Hej!
Håller på att lägga om mitt tak, kåken är 150 år gammal och inget mått är likt något annat.
Problemet är att takfallet skiljer 65mm mellan HÖ och VÄ på samma taksida. (se bild)
Går det att öka på läktavståndet på vänstersidan eller blir det kaos då? Någon som provat?
Pannorna som ska läggas är 2 kupiga betongpannor från st Erik.
Håller på att lägga om mitt tak, kåken är 150 år gammal och inget mått är likt något annat.
Problemet är att takfallet skiljer 65mm mellan HÖ och VÄ på samma taksida. (se bild)
Går det att öka på läktavståndet på vänstersidan eller blir det kaos då? Någon som provat?
Jag hade delat in läktavståndet efter det längsta måttet och sedan kapat den översta raden av takteglet, därmed tagit hela diffen i den översta tegelraden…Hasse hängränna skrev:
Hej!
I och med att det är 65mm så kommer inte båda klackarna på undersidan av pannan ligga emot bärläkten om du läktar snett…
Hur många pannrader blir det? 3 mm skillnad per rad är lika med ingenting per panna. Det skulle då om det är 20 pannor bred endast vara 0,15 mm sned per panna. Att såga sista raden blir bara fullt. Känns det osäkert då kan du testa 2 rader och skruva läkten så att det går lätt att ändra.Hasse hängränna skrev:
Hej!
Men det kommer att bli bra!
Du har så rätt! Det blir förmodligen inte roligare än så. Retar mig lite att det lär synas ganska väl..Rejäl skrev:
Det blir 15 pannrader på höjden och 50 pannor brett, tänker att man borde kunna öka på läktavståndet lite på ena sidan och eventuellt kapa pannorna något i nock, typ 20-30mm borde inte synas på den sträckan om man inte vet om det.J J Vos skrev:Hur många pannrader blir det? 3 mm skillnad per rad är lika med ingenting per panna. Det skulle då om det är 20 pannor bred endast vara 0,15 mm sned per panna. Att såga sista raden blir bara fullt. Känns det osäkert då kan du testa 2 rader och skruva läkten så att det går lätt att ändra.
Men det kommer att bli bra!
Har du mätt från gavel till gavel vid takfot och nock samt om takfoten vinklar med gavlarna?Hasse hängränna skrev:
Skönt o ha koll på det!
Om man endast har ett stuprör kan det vara värt o tänka på att man jämkar med fallet till stupröret, iaf inte emot, ser lite tråkigt ut.
Det blir 0,08 mm sneda pannor. Det är verkligen inte något problem. Du kan ju även fuska 2 cm ner mot hängrännor så det blir 0,06 mm.Hasse hängränna skrev:
65 mm/15=4,33 mm skillnad vä och höger.
4,33/50 = 0,086.
Även om läkten är spikrakt får man större skillnader mellan olika pannor. Betongpannor är iaf inte bättre än så. Det går att lägga betydligt mer sned innan pasformen försämras.
Redigerat:
Hur räknade du fram det?J J Vos skrev:
Den första raden sätts 340mm upp ifrån takfoten samt att den översta slutar 50mm ned ifrån nock för nockplankans skull då blir det 6065-340-50= 5675mm kvar som ska delas in med en panna som bygger ca 370mm vilket blir 15.3 rader så tar du sedan 5675/16= så får man ett läktavstånd om ca 354mm
Och differensen var 65mm delat på 16rader
65/16=4,0625 alltså en diff på 4mm per rad…
Delar man med 15 rader så överstiger man Max läktavstånd för betongpannor som brukar vara 375mm..
Har utgått ifrån Benders tvåkupiga betongpannor som har en Max läktavstånd om 375mm vid takfall 22grader o brantare…
Redigerat av moderator:
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Har du mätt på andra halvan av taket så det inte bara är nockbrädan som är snett?
Jag förstår inte riktigt hur min uträkning skiljer sig från din utom att jag har tagit TS uppgifter i inlägg 6 att han ska ha 15 rader som sanningsenligt.Rejäl skrev:Hur räknade du fram det?
Den första raden sätts 340mm upp ifrån takfoten samt att den översta slutar 50mm ned ifrån nock för nockplankans skull då blir det 6065-340-50= 5675mm kvar som ska delas in med en panna som bygger ca 370mm vilket blir 15.3 rader så tar du sedan 5675/16= så får man ett läktavstånd om ca 354mm
Och differensen var 65mm delat på 16rader
65/16=4,0625 alltså en diff på 4mm per rad…
Delar man med 15 rader så överstiger man Max läktavstånd för betongpannor som brukar vara 375mm..
Har utgått ifrån Benders tvåkupiga betongpannor som har en Max läktavstånd om 375mm vid takfall 22grader o brantare…
Han har inte skrivit något om han ska ha benders och inte heller taklutningen.
Men ok enligt dig är det en diff på 4mm per rad vilket är då 0,08mm per panna och du påstår att pannan inte passar isf.
Jag undrar hur många tak har du lagt iom att du tror att en takpanna inte kan läggas 0,08 mm sned. Testa att knacka lite på en panna. Jag lovar att den flyttar sig flera mm utan att det en syns att det skulle vara sned eller ha sämre passform.
Om du inte tror på mig kan du ju fråga st Erik om det är något problem ifall en panna ligger 0,08 mm sned så har de något att skratta om.
Jag undrade bara hur du fick fram din uträkning🤔och du går igång och ifråga sätter hur många tak jag har lagt..hur mår du?J J Vos skrev:Jag förstår inte riktigt hur min uträkning skiljer sig från din utom att jag har tagit TS uppgifter i inlägg 6 att han ska ha 15 rader som sanningsenligt.
Han har inte skrivit något om han ska ha benders och inte heller taklutningen.
Men ok enligt dig är det en diff på 4mm per rad vilket är då 0,08mm per panna och du påstår att pannan inte passar isf.
Jag undrar hur många tak har du lagt iom att du tror att en takpanna inte kan läggas 0,08 mm sned. Testa att knacka lite på en panna. Jag lovar att den flyttar sig flera mm utan att det en syns att det skulle vara sned eller ha sämre passform.
Om du inte tror på mig kan du ju fråga st Erik om det är något problem ifall en panna ligger 0,08 mm sned så har de något att skratta om.
Redigerat av moderator: