5 595 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Oljud i radiatorer trots låg strömningshastighet
Hej,
Ett subtilt visslande men ack så irriterande oljud från mina radiatorer håller på att ta kål på min sömn. Det är tillräckligt lågt för att inte alla ska störa sig på det, men har den fantastiska egenskapen att ändå gå rakt igenom öronproppar. Jag vänder mig nu till detta forum som ett sista rop på hjälp.
Efter en kontakt med fastighetsförvaltaren har de dragit ner hastigheten på pumpen - en vinröd Grundfors som styrs med fjälkontroll. Elementen brusar betydligt mindre och det är uppenbart lägre drag i dem. Likförbannat är det vinande visslandet kvar.
Bor i 4-vånings flerfamiljshus från tidigt 40-tal. Har läst andra trådar i ämnet utan att komma fram till vad det kan vara.
Oändligt tacksam för hjälp i detta ärende.
Tack på förhand!
Ett subtilt visslande men ack så irriterande oljud från mina radiatorer håller på att ta kål på min sömn. Det är tillräckligt lågt för att inte alla ska störa sig på det, men har den fantastiska egenskapen att ändå gå rakt igenom öronproppar. Jag vänder mig nu till detta forum som ett sista rop på hjälp.
- Ljudet är visslande/vinande med små variationer i karaktär och volym.
- Ljudet sprids via radiatorerna i lägenheten, men ljudkällan är någon annanstans i systemet.
- Om elementens ventiler är på eller av spelar ingen roll.
- Ljudet försvinner så fort man stänger av cirkulationspumpen.
- Ljudet kommer inte från pumpen själv.
Efter en kontakt med fastighetsförvaltaren har de dragit ner hastigheten på pumpen - en vinröd Grundfors som styrs med fjälkontroll. Elementen brusar betydligt mindre och det är uppenbart lägre drag i dem. Likförbannat är det vinande visslandet kvar.
Bor i 4-vånings flerfamiljshus från tidigt 40-tal. Har läst andra trådar i ämnet utan att komma fram till vad det kan vara.
Tack på förhand!
Hej! Det jag tycker du ska börja med är att prova exempel i ett rum att ta bort själva termostaten helt för om ljudet inte minskar när du stänger termostaten så kan det finnas risk för att själva termostaten inte är rätt monterad.Det problemet som du har kallas för differenstryck och det uppstår när själva trycket över radiatorventilen blir för stort eller rättare sagt att själva ventilen är för liten i förhållande till systemets uppbyggnad.Du skriver att huset är från 40-talet och frågan är att systemet var anpassat för självcirkulationsraddar(element) och sedan har renoverat och satt in mindre radiatorer men inte tänkt på det här med cirkulationspumpens storlek.Man kan prova att sätta dit en trycklegerings ventil på returen för att få ner trycket så trycket blir konstant men jag misstänker att din/eran cirkulationspump är för kraftig för systemet.Upplever dom andra grannarna lika som dig?Men prova ta bort en termostat och lyssna med skaftet på en skruvmejsel så hör du bättre om flödet upphör över radiatorventilen om du stänger helt.Om du öppnar termostaten helt ska flödet höras men när du stänger helt ska flödet upphöra.ajb skrev:Hej,
- Ljudet är visslande/vinande med små variationer i karaktär och volym.
- Ljudet sprids via radiatorerna i lägenheten, men ljudkällan är någon annanstans i systemet.
- Om elementens ventiler är på eller av spelar ingen roll.
- Ljudet försvinner så fort man stänger av cirkulationspumpen.
- Ljudet kommer inte från pumpen själv.
Tack på förhand!
Redigerat:
Stort tack för svar!
Det finns inga termostater på radiatorerna (tror de är original, 40-tal) utan de är helt enkelt utrustade med en gammal hederlig kran. Öppnar man den så susar det lite i elementet, inget störande, och stänger man kranen så försvinner suset. Det vinande ljudet består dock.
Jag studerat och lyssnat noga och är helt säker på att ljudet inte kommer från ventilerna i radiatorerna. Radiatorerna fungerar bara som förstärkare åt detta ljud vars källa finns någon annanstans i stammarna. Klart är dock att det har med radiatostammarna att göra eftersom ljudet upphör då man stänger av cirkulationspumpen.
Och ja, pumpen är förhållandevis ny och kanske överdimensionerad, men den har funkat tidigare utan att skapa oljud, och det är som sagt, efter nämnda justering, svagt drag på vattnet. Ljuden uppstod från ingenstans somras.
Ingen granne har klagat men det beror nog snarare på att jag är mer lättstörd än att det inte låter hos dem.
Det finns inga termostater på radiatorerna (tror de är original, 40-tal) utan de är helt enkelt utrustade med en gammal hederlig kran. Öppnar man den så susar det lite i elementet, inget störande, och stänger man kranen så försvinner suset. Det vinande ljudet består dock.
Jag studerat och lyssnat noga och är helt säker på att ljudet inte kommer från ventilerna i radiatorerna. Radiatorerna fungerar bara som förstärkare åt detta ljud vars källa finns någon annanstans i stammarna. Klart är dock att det har med radiatostammarna att göra eftersom ljudet upphör då man stänger av cirkulationspumpen.
Och ja, pumpen är förhållandevis ny och kanske överdimensionerad, men den har funkat tidigare utan att skapa oljud, och det är som sagt, efter nämnda justering, svagt drag på vattnet. Ljuden uppstod från ingenstans somras.
Ingen granne har klagat men det beror nog snarare på att jag är mer lättstörd än att det inte låter hos dem.
Redigerat:
Hej! okej Det låter bra att det inte är från själva ventilen utan du har säkert slottsventiler och dom brukar inte ha problem med differenstrycket.Du skriver att det har gjorts justering och om du vet vad dom gjort så kan det vara intressant för jag fattar det som att det inte har varit problem med den nya cirkulationspumpen innan justering?Och det kan ju vara så enkelt att det är mycket luft i radiatorerna och efter justering så har systemet inte blivit luftat.ajb skrev:Stort tack för svar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varma radiatorer trots avstängd termostat
Värme allmänt -
Lufta radiatorer hela tiden - hittar inte felet trots många timmars felsökning...
Värme allmänt -
Felaktigt installerade radiatorer (2-rör monterat trots 1-rör)
Värme allmänt -
Oljud i Värmesystem (Radiatorer)
Värme allmänt -
Oljud från vattenrör trots avstängt vatten?
Vatten & Avlopp