Hej på er alla förståsigpåare.
Har spanat in forumet några år nu och nu har det blivit dax för lite rådfrågning .
För två år sedan blev jag klar med en helrenovering av en villa.
Bestämde mig för att hyra ut huset och en familj med två tonårsbarn flyttade in . En till synes helt vanlig familj med god ekonomi där bägge föräldrarna jobbar och ungdomarna sköter sin skolgång mm.
Nu efter två års hyrestid var det dags för familjen att bege sig av mot ny bostad.
De hade tre månaders uppsägning så god tid fanns för att få ordning på lite småfix och berätta för mig vad som behövts repareras mm.
Nu till listan med anmärkning.
Entré trappa skitig.
Ej rensad 20 m lång trottoar .
Hyresgästen anlade en stor yta på gräsmattan med pergola , gymmiduk , täckbark, mindre damm ( ca 2 kvm) många olika sorters blommor och växter mm.Denna har de slaktat och lämnat kvar en tråkig yta med hålor , synlig markduk orensad damm och sporadisk växtlighet .
25 olika ställen på gräsmattan med oupplockad hundskit.
Orensade rabatter , och andra ytor med mycket ogräs.
Lämnat kvar parabol.
En av två pinnbultar till låset i ytterdörr saknas.
Tappat en nyckel till ytterdörr.
Satt ett varmt stekjärn på diskbänken så att laminatet smällt.
Kantband på bänkskivor sönder.
Två sovrum har rejäla märken efter händer och fötter vid sängarna och skrivbord.
Stol repat sönder laminat skiva mitt på golvet.
Förstört tapet i en hörna.
Mycket spindelnät i tak i hela huset.
Skitiga duschutrymmen.
Toasits sönder i fäste.
Färgsläpp där plastkanal till elledning suttit , därför lämnat kvar en bit då de inte ville ha mer färgsläpp (skulle jag gissa).
Som sagt , allt var nytt vid inflyttning .Golv , tapeter , innertak mm.
Hur tänker ni när det kommer till en ersättning för uppkomna skador och brist på dålig städning både på in och utsidan ?
Har ju renoverat upp huset för två år sedan så jag har väl tänkt att fixa till allt själv . Är inte ute efter att tjäna pengar på återställandet men tycker ändå att respektlösheten för min tid och egendom ska hamna i inom ett vettigigt spann.
Hur värderar man att alla sparade tapetrullar och laminatgolv kommer att gå åt till detta ( så några reserver inför framtiden finns inte ) ?
Ska man uppskatta vad en städfirma , målare , golvläggare , snickare , VVSare samt trädgårdsfirma skulle tagit för att fixa till allt detta ? Och med kort varsel dessutom.
Nu får jag ta ledigt från mitt ordinarie jobb för att hinna återställa inför ny hyresgäst .
Har lyckat googla fram att SABO ger ut en årlig upplaga av uppskattade kostnader för uppkomna skador vid tex uthyrning . Får väl börja där kanske.
Förstår att det är svåra frågor som har många svar men tycker ändå att det skulle vara intressant att höra era tankar om detta .
Tack på förhand//
Har spanat in forumet några år nu och nu har det blivit dax för lite rådfrågning .
För två år sedan blev jag klar med en helrenovering av en villa.
Bestämde mig för att hyra ut huset och en familj med två tonårsbarn flyttade in . En till synes helt vanlig familj med god ekonomi där bägge föräldrarna jobbar och ungdomarna sköter sin skolgång mm.
Nu efter två års hyrestid var det dags för familjen att bege sig av mot ny bostad.
De hade tre månaders uppsägning så god tid fanns för att få ordning på lite småfix och berätta för mig vad som behövts repareras mm.
Nu till listan med anmärkning.
Entré trappa skitig.
Ej rensad 20 m lång trottoar .
Hyresgästen anlade en stor yta på gräsmattan med pergola , gymmiduk , täckbark, mindre damm ( ca 2 kvm) många olika sorters blommor och växter mm.Denna har de slaktat och lämnat kvar en tråkig yta med hålor , synlig markduk orensad damm och sporadisk växtlighet .
25 olika ställen på gräsmattan med oupplockad hundskit.
