72 453 läst ·
158 svar
72k läst
158 svar
Ofrivillig pool i trädgården ...
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Vill du inte läsa så kan du scrolla vidareE Erik Salhammar skrev:
Jag har två frågeställningar:
1. Går det att åtgärda smidigt och effektivt?
2. Kan det stora problemet just där bero på grannens höjning av tomten och markduken under gruset? Och hur tar jag reda på det. Om det är så tänker jag att vi kanske kan hjälpas åt att lösa problemet helt enkelt.
Bidra gärna, men om du bara stör dig behöver du faktiskt varken läsa eller skriva..
Jag skulle tro att grannens tomt är eg på samma nivå som er, men de har försökt lura bort vattnet så det inte "syns" eller känns på ovansidan.. men allt vatten finns nog under..
Det ser ju inte ut som de anlagt en perfekt gräsmatta på sin sida direkt.. så antaglien har de lagt en duk och öst på massa grus .. och sedan är det svårt att se om tiden gjort sitt (smust, löv osv) eller om de lagt på ett jordlager..
Men det hjälper dem oavsett att gå på tomten.. utan att bli så blöta om fötterna.. men vattnet ligger istället under "gångytan"
Ser ut att vara ett vattensjukt område generellt..
Har ni bott tilräckligt länge för att se hur pölarna reagerar på säsongerna/årstiderna? Det är inte alls ovanligt med dessa dammar på viss mark.. under vårvintern (när snön smälter, när det snöar o regnar.. och allt vatten rinner till lägsta punkterna på marken).. även hösten (om den är regnig) kan drabbas av större pölar..
Den stora frågan är vad som händer däremellan.. torkar de upp ? och isf hur fort.. tar det 1 dag.. 1 månad eller mer? och när det synliga vattnet är borta.. hur lerigt är det, är marken fast att stå på.. om inte.. hur mycket glider ni ner.. ? (och stelnar den marken någon gång under året?)
Är er tomt jämn i övrigt.. ? eller är det en sluttande tomt.. (från huset sett bygger man ju normalt så att vattnet rinner bort ifrån huset.. och har ni precis dränerat så är ju det åtgärdat iaf.. men efter den "grävytan2" ?)
Man får agera lite privatdetektiv ibland
Det ser ju inte ut som de anlagt en perfekt gräsmatta på sin sida direkt.. så antaglien har de lagt en duk och öst på massa grus .. och sedan är det svårt att se om tiden gjort sitt (smust, löv osv) eller om de lagt på ett jordlager..
Men det hjälper dem oavsett att gå på tomten.. utan att bli så blöta om fötterna.. men vattnet ligger istället under "gångytan"
Har ni bott tilräckligt länge för att se hur pölarna reagerar på säsongerna/årstiderna? Det är inte alls ovanligt med dessa dammar på viss mark.. under vårvintern (när snön smälter, när det snöar o regnar.. och allt vatten rinner till lägsta punkterna på marken).. även hösten (om den är regnig) kan drabbas av större pölar..
Den stora frågan är vad som händer däremellan.. torkar de upp ? och isf hur fort.. tar det 1 dag.. 1 månad eller mer? och när det synliga vattnet är borta.. hur lerigt är det, är marken fast att stå på.. om inte.. hur mycket glider ni ner.. ? (och stelnar den marken någon gång under året?)
Är er tomt jämn i övrigt.. ? eller är det en sluttande tomt.. (från huset sett bygger man ju normalt så att vattnet rinner bort ifrån huset.. och har ni precis dränerat så är ju det åtgärdat iaf.. men efter den "grävytan2" ?)
Man får agera lite privatdetektiv ibland
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Nu har jag tagit lite fler bilder som kanske kan ge er en uppfattning om hur tomten ser ut. Ni får säga till om det är något som saknas!
Hit har jag förstått det som att dräneringen leds. Detta är på framsidan av huset där det också är torrare. På baksidan lutar tomten bort från huset i olika grad.
