13 100 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Om en behörig elektriker besiktigar en anläggning..
Sida 1 av 2
Om arbetet är fackmannamässigt utfört har inget med någon typ av besiktning att göra utan enbart om hur arbetet är utfört. Endera är det fackmannamässigt utfört (enligt konstens alla regler) eller så är det inte fackmannamässigt utfört. Vem som i realiteten utfört arbetet spelar inte nån roll i det hänseendet. Däremot får inte en icke "behörig" utföra elinstallationsarbeten avsedda att användas för starkström, oavsett om det h*n gör blir fackmannamässigt eller ej.
Även om elmonts svar är bra så är det lite otydligt. Här handlar det nämligen om två helt olika saker och det är mycket viktigt att hålla isär begreppen.Xombie skrev:
Att utföra en elinstallation utan att ha egen behörighet, eller att arbeta under en behörig montör, är ett brott. Det är olagligt och precis som att köra bil utan körkort. Det spelar ingen roll ifall du gör en korrekt installation eller om du framför ditt fordon helt prickfritt. Det är ändå brottsligt och du kan därför straffas för det ifall någon upptäckter det och anmäler dig.
Att då i efterhand ta in en elektriker som granskar anläggning förändrar inget. Du har redan begått brottet och därmed kan du straffas. Det enda elektrikern kan göra är att konstatera att resultatet av din brottsliga handling blev en korrekt utförd installation eller inte.
Sen är det givetvis så i praktiken att risken för att åka dit för brott mot elinstallationslagen är i stort sett obefintlig. Det inträffar enbart om du gör en installation som är så felaktig eller farlig att den orsakar en allvarlig olycka som leder till en ordentlig utredning. Sådant händer sällan och har du gjort rätt händer det praktistk taget aldrig. Så om du tänker bryta mot lagen, och kan få en elektriker att dubbelkolla det du gjort, så är det i verkligheten inga som helst problem. Inte för att jag vill uppmana till brott men krasst sett är det så det ser ut.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Och för att kunna "godkänna" en anläggning behöver elinstallatören ha förtroende för att yrkesmannen, eller hempularen i detta fall, har den kunskap som krävs. Det går att inte besiktiga allt, utan man måste till stor del lita på den som utför arbetet genom att se till att han får nödvändig utbildning etc. Så precis som elmont säger handlar det om att få det rätt från början. Scenariot att en elinstallatör skulle godkänna en hempulares arbete "finns inte", men du kan ev få ett "kvitto" på att det som syns är ok.
Anledningen till att du kan säga "finns inte" är att du använder fel ord. Jag skulle aldrig använda ordet "godkänna". Det skickar helt fel signaler och ger en felaktig bild av vad det är elektrikern faktiskt gör. Ett mycket bättre ord är "verifiera". Godkänna låter som att elektrikern godkänner installationen och därmed även att personen utfört den vilket av många uppfattas som att brottet inte längre är ett brott. Så är det ju inte även om många tror det. Att säga att elektrikern verifierar anläggningen är mer tydligt att det enbart handlar om installationen.Bo.Siltberg skrev:
Sen håller jag inte alls med Bo om att det finns saker som inte går att verifiera. Har man bara en bra dialog med elektrikern innan och dokumenterar vad man gör är det inga som helst problem. Ta dessutom kort eller filma innan du sätter igen väggen eller på något annat sätt bygger in elmaterial så syns det tydligt hur det är utfört. I övrigt så skall alla kopplingar var åtkomliga och allt relevant går att mäta upp om man vet hur.
Redigerat:
Det postas ofta bilder här på forumet och elmont med flera har aldrig några problem att påpeka vad som är fel eller att berömma det som är bra. Så att bild- eller videodokumentation inte skulle vara tillräcklig har jag väldigt svårt att hålla med om.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Är alla ledare skalade pss att brottanvisning inte uppkommit? Är alla kopplingsskruvar/hissklämmor dragna med rätt moment? Det är klart att det *går* att verifiera detta för samtliga punkter, men då kan man lika gärna låta elektrikern göra alltihop eftersom hen ändå måste ta isär varenda kopplingspunkt för att verifiera.Steamboy skrev:
Sedan så finns det förstås mycket som går att verifiera i efterhand, inte tu tal om den saken. Men här är det snarast installatören som skall ha "verifierats" i förhand.
Så om någon tar över ett hus eller köper ett hus där det redan finns elektricitet installerat (typ alla hus som finns i princip) men inte det är inte dokumenterat installerat av en behörig elektriker, hur gör man då ? Du tar ju förmodligen dit en elektriker som går över anläggningen och dragningar för att se att det är korrekt, eller hur? Om han inte kan "godkänna" , vad gör han då ? En verifiering pratas det om..verifiering av vad då, att kablaget är korrekt utfört (vilket borde vara ett godkännande i sig) ?
Hur får man en installation "godkänd" utan att behöva dra om all el i ett hus blir ju frågan.
Måste ju finnas massor med gånger där scenariot är som ovan , och det kan ju helt omöjligt vara så att varje gång det sker så river man ut allt för att ominstallera all el.
Hur får man en installation "godkänd" utan att behöva dra om all el i ett hus blir ju frågan.
Måste ju finnas massor med gånger där scenariot är som ovan , och det kan ju helt omöjligt vara så att varje gång det sker så river man ut allt för att ominstallera all el.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Nja, om du absolut skall ha dokumentation på att allt är OK, då får du i princip riva huset och göra om allt. Men de flesta accepterar att bo i ett hus även om det inte finns en heltäckande dokumentation.