Orensade rabatter , och andra ytor med mycket ogräs.
Lämnat kvar parabol.
En av två pinnbultar till låset i ytterdörr saknas.
Tappat en nyckel till ytterdörr.
Satt ett varmt stekjärn på diskbänken så att laminatet smällt.
Kantband på bänkskivor sönder.
Två sovrum har rejäla märken efter händer och fötter vid sängarna och skrivbord.
Stol repat sönder laminat skiva mitt på golvet.
Förstört tapet i en hörna.
Mycket spindelnät i tak i hela huset.
Skitiga duschutrymmen.
Toasits sönder i fäste.
Färgsläpp där plastkanal till elledning suttit , därför lämnat kvar en bit då de inte ville ha mer färgsläpp (skulle jag gissa).
Som sagt , allt var nytt vid inflyttning .Golv , tapeter , innertak mm.
Hur tänker ni när det kommer till en ersättning för uppkomna skador och brist på dålig städning både på in och utsidan ?
Har ju renoverat upp huset för två år sedan så jag har väl tänkt att fixa till allt själv . Är inte ute efter att tjäna pengar på återställandet men tycker ändå att respektlösheten för min tid och egendom ska hamna i inom ett vettigigt spann.
Hur värderar man att alla sparade tapetrullar och laminatgolv kommer att gå åt till detta ( så några reserver inför framtiden finns inte ) ?
Ska man uppskatta vad en städfirma , målare , golvläggare , snickare , VVSare samt trädgårdsfirma skulle tagit för att fixa till allt detta ? Och med kort varsel dessutom.
Nu får jag ta ledigt från mitt ordinarie jobb för att hinna återställa inför ny hyresgäst .
Har lyckat googla fram att SABO ger ut en årlig upplaga av uppskattade kostnader för uppkomna skador vid tex uthyrning . Får väl börja där kanske.
Förstår att det är svåra frågor som har många svar men tycker ändå att det skulle vara intressant att höra era tankar om detta .
Tack på förhand//
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Vad har du avtalat med hyresgästerna om gällande underhållsansvar? Flyttstäd ansvarar de för.
Det normala slitaget är de ju inte ansvariga för, det ska ju du som hyresvärd ta kostnaden för (och lägga å hyran).
Vad har hyresgästerna med trottoaren att göra? Är det inte allmän plats som inte ingår i vad de har hyrt?
Det normala slitaget är de ju inte ansvariga för, det ska ju du som hyresvärd ta kostnaden för (och lägga å hyran).
Vad har hyresgästerna med trottoaren att göra? Är det inte allmän plats som inte ingår i vad de har hyrt?
Mina hyresgäster grisar ner mycket mer i trädgård etc än dina. Efter många år ithyrt så har man tyvärr vant sig, det tar för mycket energi att påpeka/gnälla/klaga om allt möjligt. Så jag får ta av min egen tid och röja där en till två ggr per år.
Bänkskivan hade jag inte accepterat, det där är inte normalt slitage enligt mig. Jag har ett par månadshyror deposition nu, så hade detta varit hos mig hade hyresgästen fått betala en del av kostnad för ny bänkskiva vid utflyttning. Tills nästa hyresgäst så fixa ett protokoll med skador/defekter vid deras inflyttning som ni går igenom tillsammans och de skriver under. Sen deposition så blir det enklare för dig att hantera liknande grejer framöver
Bänkskivan hade jag inte accepterat, det där är inte normalt slitage enligt mig. Jag har ett par månadshyror deposition nu, så hade detta varit hos mig hade hyresgästen fått betala en del av kostnad för ny bänkskiva vid utflyttning. Tills nästa hyresgäst så fixa ett protokoll med skador/defekter vid deras inflyttning som ni går igenom tillsammans och de skriver under. Sen deposition så blir det enklare för dig att hantera liknande grejer framöver
Lite dåligt flyttstäd och orensad trädgård kanske man får leva med.
Men de som kommenterar att slita ut en bänkskiva på det sättet på två år är normalt slitage är jag väldigt tveksam till. Byter alla bänkskivor vartannat år, tveksamt?
