Hej!
Jag har problem med ojämn temperatur på varmvattnet.

När jag nyss eldat och tekniktanken nyss blivit fylld via kulverten eller på sommaren när solfångaren skickat upp tempen i tekniktanken till runt 95 grader så är det för varmt vatten ut ur blandningsventilen och innan kulvertstyrningen fyllt på tekniktanken eller regnig sommar så kan det vara 60 grader - då blir varmvattnet för kallt vid tappstället.

Problem har jag förstått beror på att spannet som blandningsventilen (LK 545) har är för litet (en vanlig ventil med VV in, KV in och BV ut - med ett vred) och att det "bara är så", det finns ingen bättre.
Jag har frågat lite på rörläggarbutiker mm men aldrig fått något bra svar. För att jag har "enkelport" och skulle behöva "dubbelport" istället känns som jag fått som svar vid något tillfälle. Någon som har förslag på lösning/produkter

Måste väl vara fler än jag som har 35 graders skillnad på låg och högtemperatur i tanken/varmvattenslingan.

Bilden jag skickar med skulle det vara en lösning? (men om hela tanken är 95 grader har jag väl samma problem). Jag har idag befintlig ventil på position motsvarande SV2 och ingen SV1.
(har 2 slingor i serie). Skållhett i början när båda slingornas vatten är 90-95grader eller vid lite flöde för att vid normal spolning så skulle nedre slingan inte klara hålla uppe temp och då klara det hela?

koppling VV.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://infoweb.esbe.se/files/52227/Katalogdel_Termo_SE_99500290_B.pdf sidan 11

mvh och tack på förhand //Torgny

Min ventil LK 545:
http://produkter.lkarmatur.se/ProductInformation.aspx?Profile=se&DocId=9&style=ProductToPdf&force=5

Staffans2000
Visst skall det fungera.
jag eldar med ved själv. Har dock bara en slinga, men principen är densamma.
Blandningsventiler är enna känsliga gynnare. De beckar ihop ganska fort. Motionera dem regelbundet genom att vrida tempratten fram och tillbaka. Hjälper inte det. Köp nya.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.