I samband med bygge av ett kortare pilstaket fick jag för mig att nyttja en större hacka, modell korp, för att komma ner ordentligt i den snustorra och hårda jorden. Med viss träffsäkerhet lyckades jag tyvärr hugga korpen rakt ner i sjövattenslangen, som förser trädgården med vatten, och åstadkom en ganska imponerande fontän. Goda råd är alltså dyra. Ny bevattning måste fixas per omgående för att rädda grönsaksskörden.

I nuläget är sjövattenslangen endast dragen till en utkastare, som av någon anledning går via källaren och dessutom ligger i dagen på några ställen. Jag tänker alltså att detta är ett utmärkt tillfälle att göra om, göra rätt, och dessutom lära mig något. Tänkte därför lite skyndsamt beställa det som behövs för att åstadkomma ett lite smartare system.

I nuläget har vi en äldre italiensk vattenpump som pumpar vattnet genom (den nu avhuggna) slangen ca 40 meter upp till vårt hus där det finns en utkastare. Det är någon gammal grön gummihistoria som jag helt sonika tänkte slita upp och ersätta med något annat, och här är frågan, vad skall jag gräva ner istället? Jag kan verkligen inte ett skvatt om vattenledningar och dylikt (men är villig att lära mig). Har gått igenom en hel del gamla trådar och tror mig ha förstått att det är PEM-slang som gäller, men frågorna hopar sig...

Jag har följande förutsättningar och tankar:
- Det rör sig om en relativt småskalig bevattning med slang och vattenspridare, inte något sprinklersystem eller så. Tror att den befintliga pumpautomaten klarar ca 20-30L / minut vilket kanske är något i underkant.
- Tanken är att först dra en slang ca 20 meter från vattenpumpen till en trevägskoppling med en kort slang till en utkastare, en ca 25 meter lång slang till trädgårdslandet där jag vill ha en utkastare och en ca 25 meter lång slang till drivhuset för en tredje utkastare. Totalt höjd från pumpautomaten till högsta punkten är knappt 3 meter.

Utifrån ovanstående undrar jag:
- Vilken dimension på slang behöver jag? Räcker 20 mm?
- Hur löser jag kopplingarna? Egentligen är det bara en koppling där huvudslangen från pumpen delas i tre (trevägsfördelare?). Kanske är det enklast att lägga detta i en ventilbrunn så att de går att komma åt. Systemet behöver ju kunna tömmas inför vintern, vilket är en ganska enkel historia då tomten sluttar ganska brant ner mot sjön. Bör rimligen räcka att alla utkastare öppnas eller kopplas bort.
- Kanske bör man också ha en eller några ventiler i min ventilbrunn så att delar av systemet kan stängas av vid behov.
- Har någon tips på utkastare som kan väggmonteras med anslutning från mark? Hur gör man sedan själva anslutningen från PEM-slangen till vattenutkastaren?

Beklagar lång och pladdrig fråga, men är verkligen helt renons på det här och behöver all hjälp jag (eventuellt) kan få.

//Gustaf

• Gilla
dankje
  • Laddar…
C
Bara en spontan tanke - om det nu är lite småakut att få igång det igen kanske det trots allt inte är rätt tillfälle att göra om allt från början? Att laga slangen är ju lätt fixat.
Så kan du fundera på en uppdaterad lösning i lugn och ro.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bara en spontan tanke - om det nu är lite småakut att få igång det igen kanske det trots allt inte är rätt tillfälle att göra om allt från början? Att laga slangen är ju lätt fixat.
Så kan du fundera på en uppdaterad lösning i lugn och ro.
Visserligen en klok tanke men det är inte jättebråttom. Tänkte koppla på en slang lite provisoriskt på pumpen till en början. Har ändå velat göra om bevattningen en tid.

- Vilken dimension på slang behöver jag? Räcker 20 mm?
Ju grövre desto bättre. Nackdelen är böjradien.

- Hur löser jag kopplingarna? Egentligen är det bara en koppling där huvudslangen från pumpen delas i tre (trevägsfördelare?). Kanske är det enklast att lägga detta i en ventilbrunn så att de går att komma åt. Systemet behöver ju kunna tömmas inför vintern, vilket är en ganska enkel historia då tomten sluttar ganska brant ner mot sjön. Bör rimligen räcka att alla utkastare öppnas eller kopplas bort.
Det finns T-kopplingar. Sätt två efter varandra, de i plast tycker jag är smidigare att koppla än PRK. Fördelen med PRK är att du har gängat så du kan använda dem lite mer flexibelt. Jag grävde ner mina och planerar att blåsa luft genom.. (Men de är inte i bruk ännu, en del kvar i andra delar av systemet först...)

- Kanske bör man också ha en eller några ventiler i min ventilbrunn så att delar av systemet kan stängas av vid behov.
Kolla att de får plats bara!