Nedan ser man mest resultatet efter dräneringen.
Till höger bakom växthuset på bilden ovan är en provisorisk bur, vi la plattor under den för att skydda djuren mot den värsta vätan då det är precis bredvid ”poolen” I vår ska det byggas upp en ordentlig bur i anslutning till ett skjul mot garaget där det är torrt.
Dessa tre bilder är mot/på andra sidan trädgården där det är mindre blött. Där ser man skadorna på gräsmattan efter dränering och minigrävarens framfart.
Grannens tomt till höger om denna bild.
Bara bilder närmre det problematiska hörnet.
Här ser man en del av muren grannen lagt mot tomtgränsen, där mur finns är det mindre blött, men fortfarande ganska blött trots allt.
Detta är vårt värsta problemområde, här finns ingen ”mur”.
Från hörnet med ”pool” och mot andra nedre hörnet och grannen på andra sidan. Även är är det blött, men inte massa stående vatten. Här ser man även de fyra björkarna vi har.
Dessa två bilder är tagna från huset ner mot tomtgränsen. Man kan se kraftledningen i bakgrunden. Det som ligger utanför tomten är alltså kommunens. De fäller sly/småträd med jämna mellanrum men forslar inte bort det utan låter det bara ligga som det faller. Bortom det vi ser här ligger ett område med järnåldersgravar. Ett mycket vackert område som bidrog till att vi köpte detta hus. Då visste vi inte hur blött det är i trädgården under vår, vinter och hela hösten.
Vi flyttade som sagt in i slutet av september början av oktober och det gick kanske tre dagar och sedan var det dyblött och har varit sedan dess. Vi hade tur att det var kallt i december när dräneringen gjordes (sista veckan försvann kylan och därav blev gräsmattan förstörd).
Hoppas detta ger en bättre överblick.
Det jag framförallt önskade med denna tråd var två saker:
1. Finns det någon lätt, smidig och billig åtgärd? Detta har jag fått ett par förslag som jag ska kika närmre på, bland annat en eller flera stenkistor som låter ekonomiskt försvarbart.
2. När någon påpekade grannens markduk/plast uppstod frågan om huruvida det är så problematiskt i det hörnet av trädgården pga grannens åtgärder på sin tomt. Därav blev min undran hur jag kan avgöra om deras lösning bidrar till vårt problem? Där har jag fortfarande inte blivit klokare. Det kanske inte ens går att avgöra för allt vad jag vet.
Men det bidrar till att ännu en frågeställning dyker upp i mitt huvud!
3. Kan vi på något sätt hindra eventuellt vatten från deras tomt att leta sig in på vår? Tex genom att bygga en ordentlig mur eller liknande. Deras ”mur” verkar bara vara staplade block och det är rätt skevt i dagsläget.
Jag antar att det inte är en bra idé att helt ta bort blandhäcken mot deras tomt då växter använder vatten, men går den att byta ut mot något som dricker vatten året runt?
Hit har jag förstått det som att dräneringen leds. Detta är på framsidan av huset där det också är torrare. På baksidan lutar tomten bort från huset i olika grad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedan ser man mest resultatet efter dräneringen.
Logga in
Skapa konto
Till höger bakom växthuset på bilden ovan är en provisorisk bur, vi la plattor under den för att skydda djuren mot den värsta vätan då det är precis bredvid ”poolen” I vår ska det byggas upp en ordentlig bur i anslutning till ett skjul mot garaget där det är torrt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grannens tomt till höger om denna bild.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bara bilder närmre det problematiska hörnet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta är vårt värsta problemområde, här finns ingen ”mur”.
