IMG_4842.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Vi har en massa kvadratmeter marksten runt huset och på infarten som är full med ogräs.

Eftersom det är så stora ytor är det inte riktigt ett alternativ att plocka upp dem och lägga markväv under just nu. Det skulle ta evigheter. Vidare gör den här vågiga formen och att de ofta ligger väldigt tätt det svårt att rensa med ogräsverktyg.

Så vad är det billigaste/enklaste sättet att bli av med det? Kokande vatten? Bränna bort det? Köpt eller hemmagjort ogräsmedel? Hjälper det att fylla med sand efteråt?

Tacksam för hjälp!

Gasolbrännare

Jag har kört med brännare ibland. Tar rätt lång tid och funkar inte om det blåser. Prövade förra veckan att spraya på ogräsättika. Allt blev helt gult på 1-2 dagar. Får se om det kommer tillbaka nu eller om de flesta rötter dött också helt. Det finns fogsand som ogräset växer mindre bra i. Men allt annat än ren hårdgjord yta får man nog räkna med att det blir en del ogräs i.

Roundup/glyfosat är det som gäller om du ska få död på det. Du kan prova med ogräsättika men de brukar i regel inte få död på roten så ogräset återuppstår efter en vecka.

Beroende på hur djupt rötterna sitter kan du prova köra med högtryckstvätten och sedan fylla i med fogsand.

• Gilla
BGA och 1 till
  • Laddar…
Salt

• Gilla
johananderson
  • Laddar…
Roundup fungerar dåligt och efter en månad är det likadant igen. Så dyrt som det är borde det fungera hela sommaren.

Tack för svar, många olika bud! Jag får väl helt enkelt prova lite olika metoder och se vad som funkar bäst.

Jag kör gasol och sen går jag med grästrimmer med tråd och slår bort det som är kvar. Med brännaren ska du bara bränna på full gas någon sekund så de blir mörkgröna, inte bränna upp dem. Efter två-tre dagar är det bara torrt fnöske kvar.

Jag lärde mig den hårda vägen att ogräsättika kan missfärga betongsten. Testa först på en liten yta! Och det du ser på bilden är inget markväv stoppar, det kommer uppifrån. Jag lade s.k. ogräshämmande fogsand, men det funkar inget vidare.

• Gilla
BGA
  • Laddar…
S
Skaffa en borstmaskin och kör regelbundet så håret sig ogräset borta.

Jag skulle prova att "blåsa" bort det där med högtryckstvätten och "aggressivt" munstycke typ rotojet. Jag tror du får bort det rätt lätt. Sen lär det väl tyvärr komma tillbaka efter en tid.

Vanligt tösalt fungerar bra.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Salt kan få stenen att spricka. Jag körde rent med högtryck och fyllde på med ny sand.

F Finndjävel skrev:
Roundup fungerar dåligt och efter en månad är det likadant igen. Så dyrt som det är borde det fungera hela sommaren.
Googla på roundup! Det vill iaf inte jag ha inärheten av min familj!

Lite salt och när dom börjar vissna, blås bort med högtryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.