Hej!
Har precis köpt vårat första hus, och ska snart flytta in. Vi har några saker som skall fixas som tak och eventuellt dränering, men nu till frågan.

Oljepannan är utkastad för 6-7 år sedan, och nu är det en luft/vatten värmepump som förser huset med värme. Källaren som tidigare var uppvärmd av oljepannan är nu helt utan värme, och nuvarande ägare har kört med elradiatorer och avfuktare. Jag funderar på om det finns något vits med att sätta in en liten braskamin och elda med då skorstenen finns kvar (måste provtryckas förvisso).

Det finns just nu inga bostadsytor i källaren utan förvaring/hobbyrum, och det är inte jättefuktigt, men det beror nog på viss del på att de har kört med avfuktare. En vägg visar spår av fuktgenomträngning.

Den förra ägaren kommer lämna kvar vattenradiatorer som vi kan installera i källaren bara vi drar rören, och det är väl tanken att få gjort, men finns det någon vinst med en braskamin också?

Jag beklagar det långa inlägget, men hoppas att den samlade kunskapen här kan ge några bra idéer. Huset är byggt -43 för övrigt.

Jag tycker en vattenradiator ihop med en avfuktare är en utmärkt kombo.
Tror nog att du skulle tröttna snabbt på att hålla en braskamin i källaren igång.

Hur har du med elförsörjninen? Vi hade innan massor av strömmavbrott och då är en kamin guld värd!

Då menar jag har du erfarenheter hur det är i området?

• Gilla
Jayward
  • Laddar…
jag tror elnätet är stabilt, de bytte ut luftledningarna för ett gäng år sedan.

Tanken är att få upp radiatorerna oavsett, men jag funderade på om det var motiverat med en braskamin som alternativ till uppvärmning/avfuktning ekonomiskt och/eller om det finns andra fördelar då jag gissar att huset är designat för att eldas i.

En aspekt som du bör fundera över är ventilationen. I hus som är avsedda att eldas i så kan eldstaden vara den stora motorn i ventilationen. Därför kan det vara klokt att kika över det.

Men vad gäller uppvärmningen av källaren så tycker jag Nimajneb (ditt nick är hopplöst att stava till! :) ) förslag är utmärkt.

Jag går i precis samma tankar! Vintertid eldar jag med pellets och inför denna sommaren installerade jag en vvb för att slippa elda enbart för varmvatten!
Resultatet blev en jätterå källare hög luftfuktighet!
Skall sätta mig ner och räkna på vad det kostar att ha igång pannan året runt för att få ett bra klimat i källaren!

Så det är tveksamt om är motiverat att installera en braskamin för komplement till avfuktaren och radiatorerna. Jag har fått för mig att en eld fuktar av mer/effektivare än en avfuktare, men det kanske är helt uppåt väggarna. Det är ju möjligt att bara det att få upp radiatorerna så källaren kan hålla iaf 15grader gör susen även för fukten?!

Eld avfuktar inte alls. Däremot så höjer du värmen i källaren och varmare luft binder vatten bättre och därför känns det inte så rått. En eldstad bidrar till ventilationen men förutom på sommaren så innbär det bara att du drar in (ännu) mer kall luft.

• Gilla
zam
  • Laddar…
Jag tackar för infon och gör som Nimajneb säger och ser till att få upp radiatorerna snabbt och kör med avfuktaren när det behövs. Den lösningen tar dessutom minst plats!

Kommer med all säkerhet ha användning för er expertis vid fler tillfällen. Som sagt, taket skall bytas till våren =)

Jag passar på en fråga till när jag ändå håller på. Vad ska jag använda för rör till mina radiatorer i källaren? Nåt särskilt att tänka på? Det blir utanpåliggande rör så inget avancerat, och jag tänkte göra det själv även fast jag inte gjort nåt liknande. Nånstans måste man ju börja, och som nybliven husägare finns mycket som är bra att kunna.

Utanpåliggande i källare så skulle jag rekommendera vanliga kopparrör. Billigast och snyggast blir det att löda.

Typ såna här? http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...-Mjuk-15mm-(Rulle-50-meter-)-181481.html#more

Hela källaren utan garage är ca 60m2 fördelat på 4 rum, jag gissar på två radiatorer i varje ungefär. Det är en månad kvar till jag får tillgång till huset, men lika bra att kolla budget innan så man vet vad man kan förvänta sig.

edit: hade hoppats på att få det fixat innan vintern...

Stort tack för övrigt!

Man använder hårda eller halvhårda. http://www.rinkabyror.se/artikel/harda-kopparror-10-mm/
De mjuka är för mjuka och är omöjligt att göra en snygg installation med.

Om det inte är så mycket installation så blir det nog billigast att du köper färdiga böjar, annars är en rörböjare bra att ha. En rörkap är dock nästintill ett måste, det underlättar väldigt. Antingen så löder du med gassvets/gasol eller en med rörlödningsutrustning. Det senare är att föredra då man slipper den öppna lågan.

Alternativt så kan du köra på klämringskopplingar, men de är dyrare så det beror lite på vad som blir billigast för dig.

Ett tredje alternativ är att jag kommer förbi och löder åt dig då jag kom över en proffsmaskin när jag konverterade till bergvärme för ett par år sen. Vi verkar ju bo i samma län i alla fall. PM:a mig isåfall.

Ursäkta de många frågorna, det är mycket att tänka på i början. Är 15mm lagom dimension eller vad bör man ha? Jag bor i gbg för övrigt så är du där kan vi diskutera alternativ tre.

Ja, det räcker om det inte är allt för många radiatorer.

Till GBG är det inte särskilt långt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.