Tips söks!!
Vi monterade idag handtag på dörrar till en köksö på METOD-stomme.
Såklart hamnade de inte rakt, se bild.
Höjdskillnaden är kanske 2-3 mm men man ser det. Har nu skjuvat gångjärnen det som går utan att det ser bättre ut. Gångjärnen som vi har nu är ”komplement” med klick-insats i dörr. Deras justerbarhet i dörren verkar marginell... (?)
Tips att lösa detta? Finns andra gångjärn med större justerbarhet i höjdled? (Typiskt nog hamnade också dörren till höger nämligen lägre på skåpet med, lärdom är att måtta handtag när de hänger på...)
Vi monterade idag handtag på dörrar till en köksö på METOD-stomme.
Såklart hamnade de inte rakt, se bild.
Höjdskillnaden är kanske 2-3 mm men man ser det. Har nu skjuvat gångjärnen det som går utan att det ser bättre ut. Gångjärnen som vi har nu är ”komplement” med klick-insats i dörr. Deras justerbarhet i dörren verkar marginell... (?)
Tips att lösa detta? Finns andra gångjärn med större justerbarhet i höjdled? (Typiskt nog hamnade också dörren till höger nämligen lägre på skåpet med, lärdom är att måtta handtag när de hänger på...)
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Men de sitter väl bara med två små träskruv? Ta bort handtaget, och limma i en tändsticka, grillspett etc med vanligt trälim. Vänta tills i morgon, skär av jämns med och borra nya hål. Det är ingen stor grej det det där.M EmmaRa skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jo. Är lite problemet att jag är den enda som ser ojämnheten bara, så gör jag nåt och det blir mer fel är det jag som får skulden... Jag tycker dock de sitter för ojämnt för att vara nöjd.mowatom skrev:
Hur stort hål borrade du? Öka på det med en mm i alla hål och sen drar du ena handtaget uppåt samtidigt Som du drar åt skruvarna och det andra drar du neråt och spänner. Det skall gå, ser ut att vara väldigt lite fel...
Tja. Efter en köksrenovering där vi först fick fel rekommendationer på sockel så den som vi köpte inte passade när den skulle monteras, sen blev täckskivan fel på köksön så den glappar 3-4 mm mot vägg, sen blev det felmonterade överskåp som nu väntar på ombyggnad så ville jag väl iaf få handtagen bra.Okarlsson skrev:
Förborrade med någon mm mindre än skruven. Om man borrar större, kommer inte skruven att sitta helt löst då?E egge80 skrev: