Jag har ett litet enplanshus i lättbetong från 1950-talet, huset har vattenburen värme, från början med olja/ved kombipanna och radiatorer i gjutjärn. För sju år sen så slängde jag ut den gamla Norrahammar/Parcapannan och skaffade en CTC 312geo med tillhörande borrhål.
Därefter har jag succesivt byggt om värmesystemet i huset till vattenburen golvvärme. Dock är det fortfarande radiatorer i de två största rummen samt i källaren.
Vardagsrummet vill jag inte hugga upp det fina parkettgolvet i så där får det fortsätta vara radiatorer i gjutjärn i. Vardagsrummet är ganska stort (5x5,5 meter) och två av väggarna samt delvis en tredje är ytterväggar. Det finns ett fönster i var och ett av de två väggarna som helt och hållet är ytterväggar och det är ett element under varje fönster.
I det rummet som jag kallar för hobbyrummet (som är det näst största rummet) sitter det idag en gjutjärnsradiator under fönstret men här är tanken att det någon gång i framtiden också ska bli golvvärme. Två av väggarna är ytterväggar och den ena har ett fönster.
Det finns källare under hela huset förutom under vardagsrummet, källaren värms upp av vattenradiatorer i plåt men är lite underdimensionerat idag eftersom att det inte längre finns någon panna som avger värme. Jag har återanvänt en radiator som tidigare satt i mitt sovrum (innan det blev golvvärme där) och likaså en radiator i plåt som tidigare satt i badrummet i källaren men rördragningen fram till dessa är ännu inte färdig.
Köket, hallen och sovrummet är det vattenburen golvvärme i och likaså i badrummet men där är golvvärmen elektrisk samt att det finns en vattenburen handdukstork med elpatron i för sommarhalvåret. Inomhusgivaren till värmepumpen sitter i hallen på väggen mot badrummet. Badrummet har en yttervägg, köket har en och sovrummet har två ytterväggar.

Hela huset är tilläggsisolerat på vinden med 25-30cm lösull för 8 år sen och samtliga fönster är bytta till 3-glas och även ytterdörrarna är utbytta för ungefär lika länge sen.

Nu till min fråga...

Jag upplever att det är betydligt kallare i mitt vardagsrum (och delvis även i hobbyrummet) än vad det är i den delen av huset där det finns golvvärme.

Finns det något sätt att åtgärda det?
Radiatorerna i vardagsrummet känns bara "fesljumma" typ. Jag tänker mig om man på något sätt ströp flödet till golvvärmecentralen så att det blev mer flöde till den delen av huset där det sitter radiatorer?
 
Går cirkulationspumpen i bergvärmepumpen på konstant hastighet eller är den tryck-/behovsstyrd från värmepumpen?
Den ska gå på konstant hastighet.

Sen behöver hela värmesystemet injusteras gällande förinställningen på varje enhet.

Difftemperaturen över varje radiator & golvvärmeshunt bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför ska cirkulationspumpen inte vara tryck-/behovstyrd från värmepumpen? Är det inte mer eller mindre standard att värmepumpar kör pumpen efter behov?
 
F Freniño skrev:
Varför ska cirkulationspumpen inte vara tryck-/behovstyrd från värmepumpen? Är det inte mer eller mindre standard att värmepumpar kör pumpen efter behov?
Hur vet cirkulationspumpen vad värmebehovet är?
Särskilt när man har två olika system, golvslingor och radiatorer ...
 
Mycket lättare att dels justera in anläggningen men även att få jämn temperatur när det är fast flöde på cirkulationspumpen.

När systemet väl är injusterat så kan det gå att gå över till tryckstyrd eller flödesstyrd inställning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur vet cirkulationspumpen vad värmebehovet är?
Särskilt när man har två olika system, golvslingor och radiatorer ...
Jag kan nästan inget om värmesystem. Det var en fråga, inget ifrågasättande. Min VP kör pumpen lite innan och lite efter kompressorn kör och i manualen rekommenderas den inställningen. Tänkte att det var det som menades med tryck-/behovstyrd?
Men nu fick jag ett bra svar av demmpa. Åter till TS problem
 
Samma visa alltid och en klassiker med GV och radiatorer, vatten går alltid lättaste vägen och det ingen vilken väg den tar. Vilken fart ar det på pumpen, går det att öka på. Pumpen måste kunna ge det flöde som behövs till allt och ena eller andra systemens behovs måste tillgodoses. Vid olika tillfällen ner termostater öppnar så kan ena eller andra stjäla födet från det andra.
 
Jag hittade manualen på nätet nu, den går på något som heter konstant kurva och det finns fyra såna kurvor 1-4.
Min är inställd på kurva 1.
 
E EPG skrev:
Jag hittade manualen på nätet nu, den går på något som heter konstant kurva och det finns fyra såna kurvor 1-4.
Min är inställd på kurva 1.
Börja med att sätta pumpen på 2 räcker det inte blir det 3 nästa gång. Med ojämn värme på olika ställen, kan det vara att ett antl termostater öppnar och blir det mindre flöde totalt i systemet i förhållande till behov.
 
Här är lite grafik som är saxat från manualen.
Dock har jag dålig koll på hur jag tolkar diagrammen.
 
  • Manualdiagram med tryckalternativ: Proportional, Constant och flera kurvor. Färgindikatorer i grönt, gult och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över kontrollmod, proportionellt och konstant tryck, och konstant kurva för UPM3 xx-50 och xx-70, med färgade indikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över flöde och höjd, markerat med "INTERNALLY CONTROLLED 7 m" och "INTERNALLY CONTROLLED 5 m", med oklar tolkning från manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram från manual med grafer och symboler, som visar olika mätvärden och linjer med oklar tolkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Delta T verkar vara cirka 3-3,5 grader enligt termometrarna som sitter på fördelningscentralen.
 
Du ska använda nr 2 i bilden som är konstat fart och ställ upp den på max till att börja med, kan gå med 2 och det märker om ett dygn om det fungerar med 3 och ställer om till 2. Sen hur du avaktiverar dom andra kurvorna, kanske med att släcka den gröna lampan, du får prova
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
Diagram som visar inställningsmeny och tryckskontroller för UPM-pump, med symboler för att låsa/låsa upp funktioner och justera driftsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelt tryck på piltangent visar vald inställning.
Hålla piltangent intryckt i mer än 2 sekunder så hamnar man i programmeringsläge, växla mellan olika programmen genom att trycka på piltangent, 10 sekunder efter sista tangenttryckningen så sparas valt program.
Genom att hålla inne piltangent i mer än 10 sekunder så låser/låser upp programmeringsläget.
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.