Om man tänker sig riktigt dåliga installationer så förekommer ju saker som dolda skarvar inne i elrör. Det kan aldrig upptäckas i efterhand (utom de fall när man dessutom passar på och byter färg efter skarven). Sådant får man bara hoppas att det inte finns i den egna anläggningen.
Om man tänker sig riktigt dåliga installationer så förekommer ju saker som dolda skarvar inne i elrör. Det kan aldrig upptäckas i efterhand (utom de fall när man dessutom passar på och byter färg efter skarven). Sådant får man bara hoppas att det inte finns i den egna anläggningen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det som försökts framhållas ovan är att man aldrig kan få det godkänt på så sätt att risken övergår på elektrikern. Det kan man väl inte ens om det är en och samma elektriker som precis slutfört all installation i ett nybygge*, i det läget har man förvisso garantianspråk mot elektrikern, men själv risken för skador (person eller materiella) står man alltid som fastighetsägare för.torparnorpan skrev:Så om någon tar över ett hus eller köper ett hus där det redan finns elektricitet installerat (typ alla hus som finns i princip) men inte det är inte dokumenterat installerat av en behörig elektriker, hur gör man då ? Du tar ju förmodligen dit en elektriker som går över anläggningen och dragningar för att se att det är korrekt, eller hur? Om han inte kan "godkänna" , vad gör han då ? En verifiering pratas det om..verifiering av vad då, att kablaget är korrekt utfört (vilket borde vara ett godkännande i sig) ?
Så det handlar om vad man lägger i begreppet "godkänt" dvs. som kommentar på:
Så kan man säga: Om man känner sig osäker, tar man dit en elektriker som gör sitt bästa för att undersöka anläggningen, något som dessa är väldigt bra på, jmf. steamboys kommentar ovan om elektriker på BH som ofta ger vettiga svar bara baserat på en bild. Detta gör man dock för att man ska kunna sova gott om natten, inte för att man ska slippa ansvar som fastighetsägare.torparnorpan skrev:
Så egentligen handlar det om tre saker: i) ansvar, ii) ev. garantianspråk, iii) att det ska vara fackmannamässigt utfört.
att ta dit en elektriker för efterbesiktning kan ge en god indikation om iii) men förändrar varken i) eller ii)...
/U
*så som jag uppfattat det, men sätter sig våra elkunniga som skrivit i tråden på tvären så viker jag mig, elektrikern har väl ett ansvar för att det ska ske just fackmannamässigt, men själva huvudansvaret för skaderisken ligger såvitt jag förstått alltid på fastighetsägaren...
Redigerat:
Nu får du väl ändå ta och dig. Folk anstränger sig verkligen för att hitta på argument för sin sak och slår knut på sig själva för att komma på allt mer fantasifulla problemformuleringar och teoretiserar över sådant som inte spelar någon roll i praktiken. Det blir brottanvisningar till och från när elektriker arbetar också, det är få elektriker som drar alla skruvar och klämmor med momentmejsel. Jag har sett elektriker stå och tälja kabel med morakniv, dra sönder skruvterminaler för hand och skala FK med tänderna. Det händer och ändå är det nästan aldrig ett problem. Jag vågar hävda att i 99.9999% av alla fall spelar det där ingen roll.lars_stefan_axelsson skrev:
Den vanligaste hemmarfixarmissen i koppling skulle jag snarare vilja hävda är är tvinnade kardeler som vid åtdragning blir spretande kardeler och där överledning genom en ensam kardel får den att brinna av. Det kan ge både obehagliga dosvärmare och helt brända kopplingar om man har otur.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
"Ta och mig" vadå?Steamboy skrev:
När det gäller just dessa handlag så är det en av områdena där den yrkesverksamme elektrikern har ett övertag. Det finns forskning som visar att yrkesverksamma elektriker drar med rätt moment för hand, det sitter i handen. Ja, det är klart att elektriker inte är perfekta, men de är över lag bättre än vem som helst på stan. Risken minskar alltså.
Därmed inte sagt att det tar 6 år att lära sig, det tar några timmar, men det är inte bara teori.
Det här har fö inget med var jag står i hemmapulardebatten. Jag är för en avsevärd förenkling.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, om en elektriker ser över installationen och inte hittar några uppenbara felaktigheter så ökar ju ditt förtroende för anläggningen kvalitet och skick. På samma sätt som om en snickare kom och tittade på hur dina takstolar ser ut. Därmed inte sagt att de (varken snickaren eller elektrikern) tar något ansvar för skicket. Det är fortfarande ditt.torparnorpan skrev:Så om någon tar över ett hus eller köper ett hus där det redan finns elektricitet installerat (typ alla hus som finns i princip) men inte det är inte dokumenterat installerat av en behörig elektriker, hur gör man då ? Du tar ju förmodligen dit en elektriker som går över anläggningen och dragningar för att se att det är korrekt, eller hur? Om han inte kan "godkänna" , vad gör han då ?
Att leva är att ta och acceptera risk. Vare sig man köper hus eller något annat.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
En sanning som tål att upprepas, kanske speciellt ofta för svenskar. Jag hade tänkt avsluta med samma ord, men kände att det blev "för hårt"/riktat mot den som ställde frågan, utan att det var så jag (och jag gissar inte heller du) egentligen menade det.lars_stefan_axelsson skrev:
/U