164 335 läst ·
1 754 svar
164k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har min skåpis till motorcykeln. Fyller ofta så blir det inte så dyrtRkarlsson skrev:Haha på tal om det. Nu när dieseln ligger på 27,80 något så är jag väldigt sparsam att tanka skåpis. Tankade så jag kunde köra till tippen igår. Och har så att jag klarar mina 2 turer i veckan. Inte en droppe för mycket.
Om priset kommer ner till 23 något igen så blir det att fylla den och nån dunk.
Nu har jag inte lika stort behov av bilen på senhöst-vinter. Min skåpis huvudsakliga syssla är att ta med cykeln till olika ställen =) Nu är den mest till tippen och när jag kör in och tränar i stan.Kristian Ask skrev:
Behöver inte tänka så mycket på om man är lite svettig med den.
Fördelen är väl att den ligger på 0,5 liter milen.
Kommer när nya regeringen tillkännager subventionen. Ju högre faktura desto mer pengar får duharry73 skrev:
Nu la jag lite tid på att kontrollera hur det såg ut för mig förra december.
Förra december var inte min mest sparsamma elmånad (om jag säger det snällt). Värmepumpen var trasig, så vi körde på 100% elpatron. Mycket hemmajobbande som gjorde att det var varmt och mysigt hemma. Säkert haft en och annan bastu och det var innan jag helt fattade hur stor fakturan skulle bli. Så en bra månad för att kolla om rörligt med månadsmedelpris är så bra egentligen
Förbrukningen var 3283 kWh och fakturan landade på 10 726 kr.
Hade jag haft timdebitering, hade kalaset kostat 10 661 kr, dvs 65 kr billigare.
Egentligen finns det då ingen anledning för mig att ha rörligt avtal med månadsmedelpris.
Men @Matte Bygg jag väntar med spänning på dina siffror
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Hoppas mer på en kopia av det norska stödet. Blir det stora nog variationer kan vi med timpris då få betalt för att förbruka när priset är lågt (även om man inte alltid kommer kunna veta det säkert förrän i efterhand).
Oavsett så har de med timpris fördel. Blir det högre om man förbrukar mycket så kan man strunta i att styra priset. När det sen går tillbaka utan vinterns stöd går vi tillbaka till att betala 55% av medelprisetScouten skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
...så på vilket sätt förlorar timprisjägare ?M Matte Bygg skrev:
Det är väl inte en tävling där med bidragstagare vinner.
Och skulle man, av någon konstig skatteteknisk anledning, som timprisanvändare förlora pengar (dvs betala mer) så kan man ju bara "köra på". Det är ingen som hindrar dom från att förbruka el kl 8-10 på morgonen om man vill, även om det är mycket dyrare då. Och i slutändan får man då en elräkning som troligen är i linje med en "normalkonsument" och man har samma rättigheter till bidrag, om det nu är så man vill göra?
Kör du 1000 mil så laddar använder du typ 1500 kWh per år så det är inte så mycket som man tror. Norge som har världens största elbilsflotta använder ca 0,5 % av landets elkonsumtion till laddning av de fordonen. De allra flesta elbilar laddas på natten och det borde i mina ögon var den bästa matchenMikael_L skrev:
Japp, men är en rätt tydlig andel av förbrukningen för ett hushåll med elbil(ar).
Och skulle hela sveriges personbilsflotta vara elbilar redan idag, så skulle laddningen av dessa vara ca 6-8% av hela Sveriges elförbrukning av idag. Om folk skulle köra samma resor som idag, dvs vare sig mer eller mindre.
Och Sveriges årliga överproduktion av el (den vi exporterar) så skulle ca hälften räcka till att ladda alla elbilar, om alla personbilar var elbil.
(Däremot kommer det då in saker som när och var finns det överskott att exportera och när och var måste vi ladda elbilarna, det är ingen perfekt match här)
Lite mer än så är det. 0,8% enligt den här beräkningen. https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene-2/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev-2-0922
Byter de ut alla bilar hamnar de på 4-5%. Men Norge har å andra sidan en väldigt hög elförbrukning i övrigt.
Byter de ut alla bilar hamnar de på 4-5%. Men Norge har å andra sidan en väldigt hög elförbrukning i övrigt.
Oki, inte jätteskillnad iofs. Men det jag menar är att väldigt många skäller på att elbilar är energislukare och kommer att få elnätet att kollapsa. Samtidigt har vi massor av tex spabad som drar energi som 2-3 elbilar och ingen är upprörd över.D Daniel 109 skrev:
Det enda ”positiva” med dessa priser är att det har ökat folks medvetenhet om elanvändning! Både hur beroende vi är av el idag, samt hur mycket man själv använder och hur det påverkar oss (och ekonomin).
Innan brydde sig knappt folk, de bara betalade och var glada.
Innan brydde sig knappt folk, de bara betalade och var glada.
De flesta tänker med plånboken och sin egen ekonomi. Det vore bättre med subventioner för effektivisering än av elpriset.