Logga in
Skapa konto
Från hörnet med ”pool” och mot andra nedre hörnet och grannen på andra sidan. Även är är det blött, men inte massa stående vatten. Här ser man även de fyra björkarna vi har.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dessa två bilder är tagna från huset ner mot tomtgränsen. Man kan se kraftledningen i bakgrunden. Det som ligger utanför tomten är alltså kommunens. De fäller sly/småträd med jämna mellanrum men forslar inte bort det utan låter det bara ligga som det faller. Bortom det vi ser här ligger ett område med järnåldersgravar. Ett mycket vackert område som bidrog till att vi köpte detta hus. Då visste vi inte hur blött det är i trädgården under vår, vinter och hela hösten.
Vi flyttade som sagt in i slutet av september början av oktober och det gick kanske tre dagar och sedan var det dyblött och har varit sedan dess. Vi hade tur att det var kallt i december när dräneringen gjordes (sista veckan försvann kylan och därav blev gräsmattan förstörd).
Hoppas detta ger en bättre överblick.
Det jag framförallt önskade med denna tråd var två saker:
1. Finns det någon lätt, smidig och billig åtgärd? Detta har jag fått ett par förslag som jag ska kika närmre på, bland annat en eller flera stenkistor som låter ekonomiskt försvarbart.
2. När någon påpekade grannens markduk/plast uppstod frågan om huruvida det är så problematiskt i det hörnet av trädgården pga grannens åtgärder på sin tomt. Därav blev min undran hur jag kan avgöra om deras lösning bidrar till vårt problem? Där har jag fortfarande inte blivit klokare. Det kanske inte ens går att avgöra för allt vad jag vet.
Men det bidrar till att ännu en frågeställning dyker upp i mitt huvud!
3. Kan vi på något sätt hindra eventuellt vatten från deras tomt att leta sig in på vår? Tex genom att bygga en ordentlig mur eller liknande. Deras ”mur” verkar bara vara staplade block och det är rätt skevt i dagsläget.
Jag antar att det inte är en bra idé att helt ta bort blandhäcken mot deras tomt då växter använder vatten, men går den att byta ut mot något som dricker vatten året runt?
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Tack för ett bra inlägg! Jag ska försöka svara och beskriva så gott jag kan.Snigla skrev:
Jag skulle tro att grannens tomt är eg på samma nivå som er, men de har försökt lura bort vattnet så det inte "syns" eller känns på ovansidan.. men allt vatten finns nog under..
Man får agera lite privatdetektiv ibland![]()
Deras tomt är egentligen i samma nivå, men de har höjt den med hjälp av grus, precis som du skriver. Sedan är det tiden, det är inte jord de lagt uppepå.
Vi tittade på huset i juni -22, då var det torrt överallt i trädgården. Vi flyttade in slutet på september/början av augusti -22 och precis då var det torrt, men det började regna ganska exakt när vi flyttat allt och sedan dess har det varit blött! Utom när det varit kallt och allt frusit.
På östra sidan om huset finns denna plätt
Logga in
Skapa konto
där var det lervälling hela hösten och vi förbjöd barnen att gå där. Efter dräneringen är det nog det torraste stället i trädgården förutom framsidan.
Det uppmättes höga fuktvärden i källaren vid besiktning och därför bokade vi in dränering direkt när vi skrivit på kontraktet på huset.
Nu upplever vi att det är torrt närmast huset men det blir geggigt ett par-tre meter ut från huset. Avståndet till blöt mark varierar lite runt huset. Tidigare dränering var visserligen ambitiöst genomförd med två dräneringsrör, men de låg inte djupt nog och det var som sagt uppenbara problem med fukt i källaren. Har inte mätt fukten efter dränering.
Hittills har det inte hunnit torka upp helt sedan vi flyttade in, men vatten är inte alltid stående i samma utsträckning. Det problematiska hörnet har som bäst varit geggigt och man sjunker väl ner ett par-tre cm som minst där, i övriga trädgården kanske man sjunker ner någon cm. Men då hör kanske till saken att jag knappt väger något
Tomten är jämn på framsidan och sidorna, på baksidan lutar tomten bort från huset. Det är inte en sluttning dock. Av de två nedre hörnen på tomten är vattenproblemet värst i det hörn som ligger högst och mindre i det hörn som ligger lägst och som gränsar till nästa granne vars tomt är lägre än vår. På den lägre granntomten kan man inte se att något vatten blir stående, konstigt nog.
