Hej, har anlitat en stor och välrenommerad trävarufirma för byte av fönster, inkl fönsterbleck. Resultatet för blecken ser efter en första åtgärd ut enligt nedan. Först var se bara rätt avklippta. Nu är de nerbankade. Fult och vasst resultat och tveksam till om detta är OK.
Är jag bara en gnällig kärring, som leverantören anser, eller finns fog för min klagan?

• Dåligt monterat fönsterbleck med ojämna kanter och synliga skarvar på ett nybytt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nej, så ska det inte alls se ut.

Såhär ska det se ut:
(Och observera att det är oklippt plåt hela vägen runt om, så det inte kan rinna ner vatten vare sig bakåt eller åt sidorna eller ens i hörnet mellan bakkant och sida)
26.jpg

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ja bilden på det blecket är ju katastrof..
Har nog aldrig sett ett så dåligt resultat.. Du är alltså inte gnällig.

Mikael

Mikael_L Mikael_L skrev:

Såhär ska det se ut:
(Och observera att det är oklippt plåt hela vägen runt om, så det inte kan rinna ner vatten vare sig bakåt eller åt sidorna eller ens i hörnet mellan bakkant och sida)
[bild]
Det där ser inte rätt ut heller.
Brukar inte gaveln vara täckt?

Mikael_L
T TheGame skrev:
Det där ser inte rätt ut heller.
Brukar inte gaveln vara täckt?
Jag tycker det verkar saknas utvändig smyg, som kanske ska på plats sen och täcka över gaveln.
Inte helt lätt att veta, bilden googlade jag bara lite snabbt fram.

Och det finns många recept på olika snickare gör, men ingen seriös gör något i närheten av TS bild, DET ser ju för hemskt ut.
Men det är öht en lurig fönsteromfattning där, så ett helt vanligt vikt bleck skulle varit svårt att få dit. Kanske snickaren skulle börjat med att jacka ur mer, så hela fönsterblecket kunnat få plats.

Att den är vikt nedåt beror nog på att det är en dörr till höger.. Men det ser för jä***gt ut
Be dom ringa någon som kan

Jag förväntade mig ungefär som bilden jag nu bifogar. Snickaren kapade rätt av. När jag påtalade att detta inte var Ok så har han bankat mer sidorna. Dessutom rispat ytan på aluminiumdörren. Så himla tråkigt

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det verkar saknas utvändig smyg, som kanske ska på plats sen och täcka över gaveln.
Inte helt lätt att veta, bilden googlade jag bara lite snabbt fram.

Och det finns många recept på olika snickare gör, men ingen seriös gör något i närheten av TS bild, DET ser ju för hemskt ut.
Men det är öht en lurig fönsteromfattning där, så ett helt vanligt vikt bleck skulle varit svårt att få dit. Kanske snickaren skulle börjat med att jacka ur mer, så hela fönsterblecket kunnat få plats.
G Gunann skrev:
Hej, har anlitat en stor och välrenommerad trävarufirma för byte av fönster, inkl fönsterbleck. Resultatet för blecken ser efter en första åtgärd ut enligt nedan. Först var se bara rätt avklippta. Nu är de nerbankade. Fult och vasst resultat och tveksam till om detta är OK.
Är jag bara en gnällig kärring, som leverantören anser, eller finns fog för min klagan?
Tack, ja riktigt klantigt tycker jag. Dessutom harvar rispat i färgen
Mikael_L Mikael_L skrev:

Såhär ska det se ut:
[bild]
Mikael_L Mikael_L skrev:

Såhär ska det se ut:
[bild]
Även när det är intill en altandörr? Jag hävdar att det ska se ut enl bifogad bild, rätt?

• Fönsterbleck som är felaktigt monterat och kapad, med synliga skador på sidorna och repor i ytan.
    Skapa konto
Ja det ser ut som det borde

G Gunann skrev:
Jag förväntade mig ungefär som bilden jag nu bifogar. Snickaren kapade rätt av. När jag påtalade att detta inte var Ok så har han bankat mer sidorna. Dessutom rispat ytan på aluminiumdörren. Så himla tråkigt

Även när det är intill en altandörr? Jag hävdar att det ska se ut enl bifogad bild, rätt?
G Gunann skrev:

Lösningen är plåtslagare.
Låt inte en snickare göra plåtslagarens jobb.

Mikael_L
Jaja, jag insåg inte från början att det var sådär, bredvid en dörr, som det var.
Då var det väl inte riktigt fullt så fel som jag tänkte, men fortfarande väldigt fult och amatörmässigt.

T TheGame skrev:
Det är ett paket avseende installation av nya fönster jag köpt o jag har utgått från att det ska vara professionellt utfört. nu ska firman åtgärda för andra gången o ansvarig säger sig vara plåtslagare...,håller tummarna.

G Gunann skrev:
Det är ett paket avseende installation av nya fönster jag köpt o jag har utgått från att det ska vara professionellt utfört. nu ska firman åtgärda för andra gången o ansvarig säger sig vara plåtslagare...,håller tummarna.
från fönsterfirma?
det ska sägas att fönsterfirmor anlitar snickare som är beredda att jobba billigt.

Hej, det var ingen fönsterfirma utan en trävarufirma på orten.. kanske lika illa...
Nu slutligen åtgärdat på ett sätt som jag tycker ser OK ut. Tack för ”rågen i ryggen” i argumentationen med byggfirman

• Nyligen åtgärdat hörn av ett fönster med vit foder och fönsterbleck på en träpanelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag vill påstå att det ska ingå i en snickares kompetens att vika gavlar på fönsterblecken.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
F falmark skrev:
Jag vill påstå att det ska ingå i en snickares kompetens att vika gavlar på fönsterblecken.
Ja det kan man tycka.
Men plåtslagaren gör förmodligen ett böttre jobb.
När jag köpte fönster med montering för ca 10år sen så var det plåtslagare som gjorde blecken. Snickaren kubde montera

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.