Förstår helt klart de som är tveksamma eller fundersamma till elbil på långresa med tanke på allt som skrivs i artiklar och forum. Köpte min första elbil 2015, en Nissan Leaf som skulle vara familjens andrabil men som snart blev favoritbilen till alla resor under cirka 15 mil. Sedan 2019 har vi bara haft elbilar i familjen och därmed gjort alla resor med elbil. Det innefattar många fjällenresor, Sverige runt och senast i somras 500 mil ner till Österrike där vi låg långa sträckor på Autobahn mellan 110-160 km/h. Efter lite tillvänjning så är det helt odramatiskt, finns väldigt gott om laddare längs med större vägarna både i Europa och Sverige (har dock aldrig använt någon annan snabbladdare än Teslas under de här åren). Man lär sig snabbt att lita på bilens räckviddsindikator, komma till laddaren med <10% och varmt batteri för att få hög effekt och inte ladda högre än 80% om man vill minimera laddtiden. I vår familj är det oftare problem att bilen laddar för fort så vi inte hinner äta klart innan bilen måste flyttas. MEN ett stort minus är absolut att man helst ska anpassa måltiderna till laddstoppen, och därmed till utbudet som finns i närheten. Är oftast inte toppen minst sagt, varken i Sverige el utomlands….

När man väl vant sig vid det litet annorlunda sättet att framför allt köra långt så är min uppfattning att de flesta som bytt till elbil uppskattar fördelarna och även fortsättningsvis hellre kör elbil än fossil/ICE-bil.

Mitt beslut att köra elbil grundade sig från början på ett starkt teknikintresse och till hyfsat stor del miljöintresse. Sen har det under åren visat sig vara otroligt bra ut en ekonomisk aspekt då driftskostnaderna varit extremt låga och andrahandsvärdena på elbilar varit väldigt goda. Det sista gäller inte lika mycket om man köper elbil idag, men jag tror ändå att andrahandsvärdet på elbilar komme hålla sig bättre än på fossil/ICE-bilar de närmaste åren i takt med att fler och fler vill köra på el.

• Gilla
  • Älska
bakterie och 6 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Det jag är mest nyfiken på är hur antingen batterierna eller det som kamsle ersätter batterier i framtiden kommer att se ut.
Forskas ju rätt mycket på det.

Men det kommer nog dröja mycket länge innan vi får något som är lika snabbt att fylla och har lika stort energiinehåll per viktvolymenhet som tex bensin.

Jag tror det investerats så mycket i el att det är det vi kommer ha närmaste 20 åren, om man inte gör någon stor landvinning med någon annan teknik. Inget i produktion just nu kan ju konkurrera med elen. Samtidigt kommer säkert ICE motorer finnas kvar för vissa tillämpningar, liksom hybrider. Men av kostnadsskäl kommer de nog bara vara de som verkligen har behovet som kommer ha dem...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
TRJBerg TRJBerg skrev:
Maten är viktigast. F ö här ute på landet kan jag nog köpa bensin från grannar i nödsituation.
(Har kakelugnar o vedspis.)
Absolut. Frågan rörde dock "kravet" att kunna ladda elbil med kontanter.

/Krille

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycker att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.
Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen.
Alfredo Alfredo skrev:
Har du lust att utveckla vad du försöker säga med de två olika stycken jag citerar ovan?
Jag kan försöka iaf.

Jag skriver utifrån en premiss om att elbilsägare påstås försköna verkligheten. Då menar jag att bara för att man själv har en viss situation som är antingen lätt- eller svårlöst så gäller det inte nödvändigtvis andra.

För egen del har jag som sagt aldrg varit så långt upp i fjällen. Och jag vill (kopplat till anläggningarnas storlek) påstå att detsamma gäller rätt många. Att ens åka till Kittelfjäll är något ovanligt; än mer så med elbil.

Att många av oss som har elbil i södra Sverige klara oss bra till Vemdalen eller Åre hjälper förstås inte att lösa exemplet, men men jag tycker att det är något annat än att ge en förskönande bild.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nu hänger jag inte med alls. Vad menar du ens med "drar värme"? Elbilar kräver väl(drar) energi för att skapa värme när de kör såväl som när de står still? Precis på samma sätt som bilar med förbrännings-ICE-diesel-bensin(ingen är kränkt nu va)-bilar?

