Jag bygger badrum och skall ha vattenburen golvvärme.
Roth har en lösning där man lägger golvvärmerör på bjälklagsplåt som ligger direkt på bjälklags-bjälkarna.
Ovanpå det golvspån, och sedan flytspackel, tätskikt o klinker.

Min undran är om värmen verkligen kommer igenom alla dessa lager?

Jag tycker det verkar vara en smidig lösning.

En anna fråga jag har är om det är OK ur hållfasthetssynpunkt att göra urtag i bjälkarna för rören?

Se http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/pbs-54.pdf

Redigerat:
B
va har du för isolering i bjälklag?
nog går det igenom dom lagrena.
om tillverkarna har skrivit det i bruksanvisningen.
så ska det funka.

Det är mellanbjälklagret på ett 1,5 planshus så ingen kyla nerifrån direkt.

B
jag tänkte mest så det inte värman från rören sprider sig mot golvet och inte neråt. tänkte så det inte är sågspån.

Jag förstår. Jag kommer att fylla mellanbjälklagret under badrumsgolvet med isolering. Är fyllt till hälften fn (byggt 1967).

Kan du inte flyta in rören i spacklet? Det är absolut bäst.

Att flyta in rören i spackel är nog bäst ur värmespridningssynpunkt förstås.

Det finns ju spårade golvspån för rören. Problemet med det är att jag inte hittat info om spårat spån har samma hållfasthet som icke spårat golvspån.
För om det är svagare, vilket det borde vara, så måste man lägga dubbla golvspån skivor. Antar då den spårade skivan överst? Men med detta bygger man höjd förstås. 2x22 mm = 44 mm. sen plus spackel på kanske max 25 mm (minimum 12 mm vid brunnen). Totalt 44+25=69 mm längst bort från brunnen. Och sen plus klinkerhöjden. Totalt ca 75 mm.
Men visst, skiva 1 gör ju att man bara kommer upp i normalnivå med resten av
golvet i omgivande rum. så egentligen skall inte den räknas.
Ngn som vet om spårat golvspån är lika starkt som ospårat?

Sen kan man väl fästa rören direkt på en ospårad golvspånskiva och sen flytspackla på det. Nackdelen med det är väl att man måste ha ett väldigt tjockt lager spackel, dvs x antal mm ovanför rören. Om rören är 18 mm så blir det ju minimum tjocklek på spacklet 18 mm + X mm. KAnske minimum 30 mm? Och sen blir väl 30 mm för högt för golvbrunnen , som väl standard har en förhöjningsring på 12 mm?

Att lägga rören i bjälklaget under golvspånet känns därför enklast.

ohlgren skrev:
Ngn som vet om spårat golvspån är lika starkt som ospårat?
Nej, det är de naturligtvis inte pga kälverkan. Men inte behöver du 22mm
extra för att kompensera, 16 räcker gott & väl.

Jag la 12mm värmeslang direkt på 22mm spånskiva, sen flytspackel på det.fungerar kanon.
Förhöjningsringar till golvbrunn finns i lite olika mått.

Slacker32 skrev:
Nej, det är de naturligtvis inte pga kälverkan. Men inte behöver du 22mm
extra för att kompensera, 16 räcker gott & väl.
Har ringt Roth precis och de sa att man måste lägga spårat golvspån på tvärsen gentemot golvbjälkarna. Dvs att spåren får inte löpa parallelt med golvbjälkarna. 60 cc mellan golvbjälkarna är tillfyllest.
MEN vändskivorna måste ligga på bjälkar med 30 cc. Detta eftersom spåren ju går åt "båda hållen".
Med golvspackel på detta får man tillräcklig stabilitet för klinker enligt Roth.

Hej
Ser om jag kan få liv i denna gamla tråd.

Planerar att lägga golvvärme på nytt träbjälklag och har då fått förespråkat för mig att det ska läggas 22 mm golvspån, 13 mm gips och sedan klinker.

Jag förstår att det blir lite trögare att värma upp i och med att golvspånen ska värmas upp. Det är inte även så att uppvärmningen kan bli sämre, eller kommer värmen ändå ta sig upp lika bra till slut?

Golvvärmeslingorna(el?) läggs ovan golvspån och gips annnars spån i huvve ;)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvvärmeslingorna(el?) läggs ovan golvspån och gips annnars spån i huvve ;)
Kanske skulle förtydliga att det är vattenburen:) Har förstått att det kan va mer problematiskt med elslingor på golvspån.

Varför gips ? Ska ni inte flytspackla ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför gips ? Ska ni inte flytspackla ?
Nä, blir antingen 13 mm golvgips+s48 eller 15 mm spackel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.