70 056 läst ·
1 022 svar
70k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, kortavgiften åker de på, men inte terminalavgiften.Alfredo skrev:
Ja, och min poäng är att driftsäkerhet kostar, och säkert delvis i månads-/årsavgift då det brukar vara en del av affärsmodellen.Alfredo skrev:
Varför funkar det i ditt scenario med kort överallt men med ett system byggd på automatisk betalning funkar det bara på vissa ställen?Alfredo skrev:
Exakt hur han tänkte får han svara på själv men jag skulle föredra ett system där jag kunde använda precis alla laddstolpar och betala direkt med kort jämfört med en helautomagisk lösning som fungerar på vissa ställen.
Jag kan tanka min bensinbil överallt och betala vid pumpen. Varför ska jag inte kunna göra detsamma (enkelt) med en elbil?
Antingen är väl en av teknikerna implementerade på laddstationen eller så är den inte det.
Den dag automatisk betalning fungerar överallt "klipper" jag gärna kortet men som jag förstår det är det bara på en del ställen det fungerar. Att kort överallt känns naturligt beror väl mest på att så fungerar i princip alla annan "butiksbetalning" numera.W witten skrev:
Tänker att det nog har att göra med att man då måste installera och underhålla kortläsare.TRJBerg skrev:
Laddar nästan alltid själv min Tesla hos just Tesla men har aldrig upplevt att det tagit mer än ett par minuter att installera en ny app inkl kort för att betala hos någon annan. Med lite planering kan man också göra det i lugn och ro hemma innan resan.
Visst är det ett litet hinder men tror mest att det upplevs som ett hinder för de som är negativa till elbilar.
/Krille
Ogillar man även parkering om man föredrar städer där Parkster fungerar avgiftsfritt överallt och blir irriterad på de ställen där man behöver ett gäng olika parkeringsappar, ibland med extra avgifter?K Krille4 skrev:
Då tycker vi ju lika. Jag pratar ju om hur jag skulle vilja att det fungerar i framtiden och inte hur det är nu, men eftersom många parter måste samarbeta om den tekniken är det längre väg att gå än att sätta upp kortläsare.Alfredo skrev:
Nu funkar det ju redan som jag vill hos Tesla och jag laddar nästan aldrig någon annan stans, så för mig personligen är det inget stort behov. Men jag tror många är fast i att tänka på de tekniker man känner till och inte tänker så mycket på hur det skulle kunna vara istället.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Japp! 😉Alfredo skrev:
Jag kör för övrigt Easypark istället för Stockholm stads egna app då den senare är så jävla dålig! De få gånger jag parkerar i city är ändp så dyra, så några extra kr för kvalitet får man ta.
Skillnaden är ju att det är ok för tredjepartsappar att ta mer betalt, men inte för säljaren att ha olika pris för olika betalsätt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Hade gärna sett att man kunde starta alla laddare som finns i chargefinder via appen. Vore smidigt
Troligen var det just Easypark som nyligen släppte mitt kortnummer till buset. 🤬 Fast sånt skit verkar kunna drabba de flesta.Nötegårdsgubben skrev:
https://www.theguardian.com/technol...europe-parking-app-easypark-ringgo-parkmobile
Så har ni kort reggade där så ta gärna en extra koll.
Användning:W witten skrev:
1. Jag och nästan alla har redan kort; vi behöver inte göra något mer.
2. När jag betalar med kort så antingen för jag kortet mot terminalen och blippar eller sätter in kortet och ger koden. Färdigt. Behöver inte bry mig mer.
3. För app etc lösningen måste jag:
a) Ha en mobil framme.
b) Ha kontakt med nätet såpass att datakommunikationen fungerar (dvs inte bara samtal/sms).
c) Ha undersökt vilka appar jag behöver.
d) Ha undersökt om mobile stöder appen (Androidversionen!) och vice versa.
e) Ha undersökt om aktuell laddstation stöds av någon av de installerade apparna.
f) Ha ett fungerande system bakom laddstationskedjans appar (bl a måste kommunikationen fungera).
4. Med app etc lösningen måste jag:
a) Låsa upp mobilen.
b) Navigera till rätt app.
c) Ev logga in i appen (okunnig här, de flesta andra appar med liknande funktionsområde kräver någonslags inloggning).
d) Se till att appen vet vad den ska göra just då. (Ladda eller annat? Vilken laddare/var? Vad slags bil, dvs inom "märket" eller utanför? Är givetvis okunnig här, men det här måste självklart appen hantera vare sig det märks för användaren eller ej. Erfarenhetsmässigt är det inte alltid smärtfritt.)
