13 711 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Olaglig montering av trafo?!?
Då ska jag först veta vart trafon sitter, det gör jag inte... jag har hittat 1 av 3...
Sen är det väl inte så jäkla kul med en inspektionslucka i det nya fina taket... Hade varit lättar om tidigare ägaren gjort en korrekt el-installation i stället...
Som sagt, kommer inte ta "el-felet" med vare sig säljare eller mäklare...
/Johan
Sen är det väl inte så jäkla kul med en inspektionslucka i det nya fina taket... Hade varit lättar om tidigare ägaren gjort en korrekt el-installation i stället...
/Johan
nu finns det kombidimmer som klarar av elektronisk transformator.
vart finner du belägg att det är olagligt att bygga in en kopplingsdosa?
vart finner du belägg att det är olagligt att bygga in en kopplingsdosa?
Nu vill jag fatiskt ge Bluff kred i denna tråden eftersom just det med hur folk ibland döljer sina doslock är idioti. Övertapetsering är en sak men värre då de spacklas in så de är omöjliga att se eller ännu värre då en del puckon gipsar för dem.
Det är inte tillåtet att bygga in kopplingsdosor, de skall vara åtkomliga.
Känns något dumt att ge sig in i diskussion rörande detta med en behörig men att kopplingsutrymmen skall vara årkomliga borde väl stå utom allt tvivel?
/Kent
Det är inte tillåtet att bygga in kopplingsdosor, de skall vara åtkomliga.
Känns något dumt att ge sig in i diskussion rörande detta med en behörig men att kopplingsutrymmen skall vara årkomliga borde väl stå utom allt tvivel?
/Kent
Starkströmsföreskrifterna paragraf 77, del a. nu är i och för sig min gammal men jag tror inte det ändrats.
/Kent
/Kent
självklart är det fel att bygga in en kopplingsdosa.
Men det är ju alltid kul att kunna hänvisa till en paragraf eller likn.
Men det verkar ju ingen kunna.
Men det är ju alltid kul att kunna hänvisa till en paragraf eller likn.
Men det verkar ju ingen kunna.
Men hur ska jag kunna styra den andra gruppen då? Köra en klapp-klapp brytare under innertaket?roli skrev:
Jag har ju en kombidimmer som den här:
http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=1901407
Vill ha vanlig strömställare till en grupp spottar och dimmer till en annan...
/Johan
Jag vill inte framstå som en idiot här men, har du prövat att fråga den tidigare ägaren var trafona är monterade?Bluff skrev:Då ska jag först veta vart trafon sitter, det gör jag inte... jag har hittat 1 av 3...
/Johan
Pröva, det kan inte rimligtvis bli värre änd det är nu eller hur? Kanske har den tidigare ägaren hittat på en annan lösning än den du föreställer dig nu. Med litet tur är trafona demonterbara , bara man vet hur. Hur vet du förresten att det är 3 trafos?Bluff skrev:
Jag har inte orkat läsa riktigt alla vendningar i detta drama, men den dimmer du ska ha heter universaldimmer och finns i senso. Hos elonline.se som alla länkar till här har den url. http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=1901480
Denna passar till ALLT. MEN bara en sak i taget. Den känner själv av vilken last den har.
Denna passar till ALLT. MEN bara en sak i taget. Den känner själv av vilken last den har.