Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vad tror ni är bästa avtalsformen när regeringen avskaffar elprisområdena?

Ryktas att man vill ändra så att Sverige är ett (1) elprisområde.

Själ tror jag att timpris i sådana fall kan vara ekonomiskt fördelaktigt för lirarna i norr.är Sverige.

M Mikael 81 skrev:
Men alla är inte som du heller. :cool:
Något vi alla är tacksamma för! :)

M Matte Bygg skrev:

Själ tror jag att timpris i sådana fall kan vara ekonomiskt fördelaktigt för lirarna i norr.är Sverige.
Mot bättre vetande, varför just för de i norra Sverige?

D
M Matte Bygg skrev:

Vi får väl se, om 40 dagar lär ju det första nya utlovade kärnkraftverket vara klart, ungefär samtidigt som dieseln sänks med 10 kronor, vi får väl se vad det betyder i det nya läget.

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mikael 81 skrev:
På en förbrukning på 19400 kWh ([länk]) är väl gissningsvis en stor del värme och eller varmvatten?
Rimligen ja, men med tanke på TS oro för att matlagning och tvätt ska dra få priset att skena, så kanske han använder elen helt annorlunda. Han kanske har kombinerat tvätteri/restaurang hemma.

D djac skrev:
Vi får väl se, om 40 dagar lär ju det första nya utlovade kärnkraftverket vara klart, ungefär samtidigt som dieseln sänks med 10 kronor, vi får väl se vad det betyder i det nya läget.
Eller den försa friggeboden på någon av fastigheterna som huserar kärnkraft…

• Haha
djac
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Något vi alla är tacksamma för! :)

Mot bättre vetande, varför just för de i norra Sverige?
Förenklat: med dagens elprisområden så blir elen billigare ju högre upp i landet du bor.

Om man slopar elområde och inför ett enda elprisområde för hela Sverige så kommer lirarna i norr inte samma billiga el som idag. Det blir mer ett medel som gör att skåningarna får lite billigare och norrlänningarna lite dyrare.

Då kommer Norrlandsborna börja jaga kilowatt som alla timmisar för idag i elområde 3.

Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Då kommer Norrlandsborna börja jaga kilowatt som alla timmisar för idag i elområde 3.
Det är väl inte kWh i sig man vill jaga när man byter till timpris, utan man vill styra när de förbrukas?
Du som inte vill laga mat eller tvätta mitt i natten, tror du att man förbrukar mindre energi då, eller gör man det för att priset för energin är lägre?

M Matte Bygg skrev:
Förenklat: med dagens elprisområden så blir elen billigare ju högre upp i landet du bor.

Om man slopar elområde och inför ett enda elprisområde för hela Sverige så kommer lirarna i norr inte samma billiga el som idag. Det blir mer ett medel som gör att skåningarna får lite billigare och norrlänningarna lite dyrare.

Så varför skulle då timpris vara mer fördelaktigt för de som bor i norr?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:

En lite justering dock, det blir mycket dyrare i norr med ett elprisområde.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
F
M Mikael 81 skrev:
Nej. Men inte tvärtom heller. Det beror på individuella förutsättningar och personliga prioriteringar. För vissa är timpris bättre, för andra månadspris eller fast pris. Men det har vi väl å andra sidan redan rett ut vid det här laget?

Alla är inte som jag. Men alla är inte som du heller. :cool:
Naturligtvis är det så, det är rörligt pris ett bevis på då det är just ett medelvärde. Slarvar man lite och tror på normalfördelning (som gång efter annan har visat sig stämma rätt bra i andra sammanhang) så kan man säga att hälften tjänar på det och hälften förlorar….. utan att ändra på nåt öht i sitt förbrukningsmönster.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Någon som vet vad ”Tryggt avtal” innebär? Fick erbjudande om det av uppringande säljare idag. Hann inte prata och bad att bli uppringd imorgon 07:00 men det var för tidigt då kom vi överens om fredag 13:00.

Det var från Telge Energi för jag har rörligt. Men har aldrig hört talas om tryggt avtal.

Någon som har det?

R
M Matte Bygg skrev:
Någon som vet vad ”Tryggt avtal” innebär? Fick erbjudande om det av uppringande säljare idag. Hann inte prata och bad att bli uppringd imorgon 07:00 men det var för tidigt då kom vi överens om fredag 13:00.

Det var från Telge Energi för jag har rörligt. Men har aldrig hört talas om tryggt avtal.

Någon som har det?
En "expert" borde veta det. Känner du någon sådan :rolleyes:

• Ledsen
Matte Bygg
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:

Någon som har det?
https://telgeenergi.se/bestall-el/vara-elavtal/tryggt-elavtal/

Det är ett förvaltat elavtal och många andra elhandelsbolag har något liknande med andra namn. Jag skulle beskriva det som ett löpande fastprisavtal. Det brukar finnas en del i priset som påverkas direkt av spotpriset, men grunden är att elen köps in i förväg. På så sätt får du samma fördel som med ett fast pris med att priset varierar mindre över tid. Du får dessutom fördelen att du inte är lika utsatt för vad fastprisavtalen kostar just när du ska binda om, eftersom förvaltningen löpande binder om lite i taget. Nackdelen jämfört med fastpris är att du inte vet i förväg vad elen kommer kosta - men det gör man ju inte med månadspris heller.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
[länk]

Det är ett förvaltat elavtal och många andra elhandelsbolag har något liknande med andra namn. Jag skulle beskriva det som ett löpande fastprisavtal. Det brukar finnas en del i priset som påverkas direkt av spotpriset, men grunden är att elen köps in i förväg. På så sätt får du samma fördel som med ett fast pris med att priset varierar mindre över tid. Du får dessutom fördelen att du inte är lika utsatt för vad fastprisavtalen kostar just när du ska binda om, eftersom förvaltningen löpande binder om lite i taget. Nackdelen jämfört med fastpris är att du inte vet i förväg vad elen kommer kosta - men det gör man ju inte med månadspris heller.
Tack.
Är denna avtalsform bättre än rörligt då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.