M
E egge80 skrev:
Det gör inget!
ah. Det kanske är enklaste sättet. Ska kika först om beslagen i sig själva har någon mm rörelsemån med, blev lite osäker nu.. isf borde man ju kunna rucka på dem med.

Är det genomgående skruv med en mutterhatt ( jag kallar den så ) på baksidan av dörren eller bara träskruv från framsidan

M
J jonaserik skrev:
Är det genomgående skruv med en mutterhatt ( jag kallar den så ) på baksidan av dörren eller bara träskruv från framsidan
Bara träskruv från framsidan.

Då tar jag tillbaka det jag skrev ursäkta

M
E egge80 skrev:
Då tar jag tillbaka det jag skrev ursäkta
vadå? Kan man inte borra större då?

Då finns bara en sak att göra,exakt som dom andra säger plugga hålen med lim och stickor och borra ett nytt hål, en mall gör du med en kartongbit med små hål i och ligger exakt utefter kanten på dörren för att märka var du ska borra,höger vänster blir det med att vända biten bakochfram

M
J jonaserik skrev:
Då finns bara en sak att göra,exakt som dom andra säger plugga hålen med lim och stickor och borra ett nytt hål, en mall gör du med en kartongbit med små hål i och ligger exakt utefter kanten på dörren för att märka var du ska borra,höger vänster blir det med att vända biten bakochfram
Lite sent nu när det enbart är ett enda handtag som är snett... Alla andra sitter i linje och är monterade.

Får hoppas sticktricket funkar, jag stör mig vansinnigt på detta eftersom det är precis så till att det syns tydligt.

Köp en ny lucka, kan ju inte va många spänn för en sån.

• Gilla
Micleg
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Köp en ny lucka, kan ju inte va många spänn för en sån.
luckan nej. Omlackningen till rätt ncskulör däremot...

Om dom andra sitter exakt allihop på mm ( tveksamt ) så kan du mäta in på måtten på dessa hål om du skruvar bort ett handtag

ClasseClas
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
Om dom andra sitter exakt allihop på mm ( tveksamt ) så kan du mäta in på måtten på dessa hål om du skruvar bort ett handtag
Alltså, det enda felet nu är ju att hålet behöver flyttas några mm rakt i höjdled mot befintligt, eller att man kan rubba metallplattorna nån mm upp/ned.

Om man behöver borra om, är det inte enklare att mäta ut hål just rätt antal mm från befintliga?

M
ClasseClas ClasseClas skrev:
Plugga hålen och gör om som andra har skrivit. Köp en IKEA bormall och markera de borrhål du ska använda i borrmallen.
[länk]
Då får du samma hålsättning varje gång. Jag har använt den till 2 kök och 1 badrum, funkar kanon.
Jo, om cc-måtten på handtagen finns. Dessa handtag har inte cc-mått som funkar med ikeas mall. Har köpt den och provat nämligen.

ClasseClas
M EmmaRa skrev:
Jo, om cc-måtten på handtagen finns. Dessa handtag har inte cc-mått som funkar med ikeas mall. Har köpt den och provat nämligen.
OK, då är tipset att göra en egen borrmall av tex en plexiglasskiva eller en tunn plywoodskiva.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Alltså, det enda felet nu är ju att hålet behöver flyttas några mm rakt i höjdled mot befintligt,
Ingen återvändo blir till att plugga och nya hål, det med att mäta är rätt men tänk 2 ggr innan borrning, eftersom det det skruv från utsidan kan du lägga det på och mätta in allt,så det kommer rätt,kan vara knepigt att märka och borra då borren kan flytta sig i sidled. När du har fått det på plats exakt så tar du en tving tärs över så det sitter fast och borrar genom ett hål, skruvar fast och flyttar tvingen, och borrar nästa ,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.