162 217 läst ·
1 754 svar
162k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Ett bra exempel på hur dåligt kommunism är för ekonomin. Månadsrörliga elavtal är en kvarleva från när det inte var praktiskt att läsa av mätaren mer än en gång i månaden (och på den tiden var svängningarna betydligt mindre så det var inte lika skadligt som det är nu).M Mikael 81 skrev:
Ja, det är lite olyckligt att det är sådan skillnad i påslag, som inte redovisas på ett transparent sätt, då det är stor skillnad I påslag mellan olika bolag.A Andhi skrev:
Elpriskollen jämför ju dessutom bara nån månad tillbaka har jag för mig, så det är inte lätt att se hur påslaget varierar mellan bolagen, sett över tiden.
M Mikael 81 skrev:Blanda inte ihop timmätning och timavräkning bara. Timmätning kan man ha utan timavräkning - men timavräkning utan timpris hänger nog på ditt elhandelsavtal. Jag tror att i alla fall Vattensfalls rörliga avtal anger att priset beräknas som månadspris eller timpris beroende på hur elnätsbolaget konfigurerat elmätaren, d.v.s. ändras om man får timavräkning. Men vad man ska ha timavräkning till om man inte vill ha timpris vet jag inte - och vet inte heller vad elnätsbolaget säger om man försöker begära det.
Du har helt rätt, jag menade givetvis timmätning när jag skrev timavräkning. Tack för upplysningen.
Dummaste inlägget jag läst på detta forum. Om man skulle tjäna på timpris så är det ju självklart att man ska byta till timpris. Om vinden vänder så är det bara att byta tillbaka.
Finns ingen logik i att inte byta för att man har någon teori om att det ska bli mindre förmånligt i framtiden.
Finns ingen logik i att inte byta för att man har någon teori om att det ska bli mindre förmånligt i framtiden.
Men om många förbrukar sin el på natten, kommer ju belastningen på nätet minska på dagen. Lägre elpris för Dig alltså som har all info om hur det fungerarM Matte Bygg skrev:”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”
De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…
Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.
Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Instämmer. Jag tror inte heller det är de som lever på marginalen som väljer att leva under detta ok. Det verkar vara som en besatthet för många. Närmast religiöst. Förmodligen är det samma klientel som sitter och räknar milliliter i bränsleförbrukningen på bilen, sätter farthållaren tio km/h under och slänger sig ut framför snabbare trafik i vänsterfilen för att inte behöva stänga av farthållaren och fucka upp förbrukningen.L lbgu skrev:Inte helt ovanligt att folk vill duscha på morgonen för att känna sig fräscha till jobb/skola.
Sköter man det med måtta så minskar ju risken för slitningar, men bara man läser trådar i ämnet här så inser man att många inte kommer att sköta det med måtta utan det blir en jakt på att minimera dyrtimmar.
En liten fördom jag har är att det mest är män som är drivande. En annan är att det är inte de som lever på marginalen som kommer att syssla med detta utan att det mest är medelklass och uppåt. Antagligen en grupp som utan större problem skulle spara några hundralappar i månaden på sätt som var betydligt enklare och inte riskerade skapa stress och onödiga slitningar i familjen. Bara en sån sak att sluta skjutsa barn till platser de utan problem kunde ta sig själva. Att ha en robotgräsklippare på en minivillatomt som många har, antagligen är de livrädda för att grannarna ska tro att de är fattiga om de gick med en handjagare. Lite enklare/billigare bil samt att inte använda bilen i onödan. Där jag bor tar t.ex. en del bilen om de ska hälsa på en granne 500 meter bort. Med såna saker kan man nog spara betydligt mer än kanske någon 10a per dag, där man antagligen av en del kommer att ses som nån slags hustyrann. Handla på t.ex. Lidl istället för på ICA.
Kan nog bli lite slitningar inom familjerna ja.
För den med elbil/elbilar känns det dock som en självklarhet med timpris i nuläget ska tilläggas.
Redigerat:
Jag har en fundering kring timpris och kallare och varmare perioder i vinter. Tex om en vecka i en månad är riktigt kall så att det automatiskt går åt mer el för uppvärmning. Elpriset är ju oftast högre under kalla perioder samtidigt som det går åt mer el. Om då priset är högre på natten under den veckan i jämförelse med dagarna resten av månaden, borde det inte bli dyrare med timpris? Det här har gjort att jag har avvaktat med att byta till timpris. Att det kan vara svårt att flytta sin elförbrukning mellan billiga och dyra dagar. Om det går åt lika mycket el dyra och billiga dagar spelar det ingen roll, men när det är kallt så dras det ju automatiskt mer el för uppvärmning.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Räknade lite, en helt random fredag, 30 september.
Rätt eller fel, ni får rätta mig
Min förbrukning 23,06kWh, vad mitt månadsmedelpris slutade på jämfört med vad det hade kostat med timpris det dygnet. Skillnaden är 2kr+moms det specifika dygnet.
Rätt eller fel, ni får rätta mig
Min förbrukning 23,06kWh, vad mitt månadsmedelpris slutade på jämfört med vad det hade kostat med timpris det dygnet. Skillnaden är 2kr+moms det specifika dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· 250 inlägg
Även om vi inte hade timdebitering så mätte vår nätägare timme för timme. Så när man loggade in på Mina Sidor på Vattenfall Eldistribution så fick man bra information. Det kan man då använda för att göra en uppskattning eller räkna på ifall det skulle löna sig med timdebiteringM Markarbetaren skrev:Det är därför man kanske måste testa först, med samma ”förbrukningsrutin” som med rörligt, för att se om det defacto lönar sig.
Jag är mest fundersam till att man ändå måste ha en hög förbrukning då det är dyrt, typ laga mat och sånt efter jobbet. Det kanske är såpass mycket dyrare på kvällstid med timpris att det lilla man tjänar på natten är försumbart så det går på ett ut, eller rent av blir dyrare.
Självbyggare
· 250 inlägg
Vilka stora förbrukare var det som "förstörde" det?M MsTake skrev:Jag hade timpris med Tibber fram till september och vi hade koll på priserna dagligen, styrde tvätt/tork/diskmaskinen till nätter då det var billigt. Undvek även bad och längre duschar på extremtopparna. Men för vår del räckte det inte.
Kan dock sakna den större kollen på var fakturan kommer landa på.
Självbyggare
· 250 inlägg
Det ser ändå ut att ligga en inte oväsentlig del kontinuerligt under dag- och kvällstid. Summerar man lågkostnadsförbrunkningen och högkostnadsförbrukningen så ser det ut som att den totala mängden under dyra timmar fortfarande är relativt sett hög. Vilka förbrukare har ni 06-00?N Niclas81 skrev:Jag tycker också det verkar en smula konstigt…
Jag kan bara utläsa från Greenely-appen och där tycker jag det generellt ser rätt bra ut med förbrukning till stor del på natten.
Bifogar ett par bilder på några slumpvist utvalda dagar under september.
Grå staplar är vår förbrukning, kurvan visar spotpris.