Vi flyttade in i vårat nybyggda Älvsbyhus i slutet på maj. I juli när vi kommer hem från en veckas semester upptäcker vi att vattnet i båda toaletterna är grumligt och ser oljigt ut (vi hade städat och rengjort toaletterna innan vi åkte)
Vi spolade och det grumliga försvann men en svag oljig hinna syntes. När vi tar vatten från kökskranen kan man ibland också se en hinna på vattnet. Det är kommunalt vatten och vattenleverantören har varit ut och tagit prover som inte visar något men problemet kvarstår och jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Har försökt prata med husleverantören om det kan vara något dom använt när dom kopplat ihop rören men dom svarar bara att dom inte har något med vattenkvaliteten att göra och stänger ärendet.
Vet inte vad jag ska göra men vill absolut inte låta mitt barn dricka vattnet när jag ser att det är något i det som jag inte vet vad det är.
Någon som har en idé vad det kan vara i vårat vatten?
Vi spolade och det grumliga försvann men en svag oljig hinna syntes. När vi tar vatten från kökskranen kan man ibland också se en hinna på vattnet. Det är kommunalt vatten och vattenleverantören har varit ut och tagit prover som inte visar något men problemet kvarstår och jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Har försökt prata med husleverantören om det kan vara något dom använt när dom kopplat ihop rören men dom svarar bara att dom inte har något med vattenkvaliteten att göra och stänger ärendet.
Vet inte vad jag ska göra men vill absolut inte låta mitt barn dricka vattnet när jag ser att det är något i det som jag inte vet vad det är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har ni kontrollerat hur grannarnas vatten ser ut?P Plonska skrev:Vi flyttade in i vårat nybyggda Älvsbyhus i slutet på maj. I juli när vi kommer hem från en veckas semester upptäcker vi att vattnet i båda toaletterna är grumligt och ser oljigt ut (vi hade städat och rengjort toaletterna innan vi åkte)
Vet inte vad jag ska göra men vill absolut inte låta mitt barn dricka vattnet när jag ser att det är något i det som jag inte vet vad det är. [bild][bild][bild]
Ber om ursäkt att jag plockar upp en gammal tråd. Men vi har precis likadant efter en renovering för ett år sedan. Och detta är den enda sökträff jag får upp som stämmer.
Fick ni reda på vad det var? Har det försvunnit?
Kommunen har tagit standardprover som är ok på inkommande vatten. Så något i fastigheten eller något udda och då behöver kommunen veta vad de ska söka efter i utökad provtagning. De har inte sett fenomenet tidigare och har inga gissningar.
Fick ni reda på vad det var? Har det försvunnit?
Kommunen har tagit standardprover som är ok på inkommande vatten. Så något i fastigheten eller något udda och då behöver kommunen veta vad de ska söka efter i utökad provtagning. De har inte sett fenomenet tidigare och har inga gissningar.
Hej
Upplever exakt samma problem i vårt hus (kommunalt vatten, villaområde)
Bott här i snart ett år
Om någon vet vad det ev kan vara får ni väldigt gärna dela med er!
Mvh
Kalle
Upplever exakt samma problem i vårt hus (kommunalt vatten, villaområde)
Bott här i snart ett år
Om någon vet vad det ev kan vara får ni väldigt gärna dela med er!
Mvh
Kalle
Jag undrar om ni inte har järnbakterier i ledningssystemet. De lever av att oxidera järnjoner i vattnet kanske från slam eller rör i det kommunala systemet. Kan ge både grummel och en metallisk/oljig hinna på vattenytan.
Redigerat:
Om det är bakåtavlopp på wc kan det vara avloppsvatten från annan enhetP Plonska skrev:Vi flyttade in i vårat nybyggda Älvsbyhus i slutet på maj. I juli när vi kommer hem från en veckas semester upptäcker vi att vattnet i båda toaletterna är grumligt och ser oljigt ut (vi hade städat och rengjort toaletterna innan vi åkte)
Vet inte vad jag ska göra men vill absolut inte låta mitt barn dricka vattnet när jag ser att det är något i det som jag inte vet vad det är. [bild][bild][bild]
Låter inte orimligt?Claes Sörmland skrev:
Vårt hus är från 1978 och när vi flyttade in fick vi laga en droppläcka vid vattenmätaren där de hade rostat sönder. Kan det finns något samband med antingen detta eller att det är ett äldre hus med (kanske?) gamla rör/ledningar?
Järnbakterier är konstiga rackare. De behöver ju järnjoner i vattnet så aningen att det finns i råvattnet eller att man har gamla galvade ledningar eller gammalt rostslam i nyare plastledningar som har spolats in dit.K kallekula234 skrev:
När de väl har etablerat sig så är de ofta svåra att bli av med.
Klicka här för att svara