ska jag visa sambo med och se om vi kan lösa det

Kommer ni till skott med dörren, så återkom med resultat under byggets gång. Alltid bra med ett avslut på tråden och hur det blev.

Börja med att rita upp de olika lösningarna så har ni lättare att förklara det för konstruktör och/eller snickare. Då får ni också möjlighet att själva tänka igenom vad som funkar bäst och sen kan ni vägande mot kostnadsförslag.

• Gilla
Anette Normann
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.