Alfredo Alfredo skrev:
Krockskadad och ramskev, något felförkortat?
Haha...

J
Magnus Filip skrev:
Toyota RAV 4
Toyota brukar ju göra reklam för "hybrid utan sladd" (dvs HEV, hybrid electric vehicle). Känns verkligen rätt (NOT) i CO2 diskussionens tidevarv... Men jag tror de börjar hinna ifatt med laddbara fordon... Altså P:et, plugin. S kanske står för Sladdlös hybrid vehicle? :D

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Toyota brukar ju göra reklam för "hybrid utan sladd" (dvs HEV, hybrid electric vehicle). Känns verkligen rätt (NOT) i CO2 diskussionens tidevarv... Men jag tror de börjar hinna ifatt med laddbara fordon... Altså P:et, plugin. S kanske står för Sladdlös hybrid vehicle? :D
Sen finns ju även sk Mild-hybrider också, men jag är osäker på om de har en egen beteckning eller om de bara går under ICE.

A
J JohanLun skrev:
Bra gissning.

SHEV - Sladd-Hybrid Electric Veichle

Typisk humor från Väst som vi kör med här. Många gånger går vår humor inte hem i andra delar av landet. ;) De lider av en ironisk defekt då.

Bra att veta: Om man inte får te glöden, Då går det enna bra att ringa ett kol-center!

Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Nej, inte bensin, dieselmotor. Så enkelt är det inte. Eftersom Bensin, diesel kan också användas till ECE.

ICE - Förbränningsmotorer där förbränningen är på insidan och dold, t.ex. OTTO, Wankel, reaktionsmotor (jet), det finns väldigt många fler typer av ICE motorer.
ECE - förbränningsmotor där förbränningen är på utsidan, värmemotorer, en del större husbilar har det och de motorerna drivs av gas, även en del ubåtar har dem. De är knäpptysta, men inte så effektiva. Stirling.

Fördelen med värmemotorer är att vilket bränsle som helst kan användas, bara det brinner.

Ångmaskiner är också ECE
Alltså, både ICE och ECE förbränner bränslen för att få värme som skall omvandlas till mekanisk energi i en process med extremt dålig verkningsgrad, max 25%.

Vid generering av el i vattenkraftverk talar man om verkningsgrad över 90%, och noll CO2-utsläpp.
Kärnkraft ger också noll CO2 men verkningsgraden till el är sämre så massor av värme måste kylas bort.

B Bo Berglund skrev:
Alltså, både ICE och ECE förbränner bränslen för att få värme som skall omvandlas till mekanisk energi i en process med extremt dålig verkningsgrad, max 25%.

Vid generering av el i vattenkraftverk talar man om verkningsgrad över 90%, och noll CO2-utsläpp.
Kärnkraft ger också noll CO2 men verkningsgraden till el är sämre så massor av värme måste kylas bort.
Har inte tex diesel och stirlingmotor verkningsgrad över 25%?

A
B Bo Berglund skrev:

Fram för kärnkraft! Istället för vindkraft.

Förutom:
Man kanske ka sätta ett vindkraftverk på biltaket som drivs av fartvinden, elen driver sedan en elmotor och i nedförsbackar laddar ett batteri?

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har inte tex diesel och stirlingmotor verkningsgrad över 25%?
Ett problem med motorer med inre förbränning är att verkningsgraden sjunker kraftigt vid minskad belastning. I synnerhet för ottomoterer. En fartygsdiesel kan vad jag minns komma upp emot 50% verkningsgrad. En lastbilsdiesel kanske 45%. Jag vet inte om personbilsdieslarna kommer upp till 40%. Men det är under optimala förhållanden som innefattar strax under fullgas. I trafiken är det så sällan som motorn ligger på sin bästa driftpunkt att det i längden förmodligen är optimistiskt med 25%. Jag vet inte hur det ser ut med stirlingmotorerna. De är sämre än diesel i alla fall. Men de har väl knappast använts i bilar?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ett problem med motorer med inre förbränning är att verkningsgraden sjunker kraftigt vid minskad belastning. I synnerhet för ottomoterer. En fartygsdiesel kan vad jag minns komma upp emot 50% verkningsgrad. En lastbilsdiesel kanske 45%. Jag vet inte om personbilsdieslarna kommer upp till 40%. Men det är under optimala förhållanden som innefattar strax under fullgas. I trafiken är det så sällan som motorn ligger på sin bästa driftpunkt att det i längden förmodligen är optimistiskt med 25%. Jag vet inte hur det ser ut med stirlingmotorerna. De är sämre än diesel i alla fall. Men de har väl knappast använts i bilar?
Nej jag har aldrig hört talas om bilar med stirlingmotor. Den kan dock ha hög verkningsgrad som litet kraftverk för el och värme.
Siffrorna för diesel är nog korrekta för fordon i drift.

Magnus Filip skrev:
ECE - förbränningsmotor där förbränningen är på utsidan, värmemotorer, en del större husbilar har det och de motorerna drivs av gas
Låter intressant. Har du nåt exempel?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har sett på en båtmässa för kanske 10-15 år sedan en stirlingmotor för att ge el och värme till en båt. Det går givetvis att göra i husbilar också. Den var mycket tyst men hade lite el i förhållande till värme som den släppte ifrån sig. Whispergen tror jag att det var. Den verkar fortfarande finnas.

A
useless useless skrev:
Enklast är väl att kolla på ubåtar och tillbehörskatalogen till stora husbilar.

• Haha
Pin
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Enklast är väl att kolla på ubåtar och tillbehörskatalogen till stora husbilar.
Jag fick intrycket att du menade at stirlingmotorn användes till husbilens framdrivning. På samma sätt som jag tror du ber mig titta i tillbehörslistan till ubåtar nu :D

D
Magnus Filip skrev:
El-bil och hybridbil i Sverige är ingen bra lösning. Har nu blivit tvingad att köpa en. Skulle inte gjort det annars. Står bilen ute utan laddstolpe ofta i kyla är det riktigt kass att ens fundera på annat än en ICE -bil, anser jag.

Får se hur länge det går med el-bil innan det är dags för ICE och miljöbränslen. 5 år? 10 år?

Etanol-hypen var ju rätt kortlivad som exempel. Sedan kom diesel-hypen. Vad blir nästa efter el?
En skillnad mellan "etanolhypen" och nuvarande elbilstrend är att den senare är global och handlar inte främst om svenska bidrag eller trender. Dieselbilar har tex. främst varit stort i Europa, men litet i USA och Kina. Batteribilar lyfts fram både i Europa, Kina och USA som en önskvärd teknikutveckling.

J
D Drömtroll skrev:
En skillnad mellan "etanolhypen" och nuvarande elbilstrend är att den senare är global och handlar inte främst om svenska bidrag eller trender. Dieselbilar har tex. främst varit stort i Europa, men litet i USA och Kina. Batteribilar lyfts fram både i Europa, Kina och USA som en önskvärd teknikutveckling.
Mycket synd att man politiskt dödade etanol och gasbilar. All etanol och gas framställs inte på ett bra sätt, men det går att göra det. Även HVO är ju ett bra bränsle utifrån CO2 perspektiv. Troligen skulle en omställning mot mindre CO2 i bilflottan gått mycket fortare om man inte missgynnat dessa fordon. I bla Brasilien har etanol används länge, dock är väl inte Brasilien ett land som man förknippar med bra klimatpolitik utan det var nog snarare brist på olja som lett till etanoldrift där.

Men jag håller nog med att vi borde lämna toyota, bilar utan sladd och alternativa drivmedel i just denna tråden, så sorry för OT.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.