- Har någon tips på utkastare som kan väggmonteras med anslutning från mark? Hur gör man sedan själva anslutningen från PEM-slangen till vattenutkastaren?
Min lösning är PEM-slang med en L-koppling som har R25-gänga på ena sidan, i denna sitter ett galvat gängat rör som går upp till lagom höjd (1 meter i mitt fall), på det 90°-böj, kulventil, 90°-böj och sen en klokoppling till vilken jag kan ansluta slangar och sånt. Lite lätt överdimensionerat möjligtvis. Du kan göra något liknande, jag tycker det blir rätt snyggt och trevligt att man kan få det som man vill. Det jobbiga är de galvade rören. Rinkaby Rör säljer dem i 4-meterslängder som de kan kapa upp, men de är inte gängade så det får man göra själv. Det var lite stökigt att få tag på gängverktyg och det är tungt som fan att gänga R25, och du behöver nåt väldigt bra system för att spänna fast rören... Går man ner i dimension blir det väl mindre jobbigt antar jag. Känns ändå värt det dock!

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Det var lite stökigt att få tag på gängverktyg och det är tungt som fan att gänga R25, och du behöver nåt väldigt bra system för att spänna fast rören... Går man ner i dimension blir det väl mindre jobbigt antar jag. Känns ändå värt det dock!
Tungt att gänga 1” rör? Det gjorde jag som 12 åring på farsans rörfirma. Finessen är att smörja ordentligt med gängolja. Blir dimension den dubbla så blir det tyngre :)
Självklart så behövs en rörbänk med ”rörklov” som håller röret ordentligt så att inte röret snurrar när man drar gängorna.
Men sådana finns kanske inte att få tag på nu mer? Men Ridgids elektriska gängmaskiner kom och tog över jobbet på 70-talet.

Stort tack för detaljerat svar! Sen några följdfrågor nedan.

S Svante Svenson skrev:
Ju grövre desto bättre. Nackdelen är böjradien.
OK, då överväger jag 25 mm

S Svante Svenson skrev:
Det finns T-kopplingar. Sätt två efter varandra, de i plast tycker jag är smidigare att koppla än PRK. Fördelen med PRK är att du har gängat så du kan använda dem lite mer flexibelt. Jag grävde ner mina och planerar att blåsa luft genom.. (Men de är inte i bruk ännu, en del kvar i andra delar av systemet först...)
Bara så att jag förstått rätt, vi snackar alltså två T-kopplingar, typ som de här: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-410-t-ror-16/ eller de här: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-pe-t-ror-16/
Eller skulle man kunna ta ett billigare alternativ, som det här: https://www.rinkabyror.se/artikel/plastk-t-ror-16/
Kopplar man ihop dem med en liten PEM-slangsbit? Är alltså helt nollad på det här, så måste fråga...

S Svante Svenson skrev:
Kolla att de får plats bara!
Noterat!

S Svante Svenson skrev:
Min lösning är PEM-slang med en L-koppling som har R25-gänga på ena sidan, i denna sitter ett galvat gängat rör som går upp till lagom höjd (1 meter i mitt fall), på det 90°-böj, kulventil, 90°-böj och sen en klokoppling till vilken jag kan ansluta slangar och sånt. Lite lätt överdimensionerat möjligtvis. Du kan göra något liknande, jag tycker det blir rätt snyggt och trevligt att man kan få det som man vill. Det jobbiga är de galvade rören. Rinkaby Rör säljer dem i 4-meterslängder som de kan kapa upp, men de är inte gängade så det får man göra själv. Det var lite stökigt att få tag på gängverktyg och det är tungt som fan att gänga R25, och du behöver nåt väldigt bra system för att spänna fast rören... Går man ner i dimension blir det väl mindre jobbigt antar jag. Känns ändå värt det dock!
Att gänga rör är nog överkurs för mig, men kanske kan man dra upp slangen till en 90°-böjen direkt?
Och, för att undvika missförstånd, man skulle alltså kunna använda en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-pe-ventilfaste-16xg1-2/ följd av en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-fullflodesventil-12/ och sen en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/klokoppling-12-mm-slang/

Sen har jag inte riktigt klart för mig hur allt skall sitta ihop, men det lär väl visa sig... Hur som helst, åter igen stort tack!

Bästa svaret

Sånt här ventilfäste tycker jag funkar bra då pemslangen passar direkt in underifrån och gänga in ventil rätt ut. Bara att slå ner en stolpe som man sätter ventilfästet i. https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-418-ventilfaste-16x15r-inv/
Finns i olika dimensioner upp till pem 25 på rinkaby.
Sån här ventil sätter man i ventilfästet. https://www.rinkabyror.se/artikel/pettinaroli-kultappkran-15r/
Jag hade dragit minst 25 pem men troligtvis 32 åtminstone upp till tomten. Sen kan man gå vidare med 25 till de olika vattenutkasten.
Här finns tryckfallstabell. https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Plastkopplingar funkar alldeles ypperligt till trädgårdsbevattning och det blir mycket billigare än PRK eller Buelco.

