Ska fixa ytskikt i en hall o utmed trappan under tapeten ligger en något tunnare kabel, ca 3 mm tjock. Kan inte hitta varifrån den kommer eller vart den leder. Känns lite skumt om det är en strömkabel, och dumt att ha den där om den inte är till nåt. Bör jag be en elektriker att kika på den, kan jag kontrollera det själv enkelt? Har en i efterhand fixad mindre toalett (ombyggd klädkammare) precis över, så funderar på om det är strömmen till lampan där. Har varit en del småkonstiga hemmafixade lösningar i huset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 903 inlägg
En kabel med diametern 3 mm är definitivt inte starkström.
Det är troligen en telekabel mellan två teleuttag i huset, eller nåt gammalt larm.
Det är troligen en telekabel mellan två teleuttag i huset, eller nåt gammalt larm.
Ja, jag får kanske ta o skaffa nån mätare kanske. Funderade också på telefon. Internet är det nog inte, går redan en betydligt tjockare nätverkskabel upp. Kan inte följa den mer, hittar ingen start på andra sidan trappen o den försvinner in i väggen. Vill inte ta bort väggskivorna för att kolla 😅@ @ndreas skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 661 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 661 inlägg
Hade sån telefonkabel i mitt 60-talshus. Verkar som det bara var ett telefonuttag i hallen från början och sen har någon dragit denna nästan osynliga kabel till sovrummen gissningsvis någon gång mellan det att telefoner blev billiga och trådlösa telefoner fortfarande var dyra och dåliga.
Klicka här för att svara