2 104 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Oisolerat betongbjälklag.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Hej. Jag bor i ett 2-våningshus (bostadsrätt) med betongmellanbjälklag i Filigrankonstruktion och vattenburen golvvärme+parkettgolv. Jag har nu upptäckt att det inte finns någon som helst isolering ingjuten i bjälklaget vilket resulterat i att värmen från lägenheten på övervåningen blir till takvärme hos mig vilket medför för hög inomhustemperatur i bottenvåningen och mycket högre elförbrukning på övervåningen!
Min fråga är då: Är det en felkonstruktion och vad kan man göra åt problemet?
Mvh Stellan Flemming, Sätila
Min fråga är då: Är det en felkonstruktion och vad kan man göra åt problemet?
Man isolerar alltid under golvvärme för att det inte skall läcka nedåt. Om det är för lite isolering eller saknas helt så är det konstruktionsfel eller byggfusk.
Vad man kan göra åt det är att tillföra isolering. Om golvvärmen ligger ovanpå bjälklaget kan man såklart lägga om den med isolering under, nya golv måste läggas samt påverkan på trösklar, dörrar osv.
Alternativt att isolera taket på lägenheten under med nytt tak utanpå det.
I båda fallen förlorar någon takhöjd, minst 5cm, förmodligen mer.
Hur nytt är huset? Är det elektrisk eller vattenburen golvvärme?
Är det bara du som upplever det här problemet eller alla i föreningen?
Vad man kan göra åt det är att tillföra isolering. Om golvvärmen ligger ovanpå bjälklaget kan man såklart lägga om den med isolering under, nya golv måste läggas samt påverkan på trösklar, dörrar osv.
Alternativt att isolera taket på lägenheten under med nytt tak utanpå det.
I båda fallen förlorar någon takhöjd, minst 5cm, förmodligen mer.
Hur nytt är huset? Är det elektrisk eller vattenburen golvvärme?
Är det bara du som upplever det här problemet eller alla i föreningen?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Tack pelle24 för ett snabbt och klargörande svar.
Vårt hus är 6 år gammalt, vattenburen värme med egna frånluftsvärmepumpar och alla 8 lägenheterna, 4 nere och 4 uppe har samma problem. Det finns ytterligare 24 lägenheter i föreningen men de är byggda i en helt annan och modernare konstruktion så där finns inte dessa problem. Däremot finns det ett 40-tal hyreslägenheter byggda av och förvaltade av samma byggföretag som är ca. 4 år äldre. Den enda skillnaden är att i de husen är det plastmattor på golven som standard, några enstaka lägenheter har parkettgolv i vardagsrummet som kunde väljas till mot tillägg på hyran
Nu undrar jag om du eller någon annan på forumet har svar på mina 2 följdfrågor.
Följdfråga 1: Hur länge har man byggt betongbjälklag med golvvärme med riktig isolering?
Följdfråga 2: Finns det några skrivna byggregler eller byggnormer där man kan läsa sig fram till hur man ska bygga för att undvika "värmevandring" i betongbjälklaget?
Vårt hus är 6 år gammalt, vattenburen värme med egna frånluftsvärmepumpar och alla 8 lägenheterna, 4 nere och 4 uppe har samma problem. Det finns ytterligare 24 lägenheter i föreningen men de är byggda i en helt annan och modernare konstruktion så där finns inte dessa problem. Däremot finns det ett 40-tal hyreslägenheter byggda av och förvaltade av samma byggföretag som är ca. 4 år äldre. Den enda skillnaden är att i de husen är det plastmattor på golven som standard, några enstaka lägenheter har parkettgolv i vardagsrummet som kunde väljas till mot tillägg på hyran
Nu undrar jag om du eller någon annan på forumet har svar på mina 2 följdfrågor.
Följdfråga 1: Hur länge har man byggt betongbjälklag med golvvärme med riktig isolering?
Följdfråga 2: Finns det några skrivna byggregler eller byggnormer där man kan läsa sig fram till hur man ska bygga för att undvika "värmevandring" i betongbjälklaget?
Redigerat:
Det som gäller är AMA http://byggtjanst.se/Varaprodukter/AMA-presentation/
Dock är det ju inte lag utan branchregler. För att man skall kunna hävda fel måste det finnas ett avtal med den som byggt huset att AMA skall följas.
Dock är det ju inte lag utan branchregler. För att man skall kunna hävda fel måste det finnas ett avtal med den som byggt huset att AMA skall följas.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Tack för svaren, de har varit till stor hjälp för oss drabbade.
Hälsningar Stellan Flemming, Sätila
Hälsningar Stellan Flemming, Sätila
Klicka här för att svara