Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
lilytwig lilytwig skrev:
Från regeringen anges förbrukning (dvs nettot av in och ut), men Svenska kraftnät skriver "i uttagspunkten". Men det finns inget beslut ännu, så det återstår att se.
Ser nu hur du tänker men jag tror du har fel. Förbrukning är inte netto. Det är just förbrukningen. Produktion är något annat. Netto ett tredje begrepp.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är det självklart att förbrukning avser nettot tycker du? Antar här baserat på din formulering att det är din egen tolkning.
Den el en villaägare förbrukar är ju helt oberoende av vad den exporterar.
Det är kanske mest som jag tolkar det. Det blir ju litet orimligt annars. Med solel och batterier skulle det bli bra payback.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ser nu hur du tänker men jag tror du har fel. Förbrukning är inte netto. Det är just förbrukningen. Produktion är något annat. Netto ett tredje begrepp.
Jag kan ha fel. Vi får väl se var det landar. Nu är det ju retroaktivt så det går inte att planera. Hade varit fint med batteri. Köpa billigt och sälja dyrt. Plus 60 öre i skatterabatt och 79 öre i bidrag.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är kanske mest som jag tolkar det. Det blir ju litet orimligt annars. Med solel och batterier skulle det bli bra payback.
Tja, inte mer orimligt än att de med väldigt billiga fastprisavtal också får stöd.
 
Förslaget har säkert tagit hänsyn till att pengar ska kunna betalas ut snarast efter beslut och inte 2024/25 när ett nytt IT-system utvecklats för att hantera en optimal och rättvis fördelning. :cool:
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Ingen kan gå i vinst med nya systemet. Även om ni timmisar med solfångare sålt el så är det vad fastighetens abonnemang och förbrukningen däri som blir avgörande.

Så nu borde alla veta detta.
 
M Matte Bygg skrev:
Ingen kan gå i vinst med nya systemet. Även om ni timmisar med solfångare sålt el så är det vad fastighetens abonnemang och förbrukningen däri som blir avgörande.

Så nu borde alla veta detta.
Om det nu bara är förbrukningen som avses och med tanke på att man ganska lätt håller sig under månadsnittet med timpris tjänar vi mest förutom fastprisnissarna (grattis). Det lustiga är att eftersom det var mer lönande att sälja i somras förbrukade vi extra mycket el på nätterna till elbil och pooler. Lägg därtill de gånger vi laddade bilen när det var som dyrast för att hålla månadssnittet lågt hos tibber och bara betala halva snittet för laddningen.

Skulle det vara netto, vilket det inte står någonstans, får vi lite mindre men vi fick då bra betalt för elen i sommar att man är nöjd ändå.
 
De har för övrigt också sagt att de inte kommer titta på elavtalet. Bara förbrukningen hos nätägaren.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om det nu bara är förbrukningen som avses och med tanke på att man ganska lätt håller sig under månadsnittet med timpris tjänar vi mest förutom fastprisnissarna (grattis). Det lustiga är att eftersom det var mer lönande att sälja i somras förbrukade vi extra mycket el på nätterna till elbil och pooler. Lägg därtill de gånger vi laddade bilen när det var som dyrast för att hålla månadssnittet lågt hos tibber och bara betala halva snittet för laddningen.

Skulle det vara netto, vilket det inte står någonstans, får vi lite mindre men vi fick då bra betalt för elen i sommar att man är nöjd ändå.
Alla som laddar bilen när det var som dyrast av taktiska skäl borde ha den största skärmskydd. Fy #Miljöförstöring.
 
M Matte Bygg skrev:
Alla som laddar bilen när det var som dyrast av taktiska skäl borde ha den största skärmskydd. Fy #Miljöförstöring.
Stäm mig :D
 
L lbgu skrev:
Fast de som säljer el till Volvo är ju lika intresserade att tjäna pengar som andra elsäljare. Sen kan de säkert få några ören i mängdrabatt, men i stort betalar de nog marknadspriset vid det tillfälle kontraktet skrevs.