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Sånt här ventilfäste tycker jag funkar bra då pemslangen passar direkt in underifrån och gänga in ventil rätt ut. Bara att slå ner en stolpe som man sätter ventilfästet i. [länk]
Finns i olika dimensioner upp till pem 25 på rinkaby.
Sån här ventil sätter man i ventilfästet. [länk]
Jag hade dragit minst 25 pem men troligtvis 32 åtminstone upp till tomten. Sen kan man gå vidare med 25 till de olika vattenutkasten.
Här finns tryckfallstabell. [länk]
Plastkopplingar funkar alldeles ypperligt till trädgårdsbevattning och det blir mycket billigare än PRK eller Buelco.
Utmärkt, tack!
Har plockat ihop vad jag tror mig behöva. Såvitt jag förstår behöver jag också några ytterligare kopplingsdetaljer, men har svårt att överblicka exakt vad. Tror ni jag förstått ungefär rätt?
Skärmbild av en varukorg med byggmaterial som slanghylsa, kopplingsdetaljer och PEM-slang, redo för utcheckning i en webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fatsug fatsug skrev:
Utmärkt, tack!
Har plockat ihop vad jag tror mig behöva. Såvitt jag förstår behöver jag också några ytterligare kopplingsdetaljer, men har svårt att överblicka exakt vad. Tror ni jag förstått ungefär rätt?
[bild]
Jag har uppdaterat mitt tidigare inlägg med vilken ventil jag hade valt så då kan du ta bort dina ventiler och slangfäste. Sen behöver du en övergång från 32 till 25 och det finns det plastskarv som är. När du gått över till 25 kan du ha T-kopplingar i 25 istället. Sen vet jag inte vad du tänkt ha PEM 32/R25 kopplingarna till?

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
Så här ser då ett färdigt utkast ut. Ett utkast till ett vattenutkast monterat på en stolpe med ansluten slang omgiven av grönska.
Skapa konto

Stort tack för alla svar! Återkommer med uppdatering när allt är på plats. Förresten, finns det några riktlinjer på hur djupt man skall gräva? Den nuvarande slangen ligger någon cm ner. Allt kommer ju tömmas inför vintern.

Hej! Åter igen tack för häjlpen med detta.
Slangen är äntligen på plats i marken:
Grävd ränna i en trädgård vid solnedgång med en placerad slang som sträcker sig mot sjön i bakgrunden.
Skapa konto

Men jag har stött på ett litet dilemma. Jag köpte ett PRK ventilfäste: 2436806w.jpg och en kultappkran: 3071.jpg
Dessa två passar ihop, men när jag skruvar in kultappkranen fullt så linjerar inte PRK-kopplingen med utkastaren och dessutom läcker det en smula. Jag tror och antar att det behövs någon slags packning eller gör jag fel på något annat sätt? Om det är packning som saknas, vad skall jag sikta på då? Kanske har @Mardigan något tips?
Tack för hjälpen!

//Gustaf

Du behöver lin och locherpasta, gängtape eller gängsnöre för att täta mellan dem.

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du behöver lin och locherpasta, gängtape eller gängsnöre för att täta mellan dem.
OK, tack för snabbt svar. Kommer det även fixa problemet med att in- och utlopp inte linjerar?

fatsug fatsug skrev:
OK, tack för snabbt svar. Kommer det även fixa problemet med att in- och utlopp inte linjerar?
Jepp, dessa prylar gör att du får viss justermån på slutpositioneringen.
Har själv använt gängsnöre (loctite 55) med framgång för liknande applikation:
kfdCCbtNXdUDQ_n9e_EzL-BT0WgH3aeF3Lp7hY0j2pjLuhU-EtwTlq5laF0WEFBoieumpeIsXZo8iq5GtV7jyTGVKVWoWMTJMQ9Lm8jn5Hxr4h8GprTg9Y2O946mKu5BqGSuwr2VPGBhSkxhw1_wwJGo4TGozTCmObApOG7y3CdwHvWwmRkazlR3wDOdunNOX4RPFEc3P5Rl_wWiavhTpfph3ENhln4ZcYE7l6lBCm4rl00xq1Pu4NRImLp06zMg11735fZHQfCVsnzplQhD-pCh8Lv8SDp-1Tr54xfLTgaIv0Xzd8S5C_InGjI-9Vqu5KAfmyxTodIDRASo0TQUPGZ38vKx6yKP3_1TSBMILcWPl3IDDIK9vECfgmEMjGscs5w4plM3gj6oYLQUj3Un4UUzOFsh-hFvLUFTylpKfngfVMsjSzZLKBELRnzQLNrjLkT6rrfRWLByTSLqvD-5UNZgO91WJdM_fZaOY78OwTHCWaAW5zNH3TW6Z0qcx4FYek-gPMY_wQxNCiib3hMt_FenHoYxf0hYbxJZQxN6NIMA_GkviUckcfRjxjxjNDf-h5r_FCfJSaJHdIi7OF4323Zgc9Jl3GYCJ3tqXP3-aLp1OM0V7AJ7NUGYlPPuj769UVPdpmJ5HRDhOni4t5UsiyPFvQWhqjbl0QBrjztRCkmiioMuJulKEbbsmQXza-FjWEJg_F-pQW1rFpXq5YqegZ8DHQ=w727-h969-no

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.