Hej,
Har letat i forumet men har inte hittat det jag söker. Vi målade om trappan för ett tag sedan (inte ekpartierna) och vi spillde lite som vi försökte ta bort med vatten men som ni ser blev det en ”tunn hinna” av färgpartiklar.
I min drömvärld så hade jag velat olja trappan och så blir allt vackert igen men misstänker att det inte är så lätt. Om inte, ska man sandpappra lite lätt och sedan olja?
Någon som ville dela med sig av egna erfarenheter?
Har letat i forumet men har inte hittat det jag söker. Vi målade om trappan för ett tag sedan (inte ekpartierna) och vi spillde lite som vi försökte ta bort med vatten men som ni ser blev det en ”tunn hinna” av färgpartiklar.
I min drömvärld så hade jag velat olja trappan och så blir allt vackert igen men misstänker att det inte är så lätt. Om inte, ska man sandpappra lite lätt och sedan olja?
Bästa svaret
Hade nog varit lättare att ta bort ordentligt när det begav sig.K Kristoferberg skrev:Hej,
Har ni provat något sånt här?
https://www.biltema.se/bygg/farg/re...qqlTCjOJkWiraJahIpZFtkM5w-tlsOOBoCbJIQAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/rengoringsme...JBnNgnv5yEcjsRoCWKsQAvD_BwE#go-to-description
Obs!
Testas på dold yta först. Vill ej få fula fläckar mitt i trappen.
Redigerat:
Den första produkten är ju en alkohol som späder ut och löser upp och den andra är en kemisk borttagning för tjocka färgskikt.K Kardan79 skrev:
Jag gissar att den första kommer att ta bort en aning av färgen som ligger överst i eken men få resten att suga in ännu längre i träet och den andra är mer för att få färg att brytas ner och kunna skrapas bort på ytan, det som ligger nere i träet eller ojämnheter kommer frotfarande att behöva tas bort mekaniskt, dvs slipning.
Jag tror också på mekaniskt avlägsnande.T Testarn skrev:Den första produkten är ju en alkohol som späder ut och löser upp och den andra är en kemisk borttagning för tjocka färgskikt.
Jag gissar att den första kommer att ta bort en aning av färgen som ligger överst i eken men få resten att suga in ännu längre i träet och den andra är mer för att få färg att brytas ner och kunna skrapas bort på ytan, det som ligger nere i träet eller ojämnheter kommer frotfarande att behöva tas bort mekaniskt, dvs slipning.
Letade halmstrån...
Försiktigt med alkoholen och sen en torr bomullstrasa?
Min killgissning är att det inte trängt in i träetT Testarn skrev:
Tror jag får köpa första och testa lite i någon kant. Vet inte om färgen trängt ner i träet men känns som det är en tunn hinna över som borde gå att ta bort (kanske inte ens vatten) men med någon lösning .K Kardan79 skrev:
Klicka här för att svara