Jag har precis monterat en lekstuga (Palmako Tom) i obehandlat trä.
Insidan skulle jag vilja olja eller måla för att det ska hålla längre och se fint ut.
Golvet antagligen olja, kan skydda lite mot den smuts som barnens skor drar in.
Innertaket är ju väldigt vanligt att det möglar i över vintern, har läst att folk målar det med snickerifärg så fäster inte möglet, men vad ska man använda för oljor och färger som inte är giftiga? Barnen kommer ju vara där inne i timtal och det är ju ett ganska litet utrymme.
Jag läste lite om linolja, även om den är naturlig i sig så avges ju giftiga ångor i månader efter målning.
https://byggnadsvard.se/nar-linoljefarg-torkar/
Har googlat en stund på ämnet men det är ganska mycket motstridiga besked.
Måntro någon på forumet som doktorerat i ämnet?
Tips mottages tacksamt.