Snarare är väl värmen "gratis" i de bilar som drivs av fossilbränslen när de kör eftersom verkningsgraden är så låg att överskottsvärmen måste kylas bort.
Inser att man kunde läsa meningen med olika betoning. Den enda förbrukaren i elbilen när man står still i en kö är värme till kupén och till en liten mängd till lampor, radio, instrument m.m. En bensinbil på tomgång genererar spillvärme som inte nyttjas.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Dåliga laddstationer, dålig pannbiff, dålig fläskfilé, dålig kanelbulle, osandat på skogsstigen... Styrkekramar till chefredaktören! 🫶

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Att ens åka till Kittelfjäll är något ovanligt; än mer så med elbil.
Att det är ovanligt för dig accepterar jag men du verkar inte riktigt acceptera att det är vardag för en del andra. Rent generellt tycker jag många i dessa trådar argumenterar lite utifrån att funkar det för mig ska det minsann funka även för alla andra. Det tycker jag är konstigt.

Sen tolkade jag dina 80 procent som att en bil som fungerar i 80 procent av fallen fungerar tillräckligt bra, men det kanske är en feltolkning?

För mig är i alla fall en bil som bara fungerar i 80 procent av fallen ett helt otänkbart val så länge det finns val som fungerar i nästan 100 procent av fallen.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Är det någon som kan förklara motståndet mot elbilar för mig?
Ska försöka svara på din fråga utifrån mig själv.
För egen del älskar jag idén med elbil! Dessutom har jag gratis el i garaget så skulle spara en del bränslekostnader. Det skulle bli smidigare och billigare i vardagen med elbil. MEN, det verkar uppenbarligen krångla när man tvingas ladda på resande fot. För mig är det inte värt att kompromissa med det.
Känner mig besviken att en sån "liten" detalj får mig att köra bensinbil istället när jag vet att elbil på så många andra sätt vore bättre.

R RoAd skrev:
Nej, det inkluderar även fossilfria bränslen.
Det gäller även för ICE vilket var akronymen som skulle översättas med ett svenskt ord.

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, jag anade att du var en ”sådan” person….
Om du får till ett fysiskt möte med en bankman/kvinna nu för tiden så gnäller de om du har många köp på ditt kort. Så kontanter funkar skitbra. Speciellt vid strömavbrott i mindre butiker. Coop tex kan lägga ner, de har förstört sig själva då de inte funkar överhuvudtaget ens utan internet :D

Handla begagnade saker privat kör man kontanter, de har inte med mitt nr att göra överhuvudtaget. Funderar på att betala i 500 lappar på bilen jag ska köpa nästa vecka, om där finns nån bil alls :P

Sen är det ju fakta att någon lyssnar på dig överallt hela tiden 24 timmar om dygnet. I bilen, från din ficka (telefon) överallt där det finns internet och kameror med ljudupptagning. Vissa samtal med sekretess får inte mobiler följa med i längre på många ställen.

• Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
J
Rkarlsson skrev:
Om du får till ett fysiskt möte med en bankman/kvinna nu för tiden så gnäller de om du har många köp på ditt kort.
Det har då aldrig min bankman gjort, jag upplever snarare kortföretsgen vill uppmuntra till mer köp då väl det är det de tjänar på?
panodil panodil skrev:
Dåliga laddstationer, dålig pannbiff, dålig fläskfilé, dålig kanelbulle, osandat på skogsstigen... Styrkekramar till chefredaktören! 🫶
Haha, spot on, dålig dag helt enkelt, eller vaknat på fel sida.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Om du får till ett fysiskt möte med en bankman/kvinna nu för tiden så gnäller de om du har många köp på ditt kort. Så kontanter funkar skitbra. Speciellt vid strömavbrott i mindre butiker. Coop tex kan lägga ner, de har förstört sig själva då de inte funkar överhuvudtaget ens utan internet :D

Handla begagnade saker privat kör man kontanter, de har inte med mitt nr att göra överhuvudtaget. Funderar på att betala i 500 lappar på bilen jag ska köpa nästa vecka, om där finns nån bil alls :p

Sen är det ju fakta att någon lyssnar på dig överallt hela tiden 24 timmar om dygnet. I bilen, från din ficka (telefon) överallt där det finns internet och kameror med ljudupptagning. Vissa samtal med sekretess får inte mobiler följa med i längre på många ställen.
Nähädu! Mig kommer de inte åt! Jag kör Volvo Amazon och har klätt in hela undertaket i folie. Muahahaha

• Haha
  • Gilla
Isakare och 5 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Om du får till ett fysiskt möte med en bankman/kvinna nu för tiden så gnäller de om du har många köp på ditt kort.
Något sådant har jag aldrig hört talas om och definitivt aldrig stött på. Verkar väldigt märkligt minst sagt!

• Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
En bensinbil på tomgång genererar spillvärme som inte nyttjas.
En modern bensinbil har start-stopp-system som stänger av motorn när man står still.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.