6 768 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Oljud i vattenledningar
Jag har precis bytt min avloppsledning samt vattenledning från tomtgräns till huslivet. Efter detta byte så finns det en enorm resonanseffekt i varmvattenledningen. Om jag öppnar varmvattenskranen i övervåningen, dvs den kran som ligger längst bort från beredaren så är ljudet som starkast. Det är ett väldigt intensivt borrmaskinsliknande ljud som verkligen inte går att ignorera. :-[
Eftersom det inte påverkar kallvattnet så tycker jag inte att det borde ha och göra med att vattenledningen nu släpper igenom mer vatten (kanske igensatt förut).
Kan det vara så att när vattnet stängdes av så fungerade inte backventilen på varmvattenberedaren så att det nu finns luft i varmvattensystemet? I sådana fall, vad göra?
Eftersom det inte påverkar kallvattnet så tycker jag inte att det borde ha och göra med att vattenledningen nu släpper igenom mer vatten (kanske igensatt förut).
Kan det vara så att när vattnet stängdes av så fungerade inte backventilen på varmvattenberedaren så att det nu finns luft i varmvattensystemet? I sådana fall, vad göra?
Klicka här för att svara