94 459 läst ·
140 svar
94k läst
140 svar
Olycklig förstagångsköpare
Vanligen skulle jag hålla med dig. Just i detta fallet kan det finnas flera orsaker att inte vara aktiv. Trådstarten känns som en ren panikåtgärd i en situation där sammanbrottet är nära. Jag tro, med betoning på tror, att TS sitter och läser den här tråden och tar till sig det som sägs. Men att aktiviteten i tråden ligger nere för att fokus är på något helt annat just nu.Abbe W skrev:
Jag hoppas at TS, Kajsa, återkommer och delar med sig av fler tankar kring detta.
Jag kände precis som du när vi köpte första huset. Panik, stress och ont i magen direkt efter vi hade skrivit kontrakt. Vi var naiva och visste inget om hus. De blev mycket läsning och lärande.
När man rådfrågar så kallade experter får man lika många olika svar som man frågar. Men med kundskap lär man sig att förstå vad som är viktigt och när man måste ta egna beslut på vad som (jag tror) är rätt för mig. Och skulle de nu bli fel, så går det alltid att göra om, våga försöka och ha inte bråttom.
Lycka till med huset!
När man rådfrågar så kallade experter får man lika många olika svar som man frågar. Men med kundskap lär man sig att förstå vad som är viktigt och när man måste ta egna beslut på vad som (jag tror) är rätt för mig. Och skulle de nu bli fel, så går det alltid att göra om, våga försöka och ha inte bråttom.
Lycka till med huset!
ta det lugnt, se varje ",problem " som ett tillfälle att lära sig mer. det blir enklare efterhand.K Kajsala234 skrev:Hej alla,
Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.
Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.
Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.
Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
TS har inte varit aktiv på 4 dagar vilket råkar vara precis så länge som tråden funnits. Och kontot skapades samtidigt som tråden...Bart skrev:
Vanligen skulle jag hålla med dig. Just i detta fallet kan det finnas flera orsaker att inte vara aktiv. Trådstarten känns som en ren panikåtgärd i en situation där sammanbrottet är nära. Jag tro, med betoning på tror, att TS sitter och läser den här tråden och tar till sig det som sägs. Men att aktiviteten i tråden ligger nere för att fokus är på något helt annat just nu.
Jag hoppas at TS, Kajsa, återkommer och delar med sig av fler tankar kring detta.
Ett hus har personlighet, och man behöver lära sig den. Jag har svurit mycket över vår panna, men jag har lärt mig den och kan riva ner brännaren i beståndsdelar och serva den och sätta ihop den igen. Ett nytt hus har alltid en sån där "krångelfas" medan man lär sig varför inkommande vatten fryser, det där avloppet stoppar var tredje månad, varför vissa element alltid är kalla och så vidare. Men, man lär sig, man växer med uppgiften, man fixar, och med det så kommer man också närmare sitt hus. Man gör det till "sitt eget hus".
Håll ut och gör den resan, det är värt det.
Håll ut och gör den resan, det är värt det.
Tror inte TS väntat sig sådan respons
Men det kanske räckte med att se att så många andra haft liknande känslor och upplevelser - bara informationen att veta att det var inte konstigt.. kanske lugnade ner det hela lite!
Vi får väl se om TS återkommer med någon koppling, till nått!
Men det kanske räckte med att se att så många andra haft liknande känslor och upplevelser - bara informationen att veta att det var inte konstigt.. kanske lugnade ner det hela lite!
Vi får väl se om TS återkommer med någon koppling, till nått!
Har renoverat 2 lägenheter och 1 hus, är nu inne på en ny husrenovering typ jättestort. Jag är ingen byggare e.dyl. tyvärr men har blivit rätt händig med tiden. Tips 1: gör upp en lista vad som måste göras (snabbt, typ läckor e.dyl) och en lista över vad ni vill göra allt som allt. Gör sen avgränsade insatser, håll inte på samtidigt överallt. Kör ett rum eller utrymme i taget, ta den tid det tar, lev under tiden och stressa av. För sånt ni inte kan men vill göra, hämta in information, det mesta går att lära sig. För andra saker ni inte vill göra: hyr in hantverkare. Kör på offert, var noga med att specificera vad som ska ingå etc för att undvika obehagliga överraskningar. (betala allt efter färdigställande och ev inspektion) Satsa på bra naturliga material, undvik mode (typ svarta badrumskakel och skåp), då borde ni få igen satsat kapital om ni vill sälja. Lycka till.