För bänkskivan tycker jag du borde kunna ställa ut ett betalningskrav. Tapeter m.m tror jag man får räkna med blir slitet när kablar ska klamras och tavlor hängas upp.
Skulle du hyra en hyresrätt av valfritt stort bolag och bänkskivan såg ut sådär skulle det garanterat komma en fet faktura.
Men de som kommenterar att slita ut en bänkskiva på det sättet på två år är normalt slitage är jag väldigt tveksam till. Byter alla bänkskivor vartannat år, tveksamt?
För bänkskivan tycker jag du borde kunna ställa ut ett betalningskrav. Tapeter m.m tror jag man får räkna med blir slitet när kablar ska klamras och tavlor hängas upp.
Skulle du hyra en hyresrätt av valfritt stort bolag och bänkskivan såg ut sådär skulle det garanterat komma en fet faktura.
Tack !Claes Sörmland skrev:
Vad har du avtalat med hyresgästerna om gällande underhållsansvar? Flyttstäd ansvarar de för.
Det normala slitaget är de ju inte ansvariga för, det ska ju du som hyresvärd ta kostnaden för (och lägga å hyran).
Vad har hyresgästerna med trottoaren att göra? Är det inte allmän plats som inte ingår i vad de har hyrt?
I min värld så ingår det att att hålla rent och snyggt runt och omkring huset . Tror att de flesta rensar sin trottoar då och då . Håller man inte ordning på den så ser kvarteren rätt risiga ut . Jag skulle då definitivt inte lämnat trottoaren i det skickat
Jag tror det är ovanligt att hyresgäster städar allmän plats i närheten av den bostad som de hyr. Det faller vanligen på kommunen att stå för gatustädning. Det finns en möjlighet för kommunen att lägga det på fastighetsägaren och då faller det ju på dig som hyresvärd att ta in folk för det, t ex avtala med hyresgästen att de utför detta.O Olaf falo skrev:Tack !
I min värld så ingår det att att hålla rent och snyggt runt och omkring huset . Tror att de flesta rensar sin trottoar då och då . Håller man inte ordning på den så ser kvarteren rätt risiga ut . Jag skulle då definitivt inte lämnat trottoaren i det skickat. När de började hyra så var det givetvis rent och snyggt .
Tomtens städning och underhåll brukar man väl avtala om i hyreskontraktet när man hyr ut. Man får välja väg här, antingen lägga det på hyresgästen eller ta det som hyresvärd. Det finns flexibilitet men det görs ju upp före man hyr ut. Och läggs det på hyresgästen dår det nog vara en rätt detaljerad lista av förhållningsregler, t ex om gräset ska hållas klippt, ogräs ska rensas (och var), dagvattenbrunnar ska rensas, o s v.
Ja, tyvärr är det så att det inte går att räkna med att det sköts på samma sätt av hyresgäster som av en själv. Det är nog bara att titta runt i kvarteren så sköter inte ens alla som äger lika bra som dina hyresgäster.
Men bänkskivan skulle absolut behöva bytas på grund av onormalt slitage.
Men bänkskivan skulle absolut behöva bytas på grund av onormalt slitage.
Tack ingenjören101:ingenjören101 skrev:
Lite dåligt flyttstäd och orensad trädgård kanske man får leva med.
Men de som kommenterar att slita ut en bänkskiva på det sättet på två år är normalt slitage är jag väldigt tveksam till. Byter alla bänkskivor vartannat år, tveksamt?
För bänkskivan tycker jag du borde kunna ställa ut ett betalningskrav. Tapeter m.m tror jag man får räkna med blir slitet när kablar ska klamras och tavlor hängas upp.
Skulle du hyra en hyresrätt av valfritt stort bolag och bänkskivan såg ut sådär skulle det garanterat komma en fet faktura.
Jag håller med om att flyttstädet är kanske det lilla i detta . Dock så tror jag inte min underbara fru håller med dej 😬. Accepterar givetvis normalt slitage såsom några repor här och där , 10-15 spik och skruvhål i varje rum etc.
Men tycker att omtapetsering av i värsta fall samtliga rum ( nu var det bara två) efter två år är lite mycket .