Slutsatsen är att dels måste användaren lära sig och initiera app lösningen = tidsåtgång och risk för att göra fel; samt fler handgrepp/åtgärder än som krävs för kortlösningen (= tidsåtgång och risk att göra fel).
Tillförlitlighet:
1. Kortlösningen har mycket lång tid varit i drift och det inkluderar de bakomliggande systemen. Vilket innebär att systemet är mycket stabilt.
2. App etc lösningen består av flera separata delar som alla är relativt nya och har varit i drift en relativt kort tid:
a) Appen i fråga. Troligen frekventa uppdateringar som med de flesta appar som inte har väldigt enkla funktioner.
b) Kommunikationen med systemet.
c) Interaktionen mellan appen och mobilens system. För det mesta så skiljer sig funktioner, interface i inställningarna, grundinställningar mm mellan både olika tillverkare och modeller.
Slutsatsen är att det är betydligt fler saker som kan fallera och att det betydligt större risk att de fallerar (pga omognaden i mjukvaran jämfört med kortlösningen).
Mitt resonemang ovan är baserat på >45 års erfarenhet av kortanvändning och >20 års användning av mobiler och appar (det senare såg förstås delvis annorlunda ut och hade annorlunda benämningar i början).
(Och min yrkeserfarenhet under tiden som programmerare mm från 1979 till min pensionering.)
Nä då - men om det används som argument för att inte köpa bil känns det lite "överdrivet". Men upplever man olika parkeingsappar som ett stort problem bör man nog avvakta inköp av elbil ett tag.Alfredo skrev:
/Krille
Vem har gjort det? Men man måste väl få önska förbättringar avseende de områden man irriterar sig över utan att det ska tolkas som att man är negativ till en viss typ av bil? Nu är jag förvisso ovan men de gånger jag laddat en elbil har jag upplevt mycket mer "administration" än jag gör på en normal bensinmack och det krånglet tycker jag snart borde ha "växt bort".K Krille4 skrev:
Är det inte rimligt att förvänta/önska sig att det ska vara lika lätt att betala för elbilsladdning som det är att betala för alla andra normala inköp man gör i "butiker"?
Efter att ha fipplat med appar så bestämde jag mig för att skaffa så många laddkort eller taggar som möjligt. I brist på möjlighet att blippa ett betalkort är detta smidigast då man slipper appen. Har 8 kort och taggar idag, en del beställda från operatören och en del gamla passerkort jag haft liggande som gick att registrera hos operatör. Bara att plugga in och blippa, det är allt. Så som det borde vara. Samt nej, jag har inga abbonnemang hos någon operatör.TRJBerg skrev:
Användning:
1. Jag och nästan alla har redan kort; vi behöver inte göra något mer.
2. När jag betalar med kort så antingen för jag kortet mot terminalen och blippar eller sätter in kortet och ger koden. Färdigt. Behöver inte bry mig mer.
3. För app etc lösningen måste jag:
a) Ha en mobil framme.
b) Ha kontakt med nätet såpass att datakommunikationen fungerar (dvs inte bara samtal/sms).
c) Ha undersökt vilka appar jag behöver.
d) Ha undersökt om mobile stöder appen (Androidversionen!) och vice versa.
e) Ha undersökt om aktuell laddstation stöds av någon av de installerade apparna.
f) Ha ett fungerande system bakom laddstationskedjans appar (bl a måste kommunikationen fungera).
4. Med app etc lösningen måste jag:
a) Låsa upp mobilen.
b) Navigera till rätt app.
c) Ev logga in i appen (okunnig här, de flesta andra appar med liknande funktionsområde kräver någonslags inloggning).
d) Se till att appen vet vad den ska göra just då. (Ladda eller annat? Vilken laddare/var? Vad slags bil, dvs inom "märket" eller utanför? Är givetvis okunnig här, men det här måste självklart appen hantera vare sig det märks för användaren eller ej. Erfarenhetsmässigt är det inte alltid smärtfritt.)
Slutsatsen är att dels måste användaren lära sig och initiera app lösningen = tidsåtgång och risk för att göra fel; samt fler handgrepp/åtgärder än som krävs för kortlösningen (= tidsåtgång och risk att göra fel).