Hoppas det gav lite svar!
Tack för att du lägger tid på att förstå förhållandena! Det betyder mycket
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Materialet är plast, men det är vävt så visst släpper det igenom vatten, frågan är hur mycket vatten den släpper igenom i och med att den ligger direkt mot packad lerjord. Lyckas lerjorden suga upp allt vatten eller rinner det till viss del vidare är min fundering. Tänker att det borde spela roll vad för material det är på duken och underlaget den ligger på om den lyckas få ner vattnet i underlaget. Men jag kanske har helt fel. Hade det varit mer tygliknande material hade jag nog inte varit lika undrande. Materialet må vara vävt, men det är tätvävt och av plast trots allt..J jliljeha skrev:
Det ser ut som denna https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-ogra...WorynTvqEpdL4h4mzZxi95ZWX_ec2AjRoC90oQAvD_BwE
Förstår det som att den ska släppa igenom vatten, men den är av plast.
Barnen har haft korgar av liknande material och de har visserligen läckt vatten, men särskilt snabbt skulle jag inte påstå att det läckte igenom.. och man kunde lätt flytta vatten i dem.
Men som sagt, jag VET ingenting utom att det är extremt blött där deras markduk tar slut. Min hjärna kanske spökar för mig helt enkelt.
Oavsett vill jag bli av med det värsta vattnet!
Dina bilder är lite svårtolkade då det är svårt att exakt se hur det lutar. Men det ser ut som om vattnet ligger i en lågpunkt. Så svaret på dina frågor blir:Visan i mitt liv skrev:
Fråga 1) Ja, det går att åtgärda. De två lösningar som jag ser är att endera fylla upp lågpunkten eller leda bort vattnet till någon lägre punkt. Att fylla upp kan påverka grannen om du fyller så mycket att lågpunkten flyttar sig till deras sida. Att fylla kommer inte att ta bort vattnet bara dölja det eftersom leran har svårt att snabbt "suga upp"/leda bort vattnet. Vattennivån blir kvar.
Fråga 2) Din tomt är lägre än grannens och då får du vattensamlingen på din sida. Och den "plast" som du hela tiden påtalar påverkar INTE vattensamlingen på din tomt den hade varit där oavsett "plast" och grusfyllning. Hade inte grannen lagt ut "plasten" och fyllt med grus så hade det funnits synligt vatten på deras tomt också. Nu ligger vattennivån skymd under fyllningen. Grusfyllningen är som att de har gjort det möjligt att gå ut på tomten utan att bli lerig.
Lerjordstomter får vattensamlingar i lågpunkter när det regnat mycket och/eller när marken fortfarande är frusen längre ner på djupet, det är helt naturligt. Hur snabbt vattnet försvinner beror på lerjordens uppbyggnad. Olika lersorter tar hand om vattnet olika fort.
Duken är en vanlig markduk av plast som marknadsförs som ett alternativ om man vill slippa rensa ogräs. Så småningom kommer den att vittra sönder i små plastbitar som sprids vidare över större områden.Visan i mitt liv skrev:
Materialet är plast, men det är vävt så visst släpper det igenom vatten, frågan är hur mycket vatten den släpper igenom i och med att den ligger direkt mot packad lerjord. Lyckas lerjorden suga upp allt vatten eller rinner det till viss del vidare är min fundering. Tänker att det borde spela roll vad för material det är på duken och underlaget den ligger på om den lyckas få ner vattnet i underlaget. Men jag kanske har helt fel. Hade det varit mer tygliknande material hade jag nog inte varit lika undrande. Materialet må vara vävt, men det är tätvävt och av plast trots allt..
