13 711 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Olaglig montering av trafo?!?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Varför SKRIKER du Elvis? Använd versaler med förnuft...
SS 436 40 00el_richard skrev:
513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt
Materiel, inklusive ledningssystem, skall vara ändamålsenligt och överskådligt annordnad och utförd så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för montering, tillsyn, betjäning och underhåll.
Men jag kan ju INTE använda den dimmern som ni hänvisat till 2 ggr. Jag har beskrivit varför.
Jag behöver just en kombidimmer. Alltså 2 knappar. Ena knappen dimmrar jag med och med den andra knappen har jag en ren strömställare till en annan grupp.
Jag vet att det är 3 transformatorer pga att det är tre olika grupper med spottar. Jag har på ett ställe en vanlig strömställare till 5 spottar (trafo 1, matplats). Jag vill sedan köra en kombidimmer till en grupp med 5 spottar (trafo 2, dimmer, vardagsrum) och en grupp med 2 spottar (trafo 3, vanlig strömställare, hall).
/Johan
Jag behöver just en kombidimmer. Alltså 2 knappar. Ena knappen dimmrar jag med och med den andra knappen har jag en ren strömställare till en annan grupp.
Jag vet att det är 3 transformatorer pga att det är tre olika grupper med spottar. Jag har på ett ställe en vanlig strömställare till 5 spottar (trafo 1, matplats). Jag vill sedan köra en kombidimmer till en grupp med 5 spottar (trafo 2, dimmer, vardagsrum) och en grupp med 2 spottar (trafo 3, vanlig strömställare, hall).
/Johan
Utan att ha läst allt....
Borde väl funka att du sätter en kronbrytare och lägger in en dosdimmer, typ Dimmax, på ena knappen?
Alternativt lägger till en rotdosa över/under befintlig och kör med separat dimmer och brutare, om inte det går så kan du lägga
in en låg förhöjningsram så hamnar den extra brytaren utanpåliggande.
Borde väl funka att du sätter en kronbrytare och lägger in en dosdimmer, typ Dimmax, på ena knappen?
Alternativt lägger till en rotdosa över/under befintlig och kör med separat dimmer och brutare, om inte det går så kan du lägga
in en låg förhöjningsram så hamnar den extra brytaren utanpåliggande.
Om du inte vill byta transformatorerna under innertaket så är det denna typ av dimmer som du behöver. Och vill du inte ha dimmern så är det "bara" att byta transformatorerna.Bluff skrev:
Om nu inte dimmern har extra brytare som du verkar kräva så får du väl se till att montera en extra brytare då. Detta kan ske på två sätt (finns kanske fler): 1) Sätt en ny dosa för brytare vid sidan av dimmern. 2) Använd en förhöjningsram för att kunna sätta en brytare vidsidan av dimmern som då monteras rakt över dosan.
Om nu inte detta fungerar/är bra/duger för dig så återstår det "bara" att byta transformatorerna............
JohanBluff skrev:Men jag kan ju INTE använda den dimmern som ni hänvisat till 2 ggr. Jag har beskrivit varför.
/Johan
Då är det väl bara en trafo du behöver byta ut och inte 3 i och med att det bara är en som ska dimmas enligt din redovisning ovan? I så fall kanske det är värt besväret att ta upp ett hål för en lucka?
Byter jag ut ena dimmern jag köpt så kan jag köra den mot befintliga trafon. Men en trafo blir jag tvungen att byta om jag vill köra med den lösningen som jag hade tänkt mig.
Men det är lik förbenat en felaktig installation och det är jäkligt irriterande... Hade tidigare ägaren gjort rätt från början så hade vi inte haft den här diskutionen. Vad gör jag när en trafo pajjar? River innertaket.... kul...
Tack för alla kreativa lösningar! Blir nog en extra dimmer i botten på dosan...
/Johan
Men det är lik förbenat en felaktig installation och det är jäkligt irriterande... Hade tidigare ägaren gjort rätt från början så hade vi inte haft den här diskutionen. Vad gör jag när en trafo pajjar? River innertaket.... kul...
Tack för alla kreativa lösningar! Blir nog en extra dimmer i botten på dosan...
/Johan
Johan
Kan du inte ta och lägga upp bilder på taket och monteringen av trafo så att vi har ett avskräckande exempel?
Kan du inte ta och lägga upp bilder på taket och monteringen av trafo så att vi har ett avskräckande exempel?
Pratade med en kamrat som är elektriker och han hävdade med en dåres envishet att trafos skall skruvas fast oavsett. De skall även ligga under värmepotta. Dock verkar det vara "så är jag lärd. Vore kul att veta vad reglerna verkligen säger....
Man ska som vanligt följa tillverkarens anvisningar, är trafon tillverkad och avsedd att användas fastskruvad så skall de vara fastskruvad. Så läs på förpackningar och bipacksedel för oftast finns det info. medskickat är man fortfarande tveksam får man kontakta tillverkare/importör som har ansvaret för att "saken" är "godkänd"
Det jag fått lära mig är att man inte får bygga in en kopplingsdosa. Genom att skruva fast en trafo bakom ett innertak så bygger du ju faktiskt in en kopplingsdosa... Det får du inte...
Har inte sett någon el-paragraf om det, men med sunt förnuft så låter det ju rimmligt...
Kan fota och lägga upp, dock har jag ju bara hittat en trafo...
Bilder kommer lite senare...
/Johan
Har inte sett någon el-paragraf om det, men med sunt förnuft så låter det ju rimmligt...
Kan fota och lägga upp, dock har jag ju bara hittat en trafo...
Bilder kommer lite senare...
/Johan
Här kommer det bilder.
Bilden på trafon har jag tagit genom att ta ur den spott som på den andra bilden sitter längst in i hörnet. Sen har jag kört upp mobiltelefonen genom hålet där spotten ska sitta och fotat.
Har fotat 360 gr runt i spotthålen på det två andra "grupperna" av spottar utan att hitta transformatorerna.
Har försökt att bryta loss trafon för att få ut den, men det enda jag fått in genom hålet som kunnat böja sig bort till trafon (det är jäkligt lågt till "tak") är bladet på en bågfil. Jag fick inte så mycket kraft med det...
Kan väl även nämna att det är dessa spottar jag vill kunna dimmra med kombidimmern. Som det är nu så har jag vänt på kombidimmern så det är det två spottarna i hallen som ska kunna dimmras (vilket inte går) och att jag i vardagsrummet har den vanliga strömställarfunktionen.
/Johan
Bilden på trafon har jag tagit genom att ta ur den spott som på den andra bilden sitter längst in i hörnet. Sen har jag kört upp mobiltelefonen genom hålet där spotten ska sitta och fotat.
Har fotat 360 gr runt i spotthålen på det två andra "grupperna" av spottar utan att hitta transformatorerna.
Har försökt att bryta loss trafon för att få ut den, men det enda jag fått in genom hålet som kunnat böja sig bort till trafon (det är jäkligt lågt till "tak") är bladet på en bågfil. Jag fick inte så mycket kraft med det...
Kan väl även nämna att det är dessa spottar jag vill kunna dimmra med kombidimmern. Som det är nu så har jag vänt på kombidimmern så det är det två spottarna i hallen som ska kunna dimmras (vilket inte går) och att jag i vardagsrummet har den vanliga strömställarfunktionen.
/Johan