Tillförlitlighet:
1. Kortlösningen har mycket lång tid varit i drift och det inkluderar de bakomliggande systemen. Vilket innebär att systemet är mycket stabilt.
2. App etc lösningen består av flera separata delar som alla är relativt nya och har varit i drift en relativt kort tid:
a) Appen i fråga. Troligen frekventa uppdateringar som med de flesta appar som inte har väldigt enkla funktioner.
b) Kommunikationen med systemet.
c) Interaktionen mellan appen och mobilens system. För det mesta så skiljer sig funktioner, interface i inställningarna, grundinställningar mm mellan både olika tillverkare och modeller.
Slutsatsen är att det är betydligt fler saker som kan fallera och att det betydligt större risk att de fallerar (pga omognaden i mjukvaran jämfört med kortlösningen).
Mitt resonemang ovan är baserat på >45 års erfarenhet av kortanvändning och >20 års användning av mobiler och appar (det senare såg förstås delvis annorlunda ut och hade annorlunda benämningar i början).
(Och min yrkeserfarenhet under tiden som programmerare mm från 1979 till min pensionering.)
Kort och brickor är till Fortum, InCharge, eways, Eviny/Bilkraft, Circle K, OKQ8, Virta och Mer. Bara Tesla är med app men den funkar å andra sidan bra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag har ju dissat den inledande krönikan för att vara rent klickbete.
Det här tror jag dock är en mer genuin problembeskrivning av Johanna Möllerström (säkert bakom inlogg på SvD, men jag kan nog fixa fram texten via pm till den som vill):
”Och att vara bosatt utomlands och hyra elbil visar sig vara en riktigt dålig kombination. Flera av laddningsnätverken kan bara användas med appar som inte går att ladda ner på en iPhone med utländsk app-store./…/
Två dagar efter julafton lär jag mig att om batteriet går ner till 10 procent och det samtidigt är kallt ute, så går bilen in i ett nödläge som bara tillåter krypkörning i 7 km/h. Så även om bilen själv berättar att den har en räckvidd på 20 km, och snabbladdaren bara är 5 km bort, så kan jag inte köra dit”
Det är inte givet att det alltid är lätt för alla att köra elbil i början. Det är bara att motorjournalister inte är bland dem man tror inte ska klara det. En medelålders kvinna utan direkt intresse i saken känns däremot högst trovärdig i motsvarande situation.
Det här tror jag dock är en mer genuin problembeskrivning av Johanna Möllerström (säkert bakom inlogg på SvD, men jag kan nog fixa fram texten via pm till den som vill):
”Och att vara bosatt utomlands och hyra elbil visar sig vara en riktigt dålig kombination. Flera av laddningsnätverken kan bara användas med appar som inte går att ladda ner på en iPhone med utländsk app-store./…/
Två dagar efter julafton lär jag mig att om batteriet går ner till 10 procent och det samtidigt är kallt ute, så går bilen in i ett nödläge som bara tillåter krypkörning i 7 km/h. Så även om bilen själv berättar att den har en räckvidd på 20 km, och snabbladdaren bara är 5 km bort, så kan jag inte köra dit”
Det är inte givet att det alltid är lätt för alla att köra elbil i början. Det är bara att motorjournalister inte är bland dem man tror inte ska klara det. En medelålders kvinna utan direkt intresse i saken känns däremot högst trovärdig i motsvarande situation.
Vem har gjort det? Han vars inlägg jag svarade på och som startade diskussionen för att visa hur dåliga elbilar är.Alfredo skrev:
Vem har gjort det? Men man måste väl få önska förbättringar avseende de områden man irriterar sig över utan att det ska tolkas som att man är negativ till en viss typ av bil? Nu är jag förvisso ovan men de gånger jag laddat en elbil har jag upplevt mycket mer "administration" än jag gör på en normal bensinmack och det krånglet tycker jag snart borde ha "växt bort".
Är det inte rimligt att förvänta/önska sig att det ska vara lika lätt att betala för elbilsladdning som det är att betala för alla andra normala inköp man gör i "butiker"?
Önska gör nog också alla elbilsägare så det är inget fel med det. Det blir säkert verklighet när marknaden mognat. Köper man elbil får man tänka igenom både fördelar och nackdelar - man kan inte förvänta sig att elbilar är bättre än bensin/dieselbilar inom alla områden även om man kunde önska det 🙂
/Krille