8 621 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
OK att ha golvvärme under golvspån + flytspackel + klinker?
Nä, det kan jag tänka mig men här blir det då 13 mm gips istället för 15 mm spackel så det kvittar mer eller mindre för mig. Frågan var snarare så det inte blir sämre med golvspån ovan slingorna. Om det skulle bli dyrare är inte det huvudsakliga problemet utan snarare om det blir ineffektivt för värmenJonatan79 skrev:
Det är tänkt gles på bjälkarna med värmeplåtar mellan.C C.Lundin skrev:
Har förstått det som att det är en tacksam konstruktion för golvläggaren att lägga på. Varför är det så illa då?
Ska du lägga gips innan klinker så ska det vara dubbel golvgips som limmas ihop, inte skruvas. Detta gäller inte våtrum för då får det inte vara någon golvgipsI Inodlog skrev:Nä, det kan jag tänka mig men här blir det då 13 mm gips istället för 15 mm spackel så det kvittar mer eller mindre för mig. Frågan var snarare så det inte blir sämre med golvspån ovan slingorna. Om det skulle bli dyrare är inte det huvudsakliga problemet utan snarare om det blir ineffektivt för värmen
Givet under allt undergolv, du behöver ett värmeelement som utgörs av golvspån och plåtar annars får du ingen bra värmespridning. Dessutom ingen bygghöjd. Googla på LK bjälklagsplåt så har du rätt systemC C.Lundin skrev:
Det blir trögare men bättre, du får ett mycket bättre värmeelement ju mer massa du har ovanför. I betong lägger du värmen i botten av gjutningen precis av samma orsakI Inodlog skrev:Nä, det kan jag tänka mig men här blir det då 13 mm gips istället för 15 mm spackel så det kvittar mer eller mindre för mig. Frågan var snarare så det inte blir sämre med golvspån ovan slingorna. Om det skulle bli dyrare är inte det huvudsakliga problemet utan snarare om det blir ineffektivt för värmen