På ovanvåningen har vi sex radiatorer, endast två stycken blir lite varma. Övriga är kalla. Jag har luftat radiatorerna och motionerat "piggen" på samtliga radiatorer.

Vad kan man göra mer för att felsöka? Man kan tycka att alla radiatorer på ovanvåningen borde hålla ungefär samma temperatur om systemet fungerade som det ska.

Från pumpen ser jag att det går tre rör med varmvatten till "värmesystemet" på ovanvåningen. Det framgår dock inte mer vart exakt varje rör går.

De radiatorer som blir varma blir inte jättevarma utan de blir mest varma på ovansidan, men det är avsevärt skillnad mot de andra radiatorerna.

Det känns om det kommer fram varmvatten till radiatorerna, de är inte helt iskalla, men ingen större värme heller.

På nedervåningen är det golvvärme och värmen kommer from en bergvärmepump. Huset är ca 14 år gammalt.

Har det fungerat tidigare?
Har det gjorts något med radiatorsystemet sedan i våras?

Vet du om systemet är injusterat gällande förinställningen på alla radiatorer?

När vi flyttade in i huset för ca 3 år sedan var det väldigt varmt i huset minns jag. Dock vet jag inte om det var jämn värme på radiatorerna. När elpriserna stack iväg förra året ändrade jag på värmekurvan samt drog ner termostaten i ett rum som vi inte var i. En pump byttes i värmepumpen för ca två år sedan.

Annars har det inte gjorts några ingrepp.
Jag vet inte om systemet är injusterat.

Jag provade precis att lufta elementen igen och det gav ingenting förutom att det är varmare vatten som kommer ut i de två radiatorer som värmer.

Har du termostatventiler på elementen. Du kan lossa termodonet, det sitter som en mutter närmast elementet, under där sitter en pigg. Se efter om den är inne eller ute, dom har en förmåga att fastna i stängt läge efter sommaren. Knacka på den som en hackspett med skaftet på en mejsel eller morakniv, då brukar dom hoppa ut, det går även att knacka med en hammare bordust på metallen, det ska skaka om ordentligt i ventilen. Inga verktyg för att dra ut den.

Utöver sådant du gör har jag även varit med om att det varit en luftbubbla i rören som stoppat flödet. Hade en radiator som vägrade bli varm och jag gjorde det mesta med termostaten/ventilkäglan på det. Det som sedan löste det hela var att jag vred av och på flödet till övriga radiatorer på den delen av slingan och lyckades på så vis få loss luftbubblan som satt. Det bubblade till rejält i rören och sedan blev det varmt. Fick självfallet lufta ur i högsta punkten efteråt.

Men det var efter att vi tömt hela systemet och fyllt det igen.

Det jag hade testat som novis i ditt fall hade varit att vrida av alla övriga radiatorer än de som blir varma och sedan vrida upp cirkpumpen till max och se vad som händer. Samt fortsätta knacka på stiftet till ventilen.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi flyttade in i vårat hus i februari för snart 2 år sedan, byggt 99, mitt i elkris och elände.
Då var alla våra element på övervåningen relativt kalla, enbart ljumna upptill. Det var ju bra, tänkte vi då priserna var som de var. Förra vintern ville jag dock öka värmen lite för att få det lite jämnare på över- och undervåning.
Vred på termostatventilerna till max, men inget hände. Kollade strypningen i kopplet, utan nämnvärd förändring. Kollade pumpen, allt grönt där. Testade att lufta elementen, slå ut den lilla piggen bakom termostatventilen som tidigare föreslagits, men ingenting verkade funka.

Till slut, och ja minns inte exakt hur ja kom fram till det, så började jag ana att rören kopplats fel vid värmepumpen. Så tilloppet till övervåningen satt på returen och vice versa.
Tömde systemet på övervåningen, bytte plats på rören, fyllde upp allt igen, luftade elementen och vips så var våra element varma och goa!

Jag säger inte att detta är problemet i ert fall, men om allt annat misslyckas så kan man ju åtminstone ha det i åtanke.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Piggen har jag "motionerat" på alla radiatorer. Den satt fast i det rummet där vi hade haft det avstängt men sen blev den lös.

Hur vet jag vad som är öppet läge på termostatventilen?

När vi bytte pumpen blev det gjort under akuta omständigheter, (det sprutade vatten och jag fick ta en "jourtid" för att få det löst), rörmokaren nämnde att det fanns risk att det kommit in luft i systemet. Det har ju aldrig blivit ngt pysande ljud när jag luftat elementen så givet kommentarerna så känns det inte omöjligt att det är någon luftficka någonstans i systemet.

Jag ska prova att stänga av termostateterna en stund och sätta på dem igen och se om det händer ngt.

Vänstervrid till max på termostaten, då är den öppen helt, fungerar det inte som du vill, tar du bort termostaten. Det med luft, stäng alla element utom ett, låt det gå några minuter och lufta och kanske GV med. Fortsätt så med att stänga öppna element så åker säkert luften iväg om det finns någon. Cikpumpen på max, det gäller att få fart på flödet. Håll koll på trycket, minst 1 bar vid luftning och fyll på om det sjunker, luftning och tryck måste följa varandra.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det man kan göra också är att stänga alla termostater förutom en som ställs på max, då bör flödet gå genom den radiatorn. När radiatorn får värme så öppnar man nästa termostat och stänger första, osv tills man gått igenom alla.
Då öppnar man alla termostater.

Termostaterna bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning.
All värmereglering bör ske med centrala reglersystemet som reglerar framledningstemperaturen.
Men då gäller det att hela systemet är injusterat.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
stort tack för alla tips, jag ska prova och återkoppla

Jag har provat att stänga av andra radiatorer enligt tips ovan. Jag har inte varit 100% systematisk och dokumenterat förfarandet men kort sagt om jag stänger av några radiatorer så blir andra radiatorer varmare. Dvs jag känner värmen som jag inte gjorde förut, men om jag låter alla vara på så är det endast i två radiatorer som man känner att de är varma.

Jag gissar att det var cirkulationspumpen som gick sönder för två år sedan. Det är den på bilden nedan. Kan det vara så att den inte orkar pumpa varmvattnet till alla radiatorer?

• Cirkulationspump märkt "wilo", tekniska specifikationer, QR-kod, strömkabel, delvis mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Vova Ostapchuk
  • Laddar…
Är det 1-rörs eller 2 - rörsystem. Ta ett foto på kopplet ( där rören från ev golvet kommer ) och radden på dom som blir varma och ett som inte blir varmt

J jonaserik skrev:
Är det 1-rörs eller 2 - rörsystem. Ta ett foto på kopplet ( där rören från ev golvet kommer ) och radden på dom som blir varma och ett som inte blir varmt
Så här ser rören ut som kommer upp från golvet. Det ser likadant ut på alla radiatorerna tycker jag. Det är totalt sex radiatorer. Den bild där man ser en sladd till höger är från fungerande radiator. Notera dock att det inte blir jämnvarmt utan det är varmt där vattnet kommer in men om man känner längst ner så är det inte speciellt varrmt.

Vad är "radden"?

• Vit element, kopparanslutningar, reglerventiler och vita plastskydd på ett trägolv mot ljus vägg.
    Skapa konto
  • Element med rör, termostatventil, vägguttag och golv i ett rum.
    Skapa konto
Den röda lilla pluggen visar att kopplet är inställt som ettrörssystem, dvs bypass öppen i kopplet.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Har du en ritning över hur slingorna/rören är dragna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.