hej, blev rekommenderad att lacka en bänkskiva i ek men det verkar som om många föredrar hårdvax olja.
Har hunnit lacka en gång igår. Behöver jag slipa bort lacken med maskin för att starta om igen med olja? Eller är det bättre att köra vidare med lack?

/micke

M Micke_TH skrev:
hej, blev rekommenderad att lacka en bänkskiva i ek men det verkar som om många föredrar hårdvax olja.
Har hunnit lacka en gång igår. Behöver jag slipa bort lacken med maskin för att starta om igen med olja? Eller är det bättre att köra vidare med lack?

/micke
Hårdvaxolja är suveränt i kök. Om du vill köra vax så måste du slipa trärent innan. Är det värt jobbet? Skulle säga ja, lack tenderar att släppa efter tag vid disko och då måste man slipa allt ändå.

Räcker det att gå över skivan med kloss + sandpapper eller behöver jag slipa med maskin?

M Micke_TH skrev:
Räcker det att gå över skivan med kloss + sandpapper eller behöver jag slipa med maskin?
Du kan inte bara vända på skivan, eller är den redan monterad?

G
M Micke_TH skrev:
Jag skulle skrapa i stället. Bacho 650 samt slipa lätt efteråt.
Tror inte du få bort lacken så lätt för hand.

T Tompafix skrev:
Du kan inte bara vända på skivan, eller är den redan monterad?
finns en fasad kant så det är inte helt enkelt att vända den.

G OMathson skrev:
Jag skulle skrapa i stället. Bacho 650 samt slipa lätt efteråt.
Tror inte du få bort lacken så lätt för hand.
Misstänkte det. Har en mindre slipmaskin på landet som jag kan plocka hem.

Alternativet blir till att köra vidare med lack och vänta något år och se om jag gillar det eller ej.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.