6 386 läst ·
63 svar
6k läst
63 svar
Om en trycksatt tank töms. Blir tryckutjämningen någonsin fullständig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag tror att Staffan efter någon julöl för mycket har börjat tänka lite för mycket.
Men det är klart att just nu råder det brist på riktiga frågor att besvara i forumet, ingen som byter värmepanna på juldagen.
Protte
PS Jag fick tillbaka kylaren (har varit på lagning) på traktorn på julafton och bytt lite slang till värmen idag, men det klarade jag utan forumet
Men det är klart att just nu råder det brist på riktiga frågor att besvara i forumet, ingen som byter värmepanna på juldagen.
Protte
PS Jag fick tillbaka kylaren (har varit på lagning) på traktorn på julafton och bytt lite slang till värmen idag, men det klarade jag utan forumet
Inte ens en bild på sociala medier? Det kommer straffa sig förr eller senare. Antingen för att det kommer gå sönder som straff eller för att du tio år senare har glömt vad du gjort och inte har en bild på det.prototypen skrev:
Men, det är i grunden bra att reflektera över fysikaliska fenomen som vi tar förgivet. Det skapar en förståelse för hur saker fungerar och även om man kan grunderna så kan man passa på att friska upp kunskaperna lite till. Om fler gjorde så skulle vi slippa folk som tror att jorden är platt, att corona sprids via 5g osv osv.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag är dålig på det där med bilder, vet inte om det gått lättare att få dit en 13 mm slang på en 14 mm nippel om jag tagit en bild på nippeln, ljuddämparn och insugningsröret var dessutom i vägen.
Protte
Protte
Hur resonerar du då?
Enligt klassisk termodynamik närmar sig trycket noll när tempereraturen närmar sig absoluta noll, nu vet vi ju också att fysiken runt nollan är väldigt komplex och inte kan beskrivas med allmänna gaslagen på ett bra sätt.
Enligt klassisk termodynamik närmar sig trycket noll när tempereraturen närmar sig absoluta noll, nu vet vi ju också att fysiken runt nollan är väldigt komplex och inte kan beskrivas med allmänna gaslagen på ett bra sätt.
Jag tänker att molekylerna utanför stå stilla och kan inte komma in in tanken. Molekylerna i tanken har rörelseenergi (då den är trycksatt) och kommer därför att leta sig ut genom hålet tids nog. Det blir då tomt i tanken (vaccum) till slut.
Då har tankens hela energi överförts till omgivningen som då har nått en temp + 0 K
Ganska hypotetisk men en möjlighet? Då i ett mikroskopiskt perspektiv utan hänsyn till kvantmekaniken.
Då har tankens hela energi överförts till omgivningen som då har nått en temp + 0 K
Ganska hypotetisk men en möjlighet? Då i ett mikroskopiskt perspektiv utan hänsyn till kvantmekaniken.
Du anser inte att det finns en gräns när molekylerna står stilla vid 0K och när de rör sig +0K?MathiasS skrev:
Men även om gränsen inte skulle vara "skarp" så förändrar det inte resonemanget i min tes.
Nej det finns inte en skarp gräns på det viset, du får läsa på om kvantfysiken, Det är fortfarande ett stort forskningsområde och otroligt komplext. Jag är inte tillräckligt påläst för att ha ett resonemang om det.
Med skarp gräns avsåg jag en gräns mellan din förmodat flytande media i kärlet och kristallstrukturen utanför ditt kärl. Det är lite svårt att se den som absolut.
Med skarp gräns avsåg jag en gräns mellan din förmodat flytande media i kärlet och kristallstrukturen utanför ditt kärl. Det är lite svårt att se den som absolut.
Tackar för alla ideerna, hypoteserna, funderingarna, kalkylerna samt allmänt flum. Då och då tömmer jag stora trycklufttankar på "luft" och då har jag funderat över om de någonsin blir helt tomma. Min fundering var rent fysisk pga. friktionen som uppstår när tryckluften skall passera ut till fria luften. I början åker luften ut med en väldig fart för att sucksesivt avta i styrka. Men tar flödet verkligen helt slut. Eller är det bara hastigheten som hela tiden minskar och minskar och minskar och ...... Går det att matematiskt beskriva att processen är oändlig. Eller ändlig med, för den delen?
En annan fundering var/är: om ett objekt kastas upp i luften, blir det då stillastående innan det ändrar riktning. Eller är det i rörelse hela tiden, fast åt två olika håll?
Staffan
En annan fundering var/är: om ett objekt kastas upp i luften, blir det då stillastående innan det ändrar riktning. Eller är det i rörelse hela tiden, fast åt två olika håll?
Staffan
Om du kastar iväg en boll så har den en rörelse i två led, horisontellt och vertikalt. Den vertikala hastigheten blir noll när kastbågen når sin högsta punkt.Staffan2000 skrev:
Javisst, vertikala hastigheten sjunker till noll och sedan ökar den igen till sqrt(2*g*h) där h är höjden där föremålet vänder och åker ner igen, och g är 9,81. Oaktat luftmotstånd förstås.Staffan2000 skrev:
Hur länge? 0 sekunder. Det vänder ju direkt och det finns ingen kraft som håller föremålet hängande ens en väldigt kort stund.
Om den hänger 0 sekunder, står den inte still mellan de två rörelserna? I ögonblicket mellan upp och ned. Finns där inte en stund av stillastående?MathiasS skrev:
Javisst, vertikala hastigheten sjunker till noll och sedan ökar den igen till sqrt(2*g*h) där h är höjden där föremålet vänder och åker ner igen, och g är 9,81. Oaktat luftmotstånd förstås.
Hur länge? 0 sekunder. Det vänder ju direkt och det finns ingen kraft som håller föremålet hängande ens en väldigt kort stund.
Staffan