5 352 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Olika tycken om vår bergvärmeinstallation, vilket låter rimligt?
Ja de e inte alltid så lätt o veta. Men om barnen blir större och fler så står jag nog fast vid duon på 300liter.växelventil skrev:
Men jag ska ringa installatören och prata om borrdjupet så det blir tillräckligt.
För som ni säger, det är ingen förlust att borra för djupt jämfört med att borra för grunt.
Hej! Visst helt rätt tror nog det där blir bra så lycka till.Wickard skrev:
PS själv borrade jag 13m djupare än kalkylen och jag tycker jag fick till det väldigt bra.Gick från 21000kwh/år värme och varmvatten till 6500kwh/år så jag är mycket nöjd.
Redigerat:
Jasså? Kom det på medans han borrade eller föreslog du det innan de satte igång?växelventil skrev:
Det blev en ordentlig nedsatt förbrukning. Vad hade du för uppvärmning innan?
Hade olja/el innan.Delvis för det var min gamla chef som räknade på värmepumpen och då vart kalkylen borrdjup 137m men så tyckte han att ta 150m medans dom ändå håller på(och det här var 2005) så jag frågade om dom kunde ta lite djupare och det var inga problem men det kanske är bäst att fråga innan för jag tror det beror mycket hur själva hålet är om det är besvärligt eller inte.Det stället dom var innan mig så hade dom kört sönder 2st borrkronor och varje krona kostade 60000kr så hos den kunde tjänade borrfirman ingenting men det blir så ibland.Wickard skrev:
Det är endast Thermia Nibe och Viessman som kör med sling laddad beredare av de vanliga fabrikaten i alla fall. En G2 ger endast mera vv under uppvärminings säsongen och för att ge riktigt bra med vv ska den helst vara lite underdimensionerad.
Ahaa de va en bra förklaring på G2:an.smurfen72 skrev:
Tackar
Jag bor nästan längst uppe i norr, strax utanför Gällivare, och jag klarar mig med en IVT 7kw och 200m borrhål. Nu senaste vargavintern så har den gått på ca 100timmar tillskott, men då har det också varit kallt. Värmer ca 180kvadrat med 3 barn, så nog går det åt en del varmvatten. Skulle rekommendera att borra djupare, det är inte speciellt högt pris/m när dom borrar i berg. Det är första biten ner till berget som kostar pengar eftersom dom då måste sätta foderrör.
Kollade just en kalkyl jag tagit in, 263:-/m i berg, foderrör kostar ytterligare 600:-/m.
Kollade just en kalkyl jag tagit in, 263:-/m i berg, foderrör kostar ytterligare 600:-/m.
Redigerat:
ok det där lät ju bra... och priset på både borrning och foderrör är så gott som samma som jag fått.Johan Jatko skrev:Jag bor nästan längst uppe i norr, strax utanför Gällivare, och jag klarar mig med en IVT 7kw och 200m borrhål. Nu senaste vargavintern så har den gått på ca 100timmar tillskott, men då har det också varit kallt. Värmer ca 180kvadrat med 3 barn, så nog går det åt en del varmvatten. Skulle rekommendera att borra djupare, det är inte speciellt högt pris/m när dom borrar i berg. Det är första biten ner till berget som kostar pengar eftersom dom då måste sätta foderrör.
Tack för all hjälp
Hej. Lite off-topic kanske men vad får du för återbetalningstid på värmepumpsystemet när du går från vedeldning till bergvärme?Wickard skrev:
Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om det. Jag vill ha ett bekvämt uppvärmningssätt som jag behöver tänka på så lite som möjligt.HansR skrev:
Jag vill inte tänka på att beställa ved, den ska va kluven, torkas, ha en vedbod och bäras in.
Jag vill lägga tiden på annat. Och kombipannan jag har nu säger alla är värdelös så jag hade ändå behövt byta panna och köpa fler ack-tankar.
Hade själv en Albin vedpanna med 2 st 500l ackar, och visst fungerade det. Men när man varje vår visste hur mycket man var tvungen att hugga, transportera, kapa, klyva, torka osv drygt 20kubik varje år så kändes det väl inte lika roligt. Det kan vara kul att ibland vara ut och ordna ved om man t.ex. har en kamin, men med vedpanna blir det ju helt annat. Så när det gick hål i den inbyggda varmvattenberedaren så var det inte aktuellt att installera en ny vedpanna.
Visst blir det ju mera strömåtgång, men om man låt säga istället jobbar extra en dag i månaden under vinterhalvåret så går det ändå jämnt ut.
Visst blir det ju mera strömåtgång, men om man låt säga istället jobbar extra en dag i månaden under vinterhalvåret så går det ändå jämnt ut.
Vi valde en luft/vatten anläggnng, total kostnad 82600:- då har vi av utrymmesskäl bara en 200 l vvb som vp'n oxå laddar. Vi är två vuxna och ett barn, 134kvm från 1976. Hade plats funnits hade det blivit en 260 liters vvb istället. Daikin var märket.
vi vet att vår anläggning kommer att dra mer el när det är smällkallt ute jmf ett bervärmesystem. Men så snart som det är mer än plus 10 ute går den billigare. För oss blir det billigare än den lokala närvärmen i drift oxå. Tycker att anläggningen är en vettig kompromiss mellan effektivitet, investeringskostnad och driftskostnad. Sen att hela installationen inkl rivning av den gamla elpannan gick på en arbetsdag och vi inte har behövt gräva eller borra är fler plus för oss.
är oxå en bekväm människa så ved eller pellets går bort för mig...
mvh
Kent
vi vet att vår anläggning kommer att dra mer el när det är smällkallt ute jmf ett bervärmesystem. Men så snart som det är mer än plus 10 ute går den billigare. För oss blir det billigare än den lokala närvärmen i drift oxå. Tycker att anläggningen är en vettig kompromiss mellan effektivitet, investeringskostnad och driftskostnad. Sen att hela installationen inkl rivning av den gamla elpannan gick på en arbetsdag och vi inte har behövt gräva eller borra är fler plus för oss.
är oxå en bekväm människa så ved eller pellets går bort för mig...
mvh
Kent