Den släpper igenom vatten men problemet är att under denna duk försvinner all biologisk aktivitet så småningom och utan maskar och småkryp som luftar och luckrar jorden blir marken helt kompakt, är det då huvudsakligen lerjord så kan man gissa att den blir ogenomtränglig. Den som någon gång satt en markduk men ångrat sig vet hur det ser ut under duken, död kompakt "jord"
Om detta är orsaken till er delvis vattensjuka tomt vet jag dock inte.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Tack!R roli skrev:Dina bilder är lite svårtolkade då det är svårt att exakt se hur det lutar. Men det ser ut som om vattnet ligger i en lågpunkt. Så svaret på dina frågor blir:
Fråga 1) Ja, det går att åtgärda. De två lösningar som jag ser är att endera fylla upp lågpunkten eller leda bort vattnet till någon lägre punkt. Att fylla upp kan påverka grannen om du fyller så mycket att lågpunkten flyttar sig till deras sida. Att fylla kommer inte att ta bort vattnet bara dölja det eftersom leran har svårt att snabbt "suga upp"/leda bort vattnet. Vattennivån blir kvar.
Fråga 2) Din tomt är lägre än grannens och då får du vattensamlingen på din sida. Och den "plast" som du hela tiden påtalar påverkar INTE vattensamlingen på din tomt den hade varit där oavsett "plast" och grusfyllning. Hade inte grannen lagt ut "plasten" och fyllt med grus så hade det funnits synligt vatten på deras tomt också. Nu ligger vattennivån skymd under fyllningen. Grusfyllningen är som att de har gjort det möjligt att gå ut på tomten utan att bli lerig.
Lerjordstomter får vattensamlingar i lågpunkter när det regnat mycket och/eller när marken fortfarande är frusen längre ner på djupet, det är helt naturligt. Hur snabbt vattnet försvinner beror på lerjordens uppbyggnad. Olika lersorter tar hand om vattnet olika fort.
Visserligen ligger den punkten lägre än grannens tomt, men det är högre där jämfört med andra nedre hörnet av tomten och det lutar således från problemhörnet ner mot det andra nedre hörnet på tomten som är vår tomts lägsta punkt. Andra hörnet är som sagt lägst, där är det inte torrt, men inte heller en vattenansamling alls och mycket torrare än problemhörnet således.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Nu filmade jag inifrån vårt sovrum och ni får en skymt av min man som leker plockepinn med altanen som ska flyttas tillbaka mot huset efter dräneringen hehe.R roli skrev:Dina bilder är lite svårtolkade då det är svårt att exakt se hur det lutar. Men det ser ut som om vattnet ligger i en lågpunkt. Så svaret på dina frågor blir:
Men det borde vara synligt att tomten lutar åt det håll där altanen ligger i delar. Problemhörnet är det som kommer först i filmen. Kanske detta kan ge en bättre uppfattning om förutsättningarna.
Jag är inte alls intresserad av att skylla något på mina grannar, men jag ser hur det kan missuppfattas så, ber om ursäkt för det.
För mig var det mest den del av min frågeställning, om det kan vara bidragande, helt enkelt då jag inte alls uppfattat att det skulle vara ett problem när vi pratade med förra ägaren av vårt hus om hur blött det blir. Då menade hon på att det kan bli lite vatten stående några meter in på gräsmattan från björkarna sett och den lilla pölen var vi således beredda på, men inte ”poolen” på en helt annan plats än vad förra ägaren tog upp.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg
Låter ju otroligt meningslöst att använda ett material av plast som vittrar sönder och sprider sig i naturen..A Abies koreana skrev:Duken är en vanlig markduk av plast som marknadsförs som ett alternativ om man vill slippa rensa ogräs. Så småningom kommer den att vittra sönder i små plastbitar som sprids vidare över större områden.
