8 340 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Ojordad stickpropp i jordat uttag. Varför farligt?
Hamnade i en diskussion om det här ämnet men kunde inte svara på varför... Jag har bara lär mig att man inte får göra så här och låter därför bli. Men varför är det farligt?
Vad är det som gör att jag får koppla in en gammal lampa med runt ojordat uttag i ett ojordat rum men jag får inte stoppa in den i ett jordat uttag?
Elsäkerhetsverket är ju väldigt tydliga men ger noll förklaring till vad det farliga är?
Om du flyttar in i en modernare bostad, med enbart jordade uttag, kan du inte ansluta gamla elprodukter med runda ojordade stickproppar. Det är heller inte tillåtet att lösa problemet genom att göra en adapter med jordad stickpropp och ojordad uttag. Om du vill behålla dina gamla elprodukter måste du lämna in dem till en fackman för ombyggnad.
Vad är det som gör att jag får koppla in en gammal lampa med runt ojordat uttag i ett ojordat rum men jag får inte stoppa in den i ett jordat uttag?
Elsäkerhetsverket är ju väldigt tydliga men ger noll förklaring till vad det farliga är?
Ojordade stickkontakter
Gamla, runda, ojordade stickproppar får bara användas i ojordade uttag inomhus. De passar helt enkelt inte i jordade uttag och ska heller inte göra det. Att byta ut dessa mot en jordad stickpropp eller att fila ner kanterna på dem för att få dem att passa är livsfarligt.Om du flyttar in i en modernare bostad, med enbart jordade uttag, kan du inte ansluta gamla elprodukter med runda ojordade stickproppar. Det är heller inte tillåtet att lösa problemet genom att göra en adapter med jordad stickpropp och ojordad uttag. Om du vill behålla dina gamla elprodukter måste du lämna in dem till en fackman för ombyggnad.
Så det handlar egentligen om att det inte finns några garantier för att golv är isolerade, elementrör målade, eller att det alltid är torrt, etc., i rum med jordade uttag (förutsatt att alla regler efterföljts)?
Det är konstigt att skriva att det _är_ livsfarligt, då jag kan tänka mig att det _kan_ finnas rum som tidigare varit ojordade men där man senare bytt till jordade uttag. Eller menar de att förekomsten av jordstiftet/blecket i uttaget är tillräckligt för att innebära livsfara?
Det är konstigt att skriva att det _är_ livsfarligt, då jag kan tänka mig att det _kan_ finnas rum som tidigare varit ojordade men där man senare bytt till jordade uttag. Eller menar de att förekomsten av jordstiftet/blecket i uttaget är tillräckligt för att innebära livsfara?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
ESV tar i onödigt mycket. Det är inte direkt livsfarligt. Däremot bryter mot 1:a budordet om dubbla skyddsbarriärer så det kan anses vara "livsfarligt".
Två skyddsbarriärer alltså.
En gammal lampa med rund ojordad stickpropp har 1 skyddsbarriär. Den andra skyddsbarriären förutsätts bestå av isolerande golv och väggar i rummet. I ett rum med skyddsjordade uttag finns det ju berörbar skyddsjord, dvs rummet är inte isolerat från jord.
Våra produkter av idag är antingen skyddsjordade eller dubbelisolerade, och ingen av dem ställer krav på rummet. Skyddsjordade apparater har 1 skyddsbarriär internt medan den andra skyddsbarriären består av det skyddsjordade höljet. Dubbelisolerade apparater har precis som det låter dubbla lager isolering.
Två skyddsbarriärer alltså.
En gammal lampa med rund ojordad stickpropp har 1 skyddsbarriär. Den andra skyddsbarriären förutsätts bestå av isolerande golv och väggar i rummet. I ett rum med skyddsjordade uttag finns det ju berörbar skyddsjord, dvs rummet är inte isolerat från jord.
Våra produkter av idag är antingen skyddsjordade eller dubbelisolerade, och ingen av dem ställer krav på rummet. Skyddsjordade apparater har 1 skyddsbarriär internt medan den andra skyddsbarriären består av det skyddsjordade höljet. Dubbelisolerade apparater har precis som det låter dubbla lager isolering.
Redigerat:
Det fulla beröringsskyddet i en gammal "klass 0" apparat bygger på att den står i en isolerad miljö, utan jordade föremål. Sitter ett jordat uttag där är det en kvittens på att så inte är fallet, jordblecken i uttaget är ju jordade, även om de skulle vara ensamma om saken...
Jag tänker ofta ett steg för kort, ser jag. Tack!M -MH- skrev:
Så, finns där jordade uttag så är det möjligt att skapa jordtag var som helst i rummet, genom att koppla in (helt i sin ordning) skyddsjordade apparater. Då blir kombinationen mellan dessa och en ojordad apparat (som i teorin kan bli strömförande vid fel) dålig/farlig.
Klicka här för att svara