2 133 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Olja/Färg till lekstuga
Jag har precis monterat en lekstuga (Palmako Tom) i obehandlat trä.
Insidan skulle jag vilja olja eller måla för att det ska hålla längre och se fint ut.
Golvet antagligen olja, kan skydda lite mot den smuts som barnens skor drar in.
Innertaket är ju väldigt vanligt att det möglar i över vintern, har läst att folk målar det med snickerifärg så fäster inte möglet, men vad ska man använda för oljor och färger som inte är giftiga? Barnen kommer ju vara där inne i timtal och det är ju ett ganska litet utrymme.
Jag läste lite om linolja, även om den är naturlig i sig så avges ju giftiga ångor i månader efter målning.
https://byggnadsvard.se/nar-linoljefarg-torkar/
Har googlat en stund på ämnet men det är ganska mycket motstridiga besked.
Måntro någon på forumet som doktorerat i ämnet?
Tips mottages tacksamt.
Insidan skulle jag vilja olja eller måla för att det ska hålla längre och se fint ut.
Golvet antagligen olja, kan skydda lite mot den smuts som barnens skor drar in.
Innertaket är ju väldigt vanligt att det möglar i över vintern, har läst att folk målar det med snickerifärg så fäster inte möglet, men vad ska man använda för oljor och färger som inte är giftiga? Barnen kommer ju vara där inne i timtal och det är ju ett ganska litet utrymme.
Jag läste lite om linolja, även om den är naturlig i sig så avges ju giftiga ångor i månader efter målning.
https://byggnadsvard.se/nar-linoljefarg-torkar/
Har googlat en stund på ämnet men det är ganska mycket motstridiga besked.
Måntro någon på forumet som doktorerat i ämnet?
Tips mottages tacksamt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Intressant artikel, även om den var gammal. Har inte doktorerat men jag skulle iaf skippat alla plastfärger och kört med linoljefärg från en av de seriös svenska tillverkarna, utan lösningsmedel och låtit det torka en vecka innan du släpper in ungarna.
Alternativt slamfärg?
Alternativt slamfärg?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skillnad mellan kokt och okokt olja till linoljefärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Förslag på färg/lack/olja till garageport
Färg, Måla & Tapetsera -
Färg till pärlspont, linolja eller äggoljetempera
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken olja färg till betonggolv?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tonad/färgad olja till ekgolv
Golv