Den släpper igenom vatten men problemet är att under denna duk försvinner all biologisk aktivitet så småningom och utan maskar och småkryp som luftar och luckrar jorden blir marken helt kompakt, är det då huvudsakligen lerjord så kan man gissa att den blir ogenomtränglig. Den som någon gång satt en markduk men ångrat sig vet hur det ser ut under duken, död kompakt "jord"
Om detta är orsaken till er delvis vattensjuka tomt vet jag dock inte.
Jag är dock inne på samma tanke som du och funderar på om den ens kan släppa igenom vatten med tanke på underlaget eller om vatten bara sipprar ner genom gruset och sedan rinner vidare åt sidorna på duken. Men jag vet ju inte heller om det är så det är eller inte. Tänkte om någon här kanske kunde veta eller ha en kvalificerad gissning, samt någon idé om hur man kan få bort vattnet eller skärma av mellan tomterna så vi tar hand om vårt vatten och de får ta hand om sitt haha. Stenkista har några nämnt och vi ska kika närmre på det så snart vi byggt en ordentlig bur till djuren. Kanske kan det även vara ett bra tips att ge till våra grannar också till deras sida. Jag tänker att det framförallt är ett gemensamt problem eftersom ”poolen” även är på deras sida till viss del.
Jag tycker det ser ut som helt naturligt för årstiden vad gäller en plan tomt på lera som ligger lågt. Vegetationen bakom tomten antyder att det är fuktmark. På sommaren kommer det att torka upp förutom de dagarna när det är störtregn.
Så jag tror mer på att acceptera omständigheterna vintertid eller ta upp stora plånboken och göra som grannen, lägga på ett fastare och torrare material (grus-sand) på leran och börja om med trädgården.
Så jag tror mer på att acceptera omständigheterna vintertid eller ta upp stora plånboken och göra som grannen, lägga på ett fastare och torrare material (grus-sand) på leran och börja om med trädgården.
Jag upprepar, allt är ju öppet för tolkning, men lagparagrafen hänvisar till att eliminera risker att skada sker, huruvida skada uppstått, eller riskerar uppstå är ju frågan som ska utredas. Min första reaktion, utifrån bilderna TS bifogat är att skada redan skett. Bilderna visar tydligt översvämmade delar av TS tomt. Han har förklarat hur grannens timt är högre belagd, vilket gör det troligt att vattnet kommer därifrån. Att grannen dessutom verkar ha plastat marken på sin sida, och därmed underlättar vatten att rinna över till TS, gör det mer troligt att vattnet kommer därifrån. Ganska starka skäl att undersöka saken, tycker jag.Claes Sörmland skrev:
Du har naturligtvis rätt till din egen åsikt, men du ser det ippenbart inte som din åsikt, snarare att du har rätt i det du säger. För att använda dina egna ord att förklara vad jag menar: ’Vilken skada menar du har uppstått på TS fastighet? När uppstod den? Hur uppstod den?’. Det är just det där som ska utredas… Att du inte ser det är väl knappast något att tillförlita sig till, det bör lämplig instans utreda, inte du.
Och utifrån att du verkar tro att ”fastighet” betyder ”byggnad”, så vågar jag påstå att du gissar vilt och uttrycker det här genom att försöka trycka ner andra skribenter som gör inlägg i tråden, och det inkluderar ditt nedlåtande svar till TS själv.
Du borde ta en spade och åka till platsen i fråga och dika av åt TS, du är säkert självutnämnd expert på det också.
Kikade på filmklippet, jättecharmig tomt!Visan i mitt liv skrev:
Nu filmade jag inifrån vårt sovrum och ni får en skymt av min man som leker plockepinn med altanen som ska flyttas tillbaka mot huset efter dräneringen hehe.
Men det borde vara synligt att tomten lutar åt det håll där altanen ligger i delar. Problemhörnet är det som kommer först i filmen. Kanske detta kan ge en bättre uppfattning om förutsättningarna.
Jag är inte alls intresserad av att skylla något på mina grannar, men jag ser hur det kan missuppfattas så, ber om ursäkt för det.
