Hej

Har ett fristående bastuhus med en Harvia the wall SW90 som aggregat.

Problemet är att värmen varierar mellan 65 och 95 grader. Var 10e minut eldar bastun på rejält, upp till 95 grader. Sen stänger den av, blir kallt, ner mot 65 grader. Sen börjar den om igen.

Detta förtar tyvärr hela bastuupplevelsen. Är detta något som jag kan fixa?

J
Har det fungerat bättre tidigare?
Det kan säkert vara fel på termostatet om du har ställt det på max och det ändå slår av för tidigt. Annars undrar jag över skicket på stenarna. Vi bastar mycket och byter stenarna i vårt 7kW aggregat årligen då de smular sig och inte alstrar värmen ordentligt. I en optimal bastu har du så mycket varma stenar som möjligt och helst inte en massa värme i luften.
Hur stort är rummet?

J Jitee skrev:
Har det fungerat bättre tidigare?
Det kan säkert vara fel på termostatet om du har ställt det på max och det ändå slår av för tidigt. Annars undrar jag över skicket på stenarna. Vi bastar mycket och byter stenarna i vårt 7kW aggregat årligen då de smular sig och inte alstrar värmen ordentligt. I en optimal bastu har du så mycket varma stenar som möjligt och helst inte en massa värme i luften.
Hur stort är rummet?
Nej, har alltid funkat ganska dåligt.

Har inte bytt stenar på 3 år. Men som sagt, även efter byte har det inte funkat. Rummet är ca 8 m3. Ser att sw90 rekommenderas mellan 8-14 m3 så borde inte vara något problem?

M Maestrono skrev:
Nej, har alltid funkat ganska dåligt.

Har inte bytt stenar på 3 år. Men som sagt, även efter byte har det inte funkat. Rummet är ca 8 m3. Ser att sw90 rekommenderas mellan 8-14 m3 så borde inte vara något problem?
Hej. Det ni säger nu är ganska orimligt, om ett bastu aggregat får upp tempen till 95 c° så kan det inte blir 65c° på kort varsel, stenmagasinet värmer bastun så temp variationerna är ej rimliga, troligen är aggregatet fel kopplat ?, fattas en fas ? eller monterat på fel höjd ? I värsta fall så är bastun helt fel byggd, jag är finne och bastar minst 5 ggr i veckan med Harvia aggregat och min son har exact lika aggregat som ni utan problem.
Ps 95 c° är onödigt högt i en bastu om man inte har en torrbastu

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej. Det ni säger nu är ganska orimligt, om ett bastu aggregat får upp tempen till 95 c° så kan det inte blir 65c° på kort varsel, stenmagasinet värmer bastun så temp variationerna är ej rimliga, troligen är aggregatet fel kopplat ?, fattas en fas ? eller monterat på fel höjd ? I värsta fall så är bastun helt fel byggd, jag är finne och bastar minst 5 ggr i veckan med Harvia aggregat och min son har exact lika aggregat som ni utan problem.
Ps 95 c° är onödigt högt i en bastu om man inte har en torrbastu
Nej, alla faserna är aktiva. Den är även installerad inom måtten som är angivna i databladet.

Var ute och kollade stenarna nu. Var bristfälligt med stenar mellan värmeelementen. Kanske det är problemet? Får köpa nya stenar och prova.

Ska bastun klara att hålla sig 85-90 grader konstant? Eller ska det variera?

M Maestrono skrev:
Nej, alla faserna är aktiva. Den är även installerad inom måtten som är angivna i databladet.

Var ute och kollade stenarna nu. Var bristfälligt med stenar mellan värmeelementen. Kanske det är problemet? Får köpa nya stenar och prova.

Ska bastun klara att hålla sig 85-90 grader konstant? Eller ska det variera?
Hej. Är allt ok så varierar det inte mycket, är ditt bastu hus isolerat som det ska vara, med till och från luft enligt anvisningar, självklart kan bastuaggregatet vara defekt, termostat fel, att det skulle bero på stenarna är inte troligt, såvida du inte packat aggregatet helt fullt utan luft mellan stenarna.

Det låter som om tillslagstemperaturen för aggregatet är för låg. Men det låter också som om bastun tappar värmen extremt fort. Är tak och väggar täta nog? Ä taket lågt nog? Kan du isolera?

Det är denna bastu jag har

https://www.polhus.se/folkbastun-p-1057

44 mm tjockt knuttimrat virke. Isolerat i talet ca 120mm. Tilluft under aggregatet. Frånluft diagonalt över. Frånluft går direkt utomhus.

Tror inte det är något fel på själva huset, har samma problem när jag bastar mitt i sommaren också.

M Maestrono skrev:
Det är denna bastu jag har

[länk]

44 mm tjockt knuttimrat virke. Isolerat i talet ca 120mm. Tilluft under aggregatet. Frånluft diagonalt över. Frånluft går direkt utomhus.

Tror inte det är något fel på själva huset, har samma problem när jag bastar mitt i sommaren också.
Hej, hur lång tid är det mellan högsta temperatur vs lägsta, är det timmar det rör sig om ? Om aggregatet är ok så ska inte temperaturen pendla mycket så länge den är påslagen

M Maestrono skrev:
Problemet är att värmen varierar mellan 65 och 95 grader.
Du måste ha antingen extrem ventilation eller mycket dålig isolering för att temperaturen ska kunna sjunka med 30 grader på 10 minuter. Eller sitter möjligen termometern väldigt nära aggregatet så att den "luras"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.