Håller på och gräver och har stött på en okänd kabel. Det är verifierat att det inte ska finnas några ledningar ens i närheten med ledningskollen. Inkommande el kommer helt på andra sidan huset där även proppskåpet sitter. Spänningstestare ger inget utslag. De tre inre kablarna är stora ungefär som grov koaxialkabel.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för typ av kabel utifrån bilden?

• Nedgrävd okänd kabel med tre innertrådar synlig i jord, skadat yttre hölje, inget spänningsutslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
S Sterra skrev:
Håller på och gräver och har stött på en okänd kabel. Det är verifierat att det inte ska finnas några ledningar ens i närheten med ledningskollen. Inkommande el kommer helt på andra sidan huset där även proppskåpet sitter. Spänningstestare ger inget utslag. De tre inte kablarna är stora ungefär som grov koaxialkabel.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för typ av kabel utifrån bilden?
EKKJ 3x10/10.
1kV typ serviskabel från förr.

Har du gjort Ledningskollen.se?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
EKKJ 3x10/10.

Jaja
E El-Löken66 skrev:
EKKJ 3x10/10.

T

Jajamen, jag har kollat och elen går helt på andra sidan huset. Bifogad bild är från eon där man ser att inkommande el kommer längs uppfarten till proppskåpet i garaget. Den hittade kabeln är på andra sidan huset där jag markerat med rött. Jag vet även hur elen kommer in i huset från proppskåpet och det är precis mitt emot garaget ca 1 meter därifrån bara.

Översiktskarta som visar inkommande el vid en uppfart och placeringen av ett elektriskt skåp i ett garage, markerat med rött.
Skapa konto

Tjockleken lite tydligare.

Måttband visar tjockleken på en exponerad kabel i marken.
Skapa konto

Mikael_L
Det kan vara lite grövre än 10mm2 också.
Men EKKJ från typ mellan mitten av 50-talet fram till ca 1970, av färgerna att döma. Kanske kan ge en vink om vad det kan höra till, ha hört till.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som El-löken skriver en gammal EKKJ
kan vara en gammal matning
Är det ett nyare hus på en gammal tomt
Kan ju vara så att den gamla matningen kopplats ur och ny dragits
Tycker du ska ta kontakt med Eon så dom kan kolla det
I och med att den inte finns med på ledningskollen ligger inte skulden på dig

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det bästa är nog att fixa fram en kabelsökare och kolla var den går.

E
D Daniel 109 skrev:
Ligger den så där känns det inte särskilt seriöst.

Verkar ju att Eons kartor är säkra med heldragna linjer så då är det något gammalt eller en intern kabel. Den borde ju gå raka vägen från garage till hus men var sitter huvudcentralen?

D Daniel 109 skrev:
I det här fallet ligger inte ansvaret på TS
Denne har fått besked från ledningskollen så det är bättre att överlåta det åt Eon

• Gilla
Sterra
  • Laddar…
Jag tittade på en gammal karta över vårt område och där låg faktiskt ett hus tidigare där vi stötte på kabeln. Vårt hus är byggt 1969 liksom grannarnas hus då man har styckat upp den tomten som det gamla huset låg på. Tyckte också det var udda att det var massa tegelstenar i marken med murbruk och allt. Bifogar en bild, kanske inte syns så bra men det kanske är delar av det gamla huset som vi stött på helt enkelt inklusive gammal elmatning?

Grop i marken med synliga tegelstenar, murbruk och en gammal kabel vilket antyder rester av ett hus.
Skapa konto

Gammal kartbild. Rödmarkerat ungefär där det borde vara på tomten som kabeln är.
Del av en gammal karta med ett rödmarkerat område som indikerar positionen för en kabel på en tomt.
Skapa konto

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
S Sterra skrev:
Jag tittade på en gammal karta över vårt område och där låg faktiskt ett hus tidigare där vi stötte på kabeln. Vårt hus är byggt 1969 liksom grannarnas hus då man har styckat upp den tomten som det gamla huset låg på. Tyckte också det var udda att det var massa tegelstenar i marken med murbruk och allt. Bifogar en bild, kanske inte syns så bra men det kanske är delar av det gamla huset som vi stött på helt enkelt inklusive gammal elmatning?

[bild]
Inte omöjligt. Detta bör Eon enkelt kunna bekräfta om du ställer frågan till mailet du fick från ledningskollen. Då drar du upp den och säljer kopparn. :cool:

• Gilla
Sterra
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ligger den så där känns det inte särskilt seriöst.

Verkar ju att Eons kartor är säkra med heldragna linjer så då är det något gammalt eller en intern kabel. Den borde ju gå raka vägen från garage till hus men var sitter huvudcentralen?
Jag har koll på var elen går inne i huset och den kommer in raka vägen från garaget precis som du skriver, bara ca 1,5 meter mellan där.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan vara lite grövre än 10mm2 också.
Men EKKJ från typ mellan mitten av 50-talet fram till ca 1970, av färgerna att döma. Kanske kan ge en vink om vad det kan höra till, ha hört till.
Kollar formen på ledarisoleringen och visst kan det vara en FKKJ 3x16/16 också, det ser inte helt slätt ut under.

Mikael_L
Och är det såpass grovt så får man nog anta att det har varit en matning till verkstad, liten industri eller likn. Eller kanske ett flerbostadshus.

edit:
Och det verkar kunna stämma om jag jämför med dina två olika gamla fastighetskartor.

• Gilla
Sterra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.