70 056 läst ·
1 022 svar
70k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Förutom var 3e år när batteriet tackar för sig, det sker alltid vid en köldknäpp när det är pisskallt och man har bråttom till jobbet. Det ska finnas något underspänningsskydd på Volvo som ska förhindra detta men den dagen batteriet har sett sina bästa dagar och det blir en köldknäpp hinner den inte med. Varje gång tänker man inte igen och sen 3-4år senare händer det igen…dieselvärmare äter 12v batterier till frukost…C CM1234 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Om du har haft Volvon i två år så är väl garantin slut nu.Fisch skrev:
Jag kör för närvarande Volvo XC90 T8 årsmodell 2022, alltså en hybrid med två olika drivlinor. En för el och en för bensin.
Eldrivlinan har bytt följande delar på två år:
- Högvoltsbatteriet
- Elmotorn
- Elvärmaren
Bensindrivlinan har bytt följande på två år:
- Motorolja
- Oljefilter
- Luftfilter
Dvs planerad vanlig service.
Tack och lov att bilen haft nybilsgaranti. Av 24 månaders ägande har bilen stått på verkstad 2,5 månader. Är 90 % tillgänglighet OK har jag frågat mig själv.
Gissa vilken drivlina jag känner mest förtroende för just nu.
Köp en Kia EV-9 (volvo EX90 killer) eller vänta in Ioniq 7 så får du mycket längre garanti.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Slutsatsen bör mer vara att Volvo är kass på elsystemFisch skrev:
Jag kör för närvarande Volvo XC90 T8 årsmodell 2022, alltså en hybrid med två olika drivlinor. En för el och en för bensin.
Eldrivlinan har bytt följande delar på två år:
- Högvoltsbatteriet
- Elmotorn
- Elvärmaren
Bensindrivlinan har bytt följande på två år:
- Motorolja
- Oljefilter
- Luftfilter
Dvs planerad vanlig service.
Tack och lov att bilen haft nybilsgaranti. Av 24 månaders ägande har bilen stått på verkstad 2,5 månader. Är 90 % tillgänglighet OK har jag frågat mig själv.
Gissa vilken drivlina jag känner mest förtroende för just nu.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Instämmer med detta. Vi har nu ägt vår elbil i ett drygt år, och den står alltid ute. Jag har hittills aldrig skrapat någon ruta, trots massor av igenfrostade rutor. Den snabba värmen fixar det. Sååå skönt att slippa skrapa.JanneJanne123 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Som motvikt till M3:s Mikael Lindkvist såg jag häromdagen den här lilla serien filmer från Expressen/Teknikens världs Marcus Engström. Skillnaden i anslag är anmärkningsvärd. Huruvida det ena är bättre journalistik än det andra, och i så fall vilket lämnar jag åt var och en att avgöra.
Rent redaktionellt har dock Expressen en del att jobba på, då de olika filmerna (20–30 sek) är insprängda bland kommentarer och inte ens verkar komma i helt rätt ordning.
Men ändå, en liten dagbok från en 90-milsresa i –25.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/res-med-elbil-genom-vinterkalla-sverige/
Rent redaktionellt har dock Expressen en del att jobba på, då de olika filmerna (20–30 sek) är insprängda bland kommentarer och inte ens verkar komma i helt rätt ordning.
Men ändå, en liten dagbok från en 90-milsresa i –25.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/res-med-elbil-genom-vinterkalla-sverige/
Många bra människor kommer från Timrå. De flesta skulle jag säga.Nötegårdsgubben skrev:
Som motvikt till M3:s Mikael Lindkvist såg jag häromdagen den här lilla serien filmer från Expressen/Teknikens världs Marcus Engström. Skillnaden i anslag är anmärkningsvärd. Huruvida det ena är bättre journalistik än det andra, och i så fall vilket lämnar jag åt var och en att avgöra.
Rent redaktionellt har dock Expressen en del att jobba på, då de olika filmerna (20–30 sek) är insprängda bland kommentarer och inte ens verkar komma i helt rätt ordning.
Men ändå, en liten dagbok från en 90-milsresa i –25.
[länk]
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
-25 och takbox på en EV9, klart den drar mycket 
Verkar som förbrukningen på den resan vart 60% över WLTP
Verkar som förbrukningen på den resan vart 60% över WLTP
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Så var det dags för DN att haka på drevet https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-de-svenska-teslapappornas-retratt-fran-fjallen-ar-en-likfard/
En del skrivelser på amerikanska samt kanadensiska forum om problem med Teslas värmepumpar som strulat i kallt väder, delvis pga mjukvaruuppdateringar. Men efter lite ströläsning verkar det vara en liten andel som har problem….
Själv har jag en V90 där låsen fryser fast i kallt väder så jag inte kommer in överhuvudtaget 👏
Oavsett drivmedel så skiter det sig ibland.
Själv har jag en V90 där låsen fryser fast i kallt väder så jag inte kommer in överhuvudtaget 👏
Oavsett drivmedel så skiter det sig ibland.