4 450 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Oljegrunda på ny fasad?
Vi fick tips om en ny färg jag citerar"Mycket bra fyllighet och sträckförmåga, den är lätt att applicera, glans och kulörbeständighet är mycket god, den torkar fort och man sparar in momentet grundmålning.
Volymtorrhalten är nämligen så hög att vid nymålning av en fasad räcker det att använda Tinova V impregneringsolja på utsatta delar och sedan stryka 2ggr med TINOVA VX"slut på citat Namnet var NORDSJÖ TINOVA VX.
Jag jobbar inte med Nordsjö färg ;D
volymtorrhalten är 61%
Volymtorrhalten är nämligen så hög att vid nymålning av en fasad räcker det att använda Tinova V impregneringsolja på utsatta delar och sedan stryka 2ggr med TINOVA VX"slut på citat Namnet var NORDSJÖ TINOVA VX.
Jag jobbar inte med Nordsjö färg ;D
volymtorrhalten är 61%
Jag har inte velat uttala mig i debatten för jag anser inte att jag har tillräckligt breda kunskaper i ämnet. Motvilligt vill jag ändå inflika att den person vi haft kontakt med sysslar professionellt med upphandling och projektering av färger och enligt honom är grundfärg helt onödig. Det är en modenyck som har drivits fram av färgtillverkarna för att kunna sälja mer färg. Det räcker med toppfärg.
Jag ska fråga. Vi ska själva be om lite mer detaljerade anvisningar för hur vi ska blanda och hur många strykningar etc. För övrigt anser han att slamfärg är alldeles utmärkt att måla med. Men jag vill reservera mig för mina begränsade kunskaper i ämnet, jag vill inte gärna sprida ogrundade rykten, men eftersom han är erkänt duktig så gläntade jag lite på brödsaxen.
Hejsan!
De flesta husfabrikanter har endast en transportgrund på husen, sen att vissa väljer att kalla det för grundfärg är en annan sak. Hör med de om den är godkänd som en alkydgrundfärg. Om den inte är det är min rekomendation att grunda, för att om du tex väljer att måla med en akrylat färg MÅSTE du ha en alkyd grund under för att inte trät ska ruttna.(tyvärr har den färgen fått dåligt rykte pga att man förut sa att den gick att stryka direkt på fasaden utan grundfärg, även kallad plastfärg) Det är en öppen färg som släpper igenom vattnet men det tar längre tid för vattnet att komma ut, speciellt om det är varmt ute. Därför måste man ha en alkydgrundfärg bakom som är tät och stoppar vattnet från att nå trät. Akrylaten är annars det bästa färgen man kan ha, bäst hållbarhet och överlägsen kulörbeständighet jämfört med en olje färg. En alkydolje färg skulle du kunna stryka direkt ,men även om du späder den med lacknafta så tränger den inte in lika bra som en grundfärg. Innan grundfärgen stryker man på ändträt och skarvar med impregnerande grundolja för att förhindra röta.(förväxla inte den med vanlig träolja, det är helt olika produkter)
Ännu bättre är om man vill stryka hela fasaden men det hör inte till vanligheten.
Jag skulle kunna fortsätta i all evighet att skriva om färg men det är bäst att jag ger mig här för denna gång.
Hoppas att jag har varit till någon hjälp.
De flesta husfabrikanter har endast en transportgrund på husen, sen att vissa väljer att kalla det för grundfärg är en annan sak. Hör med de om den är godkänd som en alkydgrundfärg. Om den inte är det är min rekomendation att grunda, för att om du tex väljer att måla med en akrylat färg MÅSTE du ha en alkyd grund under för att inte trät ska ruttna.(tyvärr har den färgen fått dåligt rykte pga att man förut sa att den gick att stryka direkt på fasaden utan grundfärg, även kallad plastfärg) Det är en öppen färg som släpper igenom vattnet men det tar längre tid för vattnet att komma ut, speciellt om det är varmt ute. Därför måste man ha en alkydgrundfärg bakom som är tät och stoppar vattnet från att nå trät. Akrylaten är annars det bästa färgen man kan ha, bäst hållbarhet och överlägsen kulörbeständighet jämfört med en olje färg. En alkydolje färg skulle du kunna stryka direkt ,men även om du späder den med lacknafta så tränger den inte in lika bra som en grundfärg. Innan grundfärgen stryker man på ändträt och skarvar med impregnerande grundolja för att förhindra röta.(förväxla inte den med vanlig träolja, det är helt olika produkter)
Ännu bättre är om man vill stryka hela fasaden men det hör inte till vanligheten.
Jag skulle kunna fortsätta i all evighet att skriva om färg men det är bäst att jag ger mig här för denna gång.
Hoppas att jag har varit till någon hjälp.
Vi har träffat ett otroligt bra och väldigt trevligt färgproffs på Bauhaus idag! Rekommenderas.
Han rekommenderar följande för ett "modultillverkathus" som är grundat/impregnerat(?tål en vinter typ) från fabrik;
Steg 1) Olja rikligt på ändträet(bägge ändar)
Steg 2) Oljebaserad grundfärg
Steg 3) Akrylatfärg
För att få det bästa, mest färgbeständiga resultatet rekommenderade han ovanstående.
Vi frågade även om slamfärg(falurödfärg typ) och de hade bara tre nyanser... så det är inte aktuellt för oss.
Akrylatfärgen kunde de bryta i regnbågens alla kulörer däremot.
Det var Beckers kataloger vi fick med oss hem, jag misstänker att färgen han rekommenderade är från samma märke
OBS! OBS! OBS!
Detta är min tolkning av allt han rekommenderade,
reservation för ev missförstånd i värstaBauhauslördagsrusningen
PS Ca 7000kr skulle ovanstående kalas kosta för ett två planshus, bottenplatta drygt 100kvm, efter lite snabb överslagsräkning. Inkl två strykningar akrylat, bra eller dåligt? You tell me!
hama170 skrev:
Samma här!
Vi har köpt målningen genom hustillverkaren till ett lite annat pris sas.
Hur lång tid / arbetstimmar kan det tänkas ta för en målare att grundmåla samt sedan stryka två gånger med akrylaten?
2-plan drygt 160kvm.
Lite nyfiken bara :
Konstigt...fick hem ett reklamblad från just Beckers med ungefärliga priser att måla huset
2 plan med bottenyta 110 kvm ca. 14500-15500 kr
Hälften för falu rödfärg.
2 plan med bottenyta 110 kvm ca. 14500-15500 kr
Hälften för falu rödfärg.
Misse_o_Mojje skrev:
Hmmm, mysko, iockförsig var säljaren på Bauhaus hur duktig, trevlig, kunnig och serviceminded som helst.
När jag tänker efter hade han dock ingen miniräknare när han räknade fram priset.
En muntlig prisoffert gäller väl...
Klicka här för att svara