Rejäl skrev:
Som jag svarade trollkarlen @Fairlane jag har gett all info som jag minns i tråden..
Jag kan inte ge mer än jag minns, är inte som många andra som fabulerar och trollar…
Men det är spännande att du bygger hela din argumentation på att man ska hålla vägens max tillåtna hastighet på att en kollega får böter, utan att egentligen ha koll på varför kollegan fick böter.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 6 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det är spännande att du bygger hela din argumentation på att man ska hålla vägens max tillåtna hastighet på att en kollega får böter, utan att egentligen ha koll på varför kollegan fick böter.
Han fick böterna på grund av för låg hastighet, det är inte enbart det jag har byggt allt på…
I lagens mening ses det inte bara som en max hastighet då det är den skyltade hastigheten allt utgås ifrån när det gäller fortkörning tex. och om man kör för långsamt..

Vid körning på 110km/h väg så blir det ett körkortsingripande om man kör 30km/h eller fortare och det är strax under 30% i överträdelse..
Så då torde samma procentuella sänkning inte vara orimlig till att man får böter vid körning 30% lägre än tillåten hastighet…

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Alltså kan själv, bedömmer själv min hastighet är inte enligt lag utan den bedömningen görs av ordningsmakten…
 
Redigerat av moderator:
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det är spännande att du bygger hela din argumentation på att man ska hålla vägens max tillåtna hastighet på att en kollega får böter, utan att egentligen ha koll på varför kollegan fick böter.
Jag tycker också det är spännande att en annan skribent i denna tråd blivit stoppad för att ha kört 110 (eller möjligen knappt det) på 120-väg. Nu fick väl @Robert-san01 inga böter vad jag förstår men jag trodde aldrig polisen skulle stoppa en av den anledning han beskriver.

Var och varannan bilist idag kör väl runt 100-110 även om det råkar vara 120-väg?

R Robert-san01 skrev:
Jag körde på farthållaren och de stoppade mig för att jag körde för långsamt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker också det är spännande att en annan skribent i denna tråd blivit stoppad för att ha kört 110 (eller möjligen knappt det) på 120-väg. Nu fick väl @Robert-san01 inga böter vad jag förstår men jag trodde aldrig polisen skulle stoppa en av den anledning han beskriver.

Var och varannan bilist idag kör väl runt 100-110 även om det råkar vara 120-väg?
Det händer oftare än vissa någonsin kommer att tro, skulle vi ha en ordningsmakt som hade tid o lägga i trafiken så skulle även dom som är tveksamma snabbt bli varse om detta…
 
Rejäl skrev:
Han fick böterna på grund av för låg hastighet, det är inte enbart det jag har byggt allt på…
I lagens mening ses det inte bara som en max hastighet då det är den skyltade hastigheten allt utgås ifrån när det gäller fortkörning tex. och om man kör för långsamt..

Vid körning på 110km/h väg så blir det ett körkortsingripande om man kör 30km/h eller fortare och det är strax under 30% i överträdelse..
Så då torde samma procentuella sänkning inte vara orimlig till att man får böter vid körning 30% lägre än tillåten hastighet…

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Alltså kan själv, bedömmer själv min hastighet är inte enligt lag utan den bedömningen görs av ordningsmakten…
Du kan inte jämföra att köra snabbare än maximal hastighet med att köra under maximal hastighet.

Notera att du kan möta trafik som kör så långsamt som 40km/h:

9 kap. Bestämmelser för trafik på motorväg och motortrafikled​


1 § På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma.
Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.
Då går tolkningen till vad överdrivet låg är, uppenbarligen så måste det ju finnas en icke överdrivet låg hastighet, var går gränsen?
Att köra i 80 som så mycket annan trafik gör tror jag inte skulle klassas som överdrivet låg.

Oavsett så om du har en god anledning till att köra under skyltat så har jag svårt att tro att du får böter.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Du kan inte jämföra att köra snabbare än maximal hastighet med att köra under maximal hastighet.

Notera att du kan möta trafik som kör så långsamt som 40km/h:



Då går tolkningen till vad överdrivet låg är, uppenbarligen så måste det ju finnas en icke överdrivet låg hastighet, var går gränsen?
Att köra i 80 som så mycket annan trafik gör tror jag inte skulle klassas som överdrivet låg.

Oavsett så om du har en god anledning till att köra under skyltat så har jag svårt att tro att du får böter.
Varför går inte det att jämföra?
Det har ju hänt så då är det som vanligt att vissa på BH hittar på egna bedömningar som gäller?
 
Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Varför går inte det att jämföra?
Det har ju hänt så då är det som vanligt att vissa på BH hittar på egna bedömningar som gäller?
För att det handlar om maximal hastighet, smaka på ordet... Maximal hastighet... Inte rekommenderad... Maximal...

Men med ditt resonemang då borde det vara 30% under minsta tillåtna hastighet 40km/h.
Så 28!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
För att det handlar om maximal hastighet, smaka på ordet... Maximal hastighet... Inte rekommenderad... Maximal...

Men med ditt resonemang då borde det vara 30% under minsta tillåtna hastighet 40km/h.
Så 28!
Nej det är det inte..
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej det är det inte..
Jag föreslår att du ringer en trafikskola och pratar med dem i 5 minuter och återkommer sen.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej det är det inte..
Vad invänder du emot där egentligen?
 
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag föreslår att du ringer en trafikskola och pratar med dem i 5 minuter och återkommer sen.
Eller hur.. jag har inget behov av det då jag har kollat med polisen om detta och enligt dom så är och kan 30% lägre hastighet än vad som anges i skylten leda till att man ses som ett hindrande av andra förare och detta kan bötesbeläggas om polisen anser att inga giltiga skäl funnits..

Sedan är det inte en bilskola som har beslutande rätt i dessa frågor..

Och i och med att detta har hänt en i min närhet så tycker du att jag ska lyssna på er som sitter och fabulerar?
Skulle inte tro det..
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad invänder du emot där egentligen?
Dina resonemang…
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Så nu har vi lärt oss att om det står 100 på skylten så är det lika illa att köra 90 som 110.

Vi vet sen tidigare att det är tillåtet att anpassa hastigheten neråt om förutsättningarna gör det det är lämpligt. Då är det givetvis lika tillåtet att anpassa hastigheten uppåt om förutsättningarna är bra, exempelvis tom, torr väg i sportbil... 😂
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Vissa gör allt för att trolla och göra sig lustiga på andras bekostnad, beklagligt om du frågar mig..
Vet inte hur många gånger personen har förvrängt andras påståenden för att få egenvinning, det visar ganska mycket om dig som person att du anser dig ha rätten att bedöma andras upplevelser och händelser..
Patetisk människa helt enkelt…
 
Redigerat av moderator:
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker också det är spännande att en annan skribent i denna tråd blivit stoppad för att ha kört 110 (eller möjligen knappt det) på 120-väg. Nu fick väl @Robert-san01 inga böter vad jag förstår men jag trodde aldrig polisen skulle stoppa en av den anledning han beskriver.

Var och varannan bilist idag kör väl runt 100-110 även om det råkar vara 120-väg?
Det stämmer att jag inte fick några böter. De tyckte jag skulle hålla bättre koll på skyltarna och inte lita på den där Elon. 😁
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.