Ska fixa ytskikt i en hall o utmed trappan under tapeten ligger en något tunnare kabel, ca 3 mm tjock. Kan inte hitta varifrån den kommer eller vart den leder. Känns lite skumt om det är en strömkabel, och dumt att ha den där om den inte är till nåt. Bör jag be en elektriker att kika på den, kan jag kontrollera det själv enkelt? Har en i efterhand fixad mindre toalett (ombyggd klädkammare) precis över, så funderar på om det är strömmen till lampan där. Har varit en del småkonstiga hemmafixade lösningar i huset.

• IMG_20260722_122600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
Går ju att kontrollera med olika verktyg om den ström i den bara genom att hålla dem mot kabeln.
Svårt att se på bilden men kan vara telefon eller internetkabel(?). Går kanske att följa den och se vart den tar vägen?

• Gilla
Sigward
  • Laddar…
En kabel med diametern 3 mm är definitivt inte starkström.
Det är troligen en telekabel mellan två teleuttag i huset, eller nåt gammalt larm.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Går ju att kontrollera med olika verktyg om den ström i den bara genom att hålla dem mot kabeln.
Svårt att se på bilden men kan vara telefon eller internetkabel(?). Går kanske att följa den och se vart den tar vägen?
Ja, jag får kanske ta o skaffa nån mätare kanske. Funderade också på telefon. Internet är det nog inte, går redan en betydligt tjockare nätverkskabel upp. Kan inte följa den mer, hittar ingen start på andra sidan trappen o den försvinner in i väggen. Vill inte ta bort väggskivorna för att kolla 😅

Den var väldigt lös uppåt, o kom ut när jag drog försiktigt. Den hade fyra pyttesmå kopparkablar i sig. Sitter lite hårdare nedåt, så den får nog vara kvar där med kantstav över.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
@
S Sigward skrev:
Den var väldigt lös uppåt, o kom ut när jag drog försiktigt. Den hade fyra pyttesmå kopparkablar i sig. Sitter lite hårdare nedåt, så den får nog vara kvar där med kantstav över.
Då var det nog en telefonkabel, de hade väl fyra tunna ledare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Magnus E K
Hade sån telefonkabel i mitt 60-talshus. Verkar som det bara var ett telefonuttag i hallen från början och sen har någon dragit denna nästan osynliga kabel till sovrummen gissningsvis någon gång mellan det att telefoner blev billiga och trådlösa telefoner fortfarande var dyra och dåliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.