Det håller tyvärr inte bara tätt, det håller fukt också... Därför är det ett dåligt val i ett gammalt trähus, lindrev är bättre i så fall.Simonalmen skrev:
Vet att det är väldigt kontroversiellt och känsligt ämne vad man drevar med. Men sen köper jag absolut att vanlig balisolering är bättre, men som tidigare fönster installatör har jag personligen ingen lust att stå och trycka isolering i varje smyg, tejpa och så vidare till nästa fönster, när skum egentligen har ett lägre u-värde och håller tätt.
Man har sina ups and downs.. jag startade ett Instagram konto till förra huset vi skulle renovera. Efter knappt ett år fick vi lämna skeppet halvrivet. Det var bara att inse att vi inte skulle ro det i hamn utan vi hade satt oss/ hamnat i en icke hållbar situation. Lägg därtill också en sviktande konjunktur (dec-2022) så var ju katastrofen total. Alla timmar nerlagda och alla pengar som gått om intet… man orkar inte alltid följa upp en tråd på ett forum då.mnils skrev:
Att det börjar dyka upp fler och fler sådan här trådar är väl en spegling av samhället. Och DET är tragiskt.
Men vi vet inte vad som puttar TS på rätt håll men något här kanske gör det. Även utan att vi får återkoppling just nu eller alls…
Om man inte vill underhålla tråden så låter man ju bäst i att låta bli att skriva. Men många vill så gärna få fram just sin synvinkel (ingen nämnd) att det kliar så att man måste skriva något…
Ja, nu förlängde ju du och jag tråden ytterligare med två inlägg...Dr Benz skrev:
Man har sina ups and downs.. jag startade ett Instagram konto till förra huset vi skulle renovera. Efter knappt ett år fick vi lämna skeppet halvrivet. Det var bara att inse att vi inte skulle ro det i hamn utan vi hade satt oss/ hamnat i en icke hållbar situation. Lägg därtill också en sviktande konjunktur (dec-2022) så var ju katastrofen total. Alla timmar nerlagda och alla pengar som gått om intet… man orkar inte alltid följa upp en tråd på ett forum då.
Att det börjar dyka upp fler och fler sådan här trådar är väl en spegling av samhället. Och DET är tragiskt.
Men vi vet inte vad som puttar TS på rätt håll men något här kanske gör det. Även utan att vi får återkoppling just nu eller alls…
Om man inte vill underhålla tråden så låter man ju bäst i att låta bli att skriva. Men många vill så gärna få fram just sin synvinkel (ingen nämnd) att det kliar så att man måste skriva något…
Jag tycker det är minst sagt respektlöst att skriva och be om hjälp och sedan inte ens orka logga in och läsa svaren...Dr Benz skrev:
Man har sina ups and downs.. jag startade ett Instagram konto till förra huset vi skulle renovera. Efter knappt ett år fick vi lämna skeppet halvrivet. Det var bara att inse att vi inte skulle ro det i hamn utan vi hade satt oss/ hamnat i en icke hållbar situation. Lägg därtill också en sviktande konjunktur (dec-2022) så var ju katastrofen total. Alla timmar nerlagda och alla pengar som gått om intet… man orkar inte alltid följa upp en tråd på ett forum då.
Menar du allvar? Jag tycker att den här tråden är bra oavsett om TS skriver något mer eller inte. Vi är många som har upplevt liknande och bara att berätta om våra egna erfarenheter kan hjälpa andra som då inte behöver skriva ett inlägg. Att vara hjälpsam utan att kräva något tillbaka brukar jag räkna som medmänsklighet. Men, alla är vi olikamnils skrev:
Instämmer. Forumsdiskussioner är en åskådarsport. De är inte bara för den som ställde frågan, de är för alla som har liknande frågor också, nu och i framtiden.Ö Österlenskan skrev:Menar du allvar? Jag tycker att den här tråden är bra oavsett om TS skriver något mer eller inte. Vi är många som har upplevt liknande och bara att berätta om våra egna erfarenheter kan hjälpa andra som då inte behöver skriva ett inlägg. Att vara hjälpsam utan att kräva något tillbaka brukar jag räkna som medmänsklighet. Men, alla är vi olika