5 332 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Oljepanna från -63
Skall i dagarna gå och kika på ett 1½plans hus med källare och enlligt uppgift är oljepannan från 1963. Jag kan inte så mycket om sådant men det känns ju lite som att den kanske inte har så mycket tid kvar. Skall jag kallt räkna med att jag inom något år behöver skaffa en helt ny värmekälla, även om den just nu fungerar?
Ja, det skall du kallt räkna med. 25-30 år brukar man räkna med som livslängd, 40 år är något av en önskedröm och den där har passerat det datumet med råge.
Ett gyllene tillfälle för dig att välja värmekälla själv, och slippa betala för något du inte vill ha.
Ett gyllene tillfälle för dig att välja värmekälla själv, och slippa betala för något du inte vill ha.
Jaha, därmed kan man kanske pressa ned huspriset ytterligare om man inte redan tagit hänsyn till det från början. Skall jag räkna med att punga ut 100 000 för en ny värmekälla(?), huset är på 91 kvm 1½-plan med källare och ligger i Blekinge där det kanske inte blir sådär jättekallt på vintern.Swetrot skrev:
Visst kan den fungera under en kort period ytterligare, men den har ju som sagt "gjort sitt". Verkningsgraden i pannan kan också förväntas vara dålig, i förhållande till en ny. Och oljan är ju som bekant ganska dyr..
Vi konverterade pannan direkt efter att vi köpte hus för några år sedan. Det vat t.o.m. så att det var ett önskemål/krav från långivaren att oljan skulle bort..
Vi konverterade pannan direkt efter att vi köpte hus för några år sedan. Det vat t.o.m. så att det var ett önskemål/krav från långivaren att oljan skulle bort..
Det bästa du kan göra är att se till att få en annan uppvärmning, så vad du än gör kalkylera för att byta ut den så snart som möjligt om det inte finns mer akuta åtgärder att göra på huset. Det som är lämpligt att kika på kanske är hur status på bef. rör och radiatorer är, om de behöver bytas ut eller så. Att ha rördragning och allt klart för ny vattenburen värmekälla borde vara kanonbra kan jag tänka mig.
Tack för era synpunkter.
Det behöver alltså inte var någon "omdelbar" fara. Någon slags luftvärmpump för vattenburet system kanske kommer att vara en bra lösning? Det blir ju inte så kallt på vintern här ner i södra Sverige. Undrar vad det kommer att kosat?
Det behöver alltså inte var någon "omdelbar" fara. Någon slags luftvärmpump för vattenburet system kanske kommer att vara en bra lösning? Det blir ju inte så kallt på vintern här ner i södra Sverige. Undrar vad det kommer att kosat?
Ja, en sk. Luft/vatten värmepump som dockas på pannan kan vara ett alternativ.
Inköpspris ca 40tkr, plus installation.
Inköpspris ca 40tkr, plus installation.
Insidan (?), så långt inne har jag inte kollat. Fick dock kontakt, via mäklaren, med sonen till detta dödsbo som berättade att oljedelen inte funkat sedan ett par år tillbaka och att elkassetten (15kw) har körts istället. Han stack inte understol med att allting säkerligen behövde bytas snart, så det är lika bra att riva ut rubbet när den sorgen kommer eller om elräkningen dödar mig, vilket som kommer först.Staffan2000 skrev:
Ta dit sotaren i samband med besiktningen, det är ju inte alls säkert att skorstenen är användbar längre. Vi gjorde precis det (faktiskt efter tips från säljarens mäklare!), och sotaren dömde ut skorstenen direkt. Rätt skönt att veta *innan* priset är färdigtprutat och klart! Obs att en skorsten till en oljepanna kan vara för liten diameter för att funka med en vedpanna, om du funderar i de banorna. Till pellets funkar det nog bara bra.
Klicka här för att svara