C CM1234 skrev:
Ingen dieselvärmare?

Kliver själv in i en varm diesel varje morgon 👏
Förutom var 3e år när batteriet tackar för sig, det sker alltid vid en köldknäpp när det är pisskallt och man har bråttom till jobbet. Det ska finnas något underspänningsskydd på Volvo som ska förhindra detta men den dagen batteriet har sett sina bästa dagar och det blir en köldknäpp hinner den inte med. Varje gång tänker man inte igen och sen 3-4år senare händer det igen…dieselvärmare äter 12v batterier till frukost…
 
Fairlane
Storsockret Storsockret skrev:
Det stod ”pålitlig dieselvolvo” i artikeln så det du säger är fake news.
Ja, det kanske var bensindrivna Volvo. Jag brydde mig inte så mycket, tog fram spaden och grävde loss den ena, den andra var redan borta när jag kom. 😉
 
S
Fisch Fisch skrev:
Jag kör för närvarande Volvo XC90 T8 årsmodell 2022, alltså en hybrid med två olika drivlinor. En för el och en för bensin.

Eldrivlinan har bytt följande delar på två år:
- Högvoltsbatteriet
- Elmotorn
- Elvärmaren

Bensindrivlinan har bytt följande på två år:
- Motorolja
- Oljefilter
- Luftfilter
Dvs planerad vanlig service.

Tack och lov att bilen haft nybilsgaranti. Av 24 månaders ägande har bilen stått på verkstad 2,5 månader. Är 90 % tillgänglighet OK har jag frågat mig själv.

Gissa vilken drivlina jag känner mest förtroende för just nu.
Om du har haft Volvon i två år så är väl garantin slut nu.
Köp en Kia EV-9 (volvo EX90 killer) eller vänta in Ioniq 7 så får du mycket längre garanti.
 
Fisch Fisch skrev:
Jag kör för närvarande Volvo XC90 T8 årsmodell 2022, alltså en hybrid med två olika drivlinor. En för el och en för bensin.

Eldrivlinan har bytt följande delar på två år:
- Högvoltsbatteriet
- Elmotorn
- Elvärmaren

Bensindrivlinan har bytt följande på två år:
- Motorolja
- Oljefilter
- Luftfilter
Dvs planerad vanlig service.

Tack och lov att bilen haft nybilsgaranti. Av 24 månaders ägande har bilen stått på verkstad 2,5 månader. Är 90 % tillgänglighet OK har jag frågat mig själv.

Gissa vilken drivlina jag känner mest förtroende för just nu.
Slutsatsen bör mer vara att Volvo är kass på elsystem
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Slutsatsen bör mer vara att Volvo är kass på elsystem
Med tanke på att dom bara ska ha elektrifierade bilar från i år så bådar det inte gott för Volvos framtid…
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Slutsatsen bör mer vara att Volvo är kass på elsystem
Volvo är skräp förutom modellen med luftfjädring. XC90
 
L Liljeros skrev:
Med tanke på att dom bara ska ha elektrifierade bilar från i år så bådar det inte gott för Volvos framtid…
Ja, det är bara XC40 som inte är plug in hybrid eller el nu på Svenska sidan.
 
richardtenggren
M Matte Bygg skrev:
Volvo är skräp förutom modellen med luftfjädring. XC90
Fisch Fisch skrev:
…XC90…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Jag som trodde XC90 var Volvos svarta får…
 
Redigerat av moderator:
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Körbart med lite vilja på ett par minuter, helt rent under 5. Är för lat för att skrapa rutan 😂
Instämmer med detta. Vi har nu ägt vår elbil i ett drygt år, och den står alltid ute. Jag har hittills aldrig skrapat någon ruta, trots massor av igenfrostade rutor. Den snabba värmen fixar det. Sååå skönt att slippa skrapa.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Som motvikt till M3:s Mikael Lindkvist såg jag häromdagen den här lilla serien filmer från Expressen/Teknikens världs Marcus Engström. Skillnaden i anslag är anmärkningsvärd. Huruvida det ena är bättre journalistik än det andra, och i så fall vilket lämnar jag åt var och en att avgöra.

Rent redaktionellt har dock Expressen en del att jobba på, då de olika filmerna (20–30 sek) är insprängda bland kommentarer och inte ens verkar komma i helt rätt ordning.

Men ändå, en liten dagbok från en 90-milsresa i –25.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/res-med-elbil-genom-vinterkalla-sverige/
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som motvikt till M3:s Mikael Lindkvist såg jag häromdagen den här lilla serien filmer från Expressen/Teknikens världs Marcus Engström. Skillnaden i anslag är anmärkningsvärd. Huruvida det ena är bättre journalistik än det andra, och i så fall vilket lämnar jag åt var och en att avgöra.

Rent redaktionellt har dock Expressen en del att jobba på, då de olika filmerna (20–30 sek) är insprängda bland kommentarer och inte ens verkar komma i helt rätt ordning.

Men ändå, en liten dagbok från en 90-milsresa i –25.

[länk]
Många bra människor kommer från Timrå. De flesta skulle jag säga.
 
-25 och takbox på en EV9, klart den drar mycket :D

Verkar som förbrukningen på den resan vart 60% över WLTP
 
En del skrivelser på amerikanska samt kanadensiska forum om problem med Teslas värmepumpar som strulat i kallt väder, delvis pga mjukvaruuppdateringar. Men efter lite ströläsning verkar det vara en liten andel som har problem….

Själv har jag en V90 där låsen fryser fast i kallt väder så jag inte kommer in överhuvudtaget 👏

Oavsett drivmedel så skiter det sig ibland.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.