För mig var det mest den del av min frågeställning, om det kan vara bidragande, helt enkelt då jag inte alls uppfattat att det skulle vara ett problem när vi pratade med förra ägaren av vårt hus om hur blött det blir. Då menade hon på att det kan bli lite vatten stående några meter in på gräsmattan från björkarna sett och den lilla pölen var vi således beredda på, men inte ”poolen” på en helt annan plats än vad förra ägaren tog upp.
Men om man bara ser bakom er tomt på klippet.. så ser det ut som ett vattensjukt/våtmarks område där (skogspartiet
Björkarna är således strategiskt placerade (utgår från vad jag hade gjort själv..) för att dricka vatten så att det minskar just där.. (de dricker riktigt mycket vatten per dygn!), Vi har sådana här också.. dvs björkar placerade på områden som har mycket vatten i backen (vi bor i en dal där det rinner mycket vatten..).
Har ni provat att gå omkring där i bushen..? (nyfikenhet menar jag.. hehe) och har ni isf sätt om det är mjuk mark,. stora kullar och vattensamlingar runt om.. eller om många träd lutar eller har vält.. (de talar för lite våtmark..).
Finns det några dräneringsdiken i närheten som fungerar? som andra grannar använder? där man kan leda vattnet.. om man nu vill försöka sig på lite dräneringsjobb.. i trädgården.
Vilka märkliga personangrepp du kommer med. Nej, jag tror inte fastighet betyder byggnad. Jag förstår heller inte varför du felaktigt påstår att jag har varit nedlåtande gentemot TS, tvärt om är mitt syfte att hjälpa TS och jag har försökt vara konstruktiv i samtliga inlägg. Jag förstår inte varför du menar att jag ska åka och dika hos TS.X xyphax skrev:Jag upprepar, allt är ju öppet för tolkning, men lagparagrafen hänvisar till att eliminera risker att skada sker, huruvida skada uppstått, eller riskerar uppstå är ju frågan som ska utredas. Min första reaktion, utifrån bilderna TS bifogat är att skada redan skett. Bilderna visar tydligt översvämmade delar av TS tomt. Han har förklarat hur grannens timt är högre belagd, vilket gör det troligt att vattnet kommer därifrån. Att grannen dessutom verkar ha plastat marken på sin sida, och därmed underlättar vatten att rinna över till TS, gör det mer troligt att vattnet kommer därifrån. Ganska starka skäl att undersöka saken, tycker jag.
Du har naturligtvis rätt till din egen åsikt, men du ser det ippenbart inte som din åsikt, snarare att du har rätt i det du säger. För att använda dina egna ord att förklara vad jag menar: ’Vilken skada menar du har uppstått på TS fastighet? När uppstod den? Hur uppstod den?’. Det är just det där som ska utredas… Att du inte ser det är väl knappast något att tillförlita sig till, det bör lämplig instans utreda, inte du.
Och utifrån att du verkar tro att ”fastighet” betyder ”byggnad”, så vågar jag påstå att du gissar vilt och uttrycker det här genom att försöka trycka ner andra skribenter som gör inlägg i tråden, och det inkluderar ditt nedlåtande svar till TS själv.
Du borde ta en spade och åka till platsen i fråga och dika av åt TS, du är säkert självutnämnd expert på det också.
TS har inte förklarat att det är ett etablerat faktum att vattnet kommer från grannens tomt utan har framfört att det är en möjlighet som TS har funderat över. Eller missförstår jag dig @Visan i mitt liv ?
Att du föreslår vidare juridisk utredning är noterat. Och för att TS ska ha framgång i att väcka talan mot grannen med grund i jordabalken så måste TS visa just vilken skadan är, hur och när den har uppstått för att på så sätt visa grannens ansvar. En vattenpöl i trädgårdens låga delar mitt i den regniga vintern bedömer jag som en klen grund för att ens hävda en skada. Mitt råd till TS är således att inte vandra den mörka vägen, om du känner dig nedtryckt av det rådet så beklagar jag.