Angående skatt, är det så att storproducenter har skatterabatt? Låter konstigt, särskilt nu när enligt staten varje kWh räknas att premiera storförbrukare med skatterabatt. Är ju ren uppmaning till elförbrukning, ju mer ni förbrukar ju mindre skatt blir det. Jag vet att det i Norrland getts skatterabatt till t.ex. kinesiska bitcoingruvor, men då har jag fått uppfattningen att det krävs att de etableras i vissa områden som en typ av regionalstöd.
L lbgu skrev:
Fast de som säljer el till Volvo är ju lika intresserade att tjäna pengar som andra elsäljare. Sen kan de säkert få några ören i mängdrabatt, men i stort betalar de nog marknadspriset vid det tillfälle kontraktet skrevs.

Angående skatt, är det så att storproducenter har skatterabatt? Låter konstigt, särskilt nu när enligt staten varje kWh räknas att premiera storförbrukare med skatterabatt. Är ju ren uppmaning till elförbrukning, ju mer ni förbrukar ju mindre skatt blir det. Jag vet att det i Norrland getts skatterabatt till t.ex. kinesiska bitcoingruvor, men då har jag fått uppfattningen att det krävs att de etableras i vissa områden som en typ av regionalstöd.
Sök på PPA ... samt exvis Volvo, Holmen osv. ligger utanför NordPool av förklariga skäl ...
 
M Matte Bygg skrev:
Till mina vänner Ulf och Ebba: Tack.
Du skall väll tacka Magdalena, Märta och Per? Det var ju den regeringen som gav Svenska Kraftnät uppdraget att ta fram ett förslag och satte upp ramarna. Nu återstår det att se hur den nya regeringen lyckas med genomförandet, de har väl inte ens fattat beslut i frågan?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vad det till slut blir är oklart men jag kan tycka det är rimligt att man får ersättningen baserat på nettoförbrukningen, dvs köpt minus sålt. För min del skulle skillnaden i så fall bli bli 6000 kr. Det vore kul om jag fick dessa men hänger inte läpp om jag inte får dem.

Som en med timdebiterat avtal har det lönat det sig ännu mer att flytta förbrukning till lågpristider men gladast är de som har bra fastprisavtal. Detta är baserat på vad vi har förbrukat, inte vad vi kommer att göra. Blir det ett liknande stöd även framöver finns det incinament dels för att flytta förbrukning till lågpristider med timdebitering och dels för att skaffa solceller om det är bruttoförbrukning som gäller. Stödet är relativt sett mer värt för en lågpristimme än en framtida timme för 12 kr där det blir lite av en fis i rymden. Troligen skulle SVK i så fall räkna fram nya referenspriser.

Man kan tycka att det nu blir mindre olönsamt med batterier om man köper på lågpristider och säljer på dagarna men problemet är att vi inte vet hur det ser ut framåt.

Jag kan förstå varför de inte tittar på elavtalen, det skulle bli en administrativ mardröm. Att skicka in förbrukning från nätägarna finns redan på plats rent tekniskt då vi som säljer el redan nu får det rapporterat till Skattehärket. Både förbrukning och produktion för att kunna räkna ut sextioöringen.
 
R
M Matte Bygg skrev:
Ingen kan gå i vinst med nya systemet. Även om ni timmisar med solfångare sålt el så är det vad fastighetens abonnemang och förbrukningen däri som blir avgörande.

Så nu borde alla veta detta.
Det är inget "nytt system", och det är ingen som kan göra något framöver för att påverka sin utbetalning eftersom den är helt baserad på vad man redan förbrukat och var man bor. Så det är inte heller något som "blir avgörande".

M Matte Bygg skrev:
Alla som laddar bilen när det var som dyrast av taktiska skäl borde ha den största skärmskydd. Fy #Miljöförstöring.
Och han som propagerar för att alla ska ha rörligt avtal och därmed sponsra hans långduschar med efterföljande långbad? Hur tycker du vi ska se på honom? Ja det räcker ju egentligen med att det görs av med så mycket varmvatten oavsett tid för att han ska behöva skämmas för sin miljöförstöring.

https://www.byggahus.se/forum/threads/oklokt-att-teckna-timpris-idag.470828/page-48#post-4967316
 
  • Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
A alfista skrev:
Du skall väll tacka Magdalena, Märta och Per? Det var ju den regeringen som gav Svenska Kraftnät uppdraget att ta fram ett förslag och satte upp ramarna. Nu återstår det att se hur den nya regeringen lyckas med genomförandet, de har väl inte ens fattat beslut i frågan?
Tveksamt om det går att tillskriva någon regering utfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.